Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2005-04-27, 21:55   #1
Bibbi Bibbi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2004
Inlägg: 1 995
Sax för vänsterhänta

Ni som är vänsterhänta vad använder ni för sax?
Jag kan inte klippa med fiskars senaste vänstersax, får ingen presition med den.
Vad använder ni
Jag klipper nu med en gammal fiskars vänstersax,
Den går inte att slipa en gång till säger min
"saxslipare" Tacksam för tips /Bibbi
Bibbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-04-28, 07:59   #2
sy-sara sy-sara är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2005
Inlägg: 146
Jag vet var de finns

Är själv vänsterhänt, hittade jättebilliga vänstersaxar på Åhlens. Köpte två av bara farten och de är faktiskt så vassa att de går bra att klippa tyg med.
Men skären är omkastade om man jämför med en högersax så det tar ett tag innan man lär sig klippa med dem. Fiskars gamla vänstersaxar hade skären precis som högersaxar det var bara handtagen som skilde men nu har man alltså kastad om skären också.... väldigt svårt att vänja sig vid.

Köpte en konservöppnare på ikea för ett tag sedan som var dubbelsidig så att även jag skulle kunna använda den, jag använder den sidan som är för högerhänta i alla fall, har ju levt ett helt liv i en värld av högerhänta så jag har anpassat mig...
sy-sara är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-04-28, 11:30   #3
Rae Rae är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 866
Min dotter är vänsterhänt och jag hittade faktiskt en jätte bra sax i våran lilla ICA butik som går båda för vänster och höger-hänta...fråga mig inte hur, men det funkar. (jag köpte 2 också bara av farten.) Det finns tyvärr inget märke på den. Den har vita plast hantag. Kanske värt att koll in din lokala ICA. Rae

PS...det finns en site på nätet http://www.alltforvansterhanta.se/asp/default.asp som kanske är intresant för alla vänsterhänta. /ds
Rae är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-04-28, 12:10   #4
Bibbi Bibbi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2004
Inlägg: 1 995
Du har rätt Sara man har anpassat sig till saker för högerhänta.
Det där med saxar som funkar för bägge är smart.
Som köksax har jag sådana från Ikea.
Problemet med en sax till tyg är att den måste hålla hög kvalitet. Ofta faller det på att saxspetsen inte funkar i tyg tycker jag.
Det kanske är så enkelt som att Ica eller Åhlens har. Får undersöka saken tack för tipset/Bibbi
Bibbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-04-28, 13:18   #5
Ploppan Ploppan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 447
Jag är vänsterhänt och klarar definitivt inte av saxar med handtag (anpassade för vänsterhänta) där man dessutom vänt på skären. Det är lika galet som när man råkar ut för en blus/skjorta med knapparna på fel sida eller en tröja/jacka med blixtlåset på fel sida.
Jag använder en broderisax och en stor tygsax där båda saxarna fungerar för både vänster- och högerhänta. Skären är på "rätt" sida. Undrar om inte båda saxarna är Fiskars. Den stora saxen har lite gummiartad fyllning i öglorna så den är riktigt skön att klippa med.
Ploppan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-04-29, 07:59   #6
Bibbi Bibbi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2004
Inlägg: 1 995
Vi är nu flera vänsterhänta som tycker samma sak, att skären inte skall vara omvända på vänstersaxar. Hoppas någon från Fiskars läser det här. Bibbi
Bibbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-04-29, 08:16   #7
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Jag som nu inte är vänstehänt undrar då en sak. Om skären inte ska byta plats så får ni ju det övre skäret på ett sådant sätt att ni inte ser tyget (eller vad ni nu ska klippa) när ni klipper eftersom det liksom skymmer sikten, är inte det irriterande. Jag har någon gång provat att klippa med en vänstersax i högerhand och jag blev mest irriterad på att man inte såg ordentligt. Men som sagt det är väl en vanesak.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-04-29, 09:17   #8
Ploppan Ploppan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 447
Alvan: Tvärtom! Det är när de vänder på skären (i motsats till en högersax) som man inte ser var man klipper! Jag antar att man vant sig vid att använda saxar på ett visst sätt och då blir allt knas när man försöker "anpassa" något som inte behöver anpassas.
Har bekanta som fick för sig att jag borde ha kniven i vänster hand och gaffeln i höger. Himmel...varför då...eller så kanske man kan tro att en vänsterhänt person skulle tycka det var lättare att köra en högerstyrd bil bara för att få växelspaken på "rätt" sida. Fick också frågan en gång om det inte var svårt att öppna köksluckorna i köket eftersom dom hängde åt fel håll om man var vänsterhänt! Lyckades aldrig reda ut hur fanken den personen tänkte.

UJ, nu blev det låååångt från diskussionen om saxar.
Ploppan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-04-29, 17:14   #9
nillas nillas är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2005
Inlägg: 99
eftersom det ändå seglades iväg ifrån saxar så får väl en annan vänsterhänt tillägga att det är bra att bryta arm med vänster utan att tala om att man är vänsterhänt, man vinner överlägset
- vaa!!! är detta en sysida!!! //nillas
nillas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-05-01, 19:41   #10
Bibbi Bibbi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2004
Inlägg: 1 995
Jag skall tänka på det Gunilla nästa gång jag skall bryta arm

Jag är väldigt förtjust i Fiskars saxar som jag redan skrivit om. Jag vill ha en sax med vänsterhandtag och med skär som på en högersax
Har hittat en nödlösning, min man fick helt enkelt fila till handtaget på en högersax åt mig,det funkar faktiskt
Fast man kan nog inte klippa jättelänge, men jag kan åtminstone klippa hyfsat. /Bibbi
Bibbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-11-07, 16:55   #11
Kinto Kinto är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2011
Inlägg: 24
jag brukar nog använda de vanliga saxarna som man hittar i butiken fast de är för högerhänta och jag är vänsterhänt.
har faktiskt inte fått tag på någo saxar för vänsterhänta eller ens en konservöppnare
Kinto är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-11-07, 17:05   #12
Ploppan Ploppan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 447
På tal om konservöppnare kan jag varmt rekommendera Tupperwares konservöppnare. Snordyr men öppnar även burken helt utan vassa kanter.
Ploppan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-11-07, 18:42   #13
SaraSiv SaraSiv är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2008
Inlägg: 67
http://www.anythinglefthanded.co.uk/..._scissors.html
Enligt hemsidan fraktar de till Sverige. Jag köpte en vänstersax för längesen när den lilla (IRL) butiken fortfarande fanns kvar. Den saxen har jag slipat flera gånger utan problem.
Sen finns en stor skräddarsax för vänsterhänta på Stoff och Stil också.

Och som ett inlägg i debatten... jag föredrar vänstersax med "riktigt" vänsterskär, dvs spegelvänt mot höger. Lite förvånande att så många föredrar högerskär...
SaraSiv är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-11-07, 19:25   #14
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Jag har ett antal saxar som är "universal", med skär för högerhänt och universalformade grepp. De använder jag mest.
Sedan har jag 1 sax som är vänstersax som min mor köpt åt mig. Märkt Singer men ser ut som Fiskars i greppen (gulorange handtag) Den har skär som är till för vänsterhänta. Den är bra och vass. Men jag tycker alltid det är skumt att klippa med den för att jag helt enkelt vant mig vid höger...

Sedan har jag fått sicksacksax i present i maj, man hade beställt den från USA, från något firma som slipar saxarna innan de skickar. Vänstersav, Mundial märke. Men den är så grymt slö att det enda jag kan klippa är superstärkta bomullstyger, med nöd och näppa. Så kan det inte vara. (och jo jag har testat att klippa i olika vinklar och håll) Synd på den som var så dyr. (vet inte om jag fått kvitto eller inte)

Kanske man ska satsa på sicksacksax med universalgrepp istället.....
Det enda jag som kan använda "sicksack" är en rullknivblad men den producerar mer vågig än spetsiga sicksack.

Annars brukar jag tycka om produkter som är för vänsterhänta. Jag kan absolut inte använda datormusen till höger. Usch. Då är "ergonomiska" (formad för högerhand) möss skit. Jag tror det beror på att när jag börjat med dator så hade jag konsekvent flyttat på musmattan till vänster och därmed inte "lärt" mig använda den "mot" hur min kropp vill ha det. Det får mig ju att tänka på förr i tiden då stackars barn tvingas skriva med högerhand.

Jag öppnar konservburk vänsterhänt och det går bra så länge det är en lång handtag och inte något "litet kompakt grej". Med undantag för när man slinter, för då skär man upp handen som håller i burken. Har några ärr. Vill ha en klassisk "Röd Klara". Men nu för tiden är det mkt sällan att man får öppna med öppnare, utan det är mycket vanligt med inbyggd ring, och så är problemet löst.


Det finns fördelar som vänsterhänt också.
Om man använder en traditionell tangentbord och lös mus så har man kortare väg till musen än för högerhänt och därmed mindre slitning på armen. För åt höger finns det ju dels delen med pilarna, insert delete home etc, och sedan dessutom nummertangenterna, så ungefär 15-20 cm extra åt höger - då blir musen längre bort. Bra för oss vänsterhänta. För åt vänster är det bara 1 knapprad med caps lock, shift mfl, och sedan tar tangentbordet slut.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:25.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons