Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Maskinbroderi

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2008-11-24, 16:24   #1
Marron Marron är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2007
Inlägg: 239
Krymper broderitråd

Jag har för lite mer än ett halvår sen köpt en brodermaskin och inte hunnit brodera så mycket men nu tänkte jag för första gången göra något att ge bort.

Min fråga är hur ni som broderar brukar göra. Tvättar ni tyget ni syr på och broderar sen eller syr ni först och tvättar sen.

Jag antar att det kan vara beroende på vilken tråd man använder.

Jag har 4 sorters tråd: Robinson-Anton metallic och polyester, Guterman dekor 100% viskos, samt Mölnlycke rayon. Är det någon som vet hur mycket man kan tvätta dom i och ifall de krymper eller färgar av sig.

Tacksam för svar
Marron är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-24, 16:32   #2
Gletta Gletta är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2007
Inlägg: 53
Jag brukar inte tvätta det jag broderar på och har inte märkt att varken tråd eller frotté har färgat av sig. Inte heller på bomullstyger. Jag är väldigt förtjust i Robinson-Anton-tråden, den går sällan av och det blir fina broderier med den också. Jag broderar på en Bernina Aurora 440.
Gletta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-24, 17:04   #3
Sotis Sotis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2007
Inlägg: 1 332
Det händer att jag förtvättar tyg om jag misstänker kraftig krympning, men oftast gör jag det inte.
Jag har aldrig varit med om att broderitråden vare sig krympt eller fägat av sig. Jag har mest använt Sulky, och har använt det på babysaker, typ haklappar, som tvättats många gånger i ganska höga temperaturer. Tror Sulky tål 95 grader eller särikring enligt märkning.
Sotis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-24, 18:12   #4
Marron Marron är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2007
Inlägg: 239
Jag får nog ta och testa på en liten bit. Jag har redan tvättat tyget jag ska sy i, så om tråden krymper men inte tyget så ser det nog inte så bra ut efter tvätt antar jag.

Tack för era svar.
Marron är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-24, 18:46   #5
JohannaSoreke JohannaSoreke är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2004
Inlägg: 714
Jag syr väldigt mycket på just handdukar o badlakan och tvättar ALLTID i 60 (ibland 90) innan jag broderar! (oavsett kvalitet)
Handdukar krymper alltid på sikt och då står man där med ett "förstort" broderi!

Jag har hittills bara använt Gûtermann Sulky och mina första verk har jag nu tvättat i både 60 o 90 i ca 8 år och de håller färgen fortfarande!!!

Hörde dock att märket Anchor bleks men har inte provtvättat dessa själv... (tror det var "pulvertrollet" som provat...)

Tänk oxå på att du använder den tunna plasten (solvy) ovanpå frotté, under broderiet, om du nu inte fått instruktioner om det redan!
JohannaSoreke är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-24, 18:50   #6
gullum gullum är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2005
Inlägg: 901
Vad roligt att du skaffat en brodermaskin.
Jag har aldrig varit med om att tråden krympt så jag tror inte du behöver oroa dig.

Blir lite nyfiken, vad har du köpt för maskin?
gullum är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-24, 22:35   #7
Marron Marron är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2007
Inlägg: 239
Smile

Citat:
gullum skrev: Visa inlägg
Vad roligt att du skaffat en brodermaskin.
Jag har aldrig varit med om att tråden krympt så jag tror inte du behöver oroa dig.

Blir lite nyfiken, vad har du köpt för maskin?
Hej Gullum!
Jag köpte en Janome 350e. Eftersom jag har en ganska bra och rätt så ny Pfaff, så tyckte jag att det var mest prisvärt att köpa en ren brodermaskin. Den verkar bra men jag har inte hunnit hålla på med den så mycket ännu.
Tänkte sy förkläden och brodera på till mina flickor som flyttat hemifrån i julklapp (hoppas de inte läser det här).
Jag fick med ett program som heter customizer, det är inte särskilt svårt men jag funderar på att köpa embird så småningom.

Ha det så bra
Marianne
Marron är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:59.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons