Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2013-01-13, 17:38   #1
Sabbie Sabbie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 399
Att fodra

Jag kom precis på ikväll att fodra är ingen självklarhet. Jag har fodrat mpnga plagg, men kom på ikväll, vilket foder passar bäst till de olika tygerna? I min blåa klänning, som finns på bild på min sida, är det tex acetat foder, tror jag det hette, från stoff o stil. Ikväll tänkte jag påbörja en klänning i tunnt bomulls tyg, men vet inte vilket foder som är bäst?
Jag har oftast köpt polyester foder, men har fått höra att de inte är så himla skönt och så bra, utan att man bör välja mellan de andra?
Finns där någon tumregel för vilket foder som passar bäst till vad?
Kan man få lite tips, tänkte ev beställa lite fodertyg ikväll.
Tack!
Sabbie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-13, 19:03   #2
syfantasten syfantasten är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2010
Inlägg: 878
Jag är ju en stor anhängare av viscosefoder men kan tänka mig siden också. Jag såg att du bor i Skåne, kan tipsa att Irmas Hus i Malmö säljer ut sina viscosefoder för halva priset just nu.
syfantasten är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-13, 20:03   #3
Sabbie Sabbie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 399
ah tack, säljer hon via internet också?
Sabbie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-13, 23:28   #4
oliva oliva är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2011
Inlägg: 154
Citat:
Dragon skrev: Visa inlägg
Finns där någon tumregel för vilket foder som passar bäst till vad?
Kan man få lite tips, tänkte ev beställa lite fodertyg ikväll.
Tack!
Viscose foder använder man i kappor, och det brukar vara lite kraftigare. Köper du dyrare plagg i ull så är det troligen viscosefoder. På skrädderi-utbildningen fick vi lära oss att man anv viscose el sidenfoder.

Köper du billigare jacka på H&M är det troligen fodrat med polyester som är billigare än viscose men andas inte lika bra. När jag syr i siden fodrar jag med siden.
Acetat foder, sådant tunnt som säljs i svenska sybutiker, anser jag är skräp och har endast använt det som byxfoder. Har ett par svindyra köpta byxor som är fodrade med modal faktiskt, vilket är en form av viscose också har jag för mig. (cellulosa).

Sen om man läser den där haute couture boken av claire shaeffer så får man ju klart för sig att det inte är självklarhet att fodra jämt. Vissa tunna plagg har bara infodringar. Klänningar med isydda korsetter har förstås inget foder. Andra jackor kan vara backade med två lager organza och sakna foder. Väldigt intressant bok det där.
oliva är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-14, 02:11   #5
syfantasten syfantasten är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2010
Inlägg: 878
Dragon prova att ringa henne!

Jag har läst på en blogg en kvinna som "underline" sina klänningar med bomullsbatist som hon antagligen får tag på mycket billigare än jag kan här i Sverige...
just detta gör att klänningarna känns svala, fördelen med underlining är att det döljer sömsmånerna från utsidan, jag har precis köpt bomullsvoile som jag skall tvätta hårt för att testa på ett blommigt tyg som jag skall sy en klänning av.

Jag köpte för inte så länge sen min första underklänning för jag har lite plagg som jag tycker det lyser igenom för mycket i. Jag har köpt från Triumph och de ( för jag har köpt ytterligare 1 + linne och underkjol) är otroligt sköna att ha på sig
syfantasten är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-14, 12:52   #6
Trulan Trulan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 108
Var får man tag på sidenfoder? Tror inte jag har sett det i någon butik.
Trulan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-14, 17:17   #7
oliva oliva är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2011
Inlägg: 154
Citat:
syfantasten skrev: Visa inlägg
Jag har läst på en blogg en kvinna som "underline" sina klänningar med bomullsbatist
Ja, det är precis det jag menar med "backade" i mitt inlägg. "Backing" eller "underlining" är samma sak. På svenska kanska man använder "mellanfoder" men det passar inte lika bra eftersom det låter mer som att man lägger in ett lager tyg i shetlandsull för värmens skull. När man backar ett tyg så dubblerar man.
lining= foder
underlining= under fodret
facing= belägg
underfacing= infodring

Citat:
Trulan skrev: Visa inlägg
Var får man tag på sidenfoder? Tror inte jag har sett det i någon butik.
Det har ju egentligen ett namn, jag kallar det "japon" men det kallas även för "paj". Sådant tyg är väldigt tunt och används ofta som fodertyg.
På simbra siden kallas det för paj.
oliva är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-14, 18:17   #8
Sabbie Sabbie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 399
Tack för alla jättebra tips!
Sabbie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-15, 17:37   #9
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
När jag började sy 1890-tal så gillar jag att man slipper fodra. Eller, det är myyyycket jobb ändå det måste sägas... med fjädrar, handsömnad och allt.. Men istället öfr att fodra på modernt sätt så syr man 2 lager tyg som 1. Flat-lining heter det på engelska.

Men det förstås, det beror helt på hur kläderna skall sitta. Nu för tiden skulpturerar man inte längre kläder på en "hård" stomme (underkläder såsom korsett o underkjolar), utan kläderna skall röra på sig.... Och därmed foder...

Men man kan ändå ha ofodrade klänningar om man har rätt underplagg som "tar över" rollen då.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-15, 19:31   #10
Sabbie Sabbie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 399
Hum, det där va väldigt intressant =)
Att fodra är inte alltid så kul, dock, denna klänning jag ska sy, vet jag inte om det funkar med dubbelt tyg istället för att fodra.

Tror man kan hitta sidenfoder på stoff o stil?
Sabbie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-16, 03:22   #11
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Tror inte de har sidenfoder. De har bara några enstaka sidentyger överhuvudtaget.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:35.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons