Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2016-02-20, 19:17   #1
SyEmma SyEmma är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2013
Inlägg: 78
Justerbart pressarfotstryck eller inte?

Hej!
Jag kikar runt på olika symaskiner just nu och har fastnat för Bernina 350, då den har allt på min kravlista. Det den dock inte har är justerbart pressarfotstryck. Någon som vet om det är nödvändigt? Jag måste säga att jag är lite novis när det gäller såna inställningar. Jag fållar väldigt mycket tyger med stretch i.

Maskinen har övermatningspressarfot, vilket jag har förstått är bra att ha när man syr i trikå. Men som sagt, pressarfotstrycket... Hur är det med det?
SyEmma är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-02-20, 19:45   #2
Marron Marron är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2007
Inlägg: 239
Enligt min erfarenhet så är det bättre att ha justerbart pressarfotstryck än övermatare när man syr i trikå. Min Pfaff som har övermatare men inte justerbart pressarfotstryck syr inte snyggt i trikå. Jag har lyckats testa fram några sömmar som går att använda i stretchiga tyger med den genom att ändra på trådspänning och balans men det tog sin lilla tid. Min Elna 3210 jeans utan övermatare men med justerbart pressarfotstryck syr bättre i trikå men jag är inte helt nöjd ändå. För mig är det overlock eller coverlock som gäller för trikåtyger. Det bästa är nog om du kan få båda.
Marron är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-02-20, 19:58   #3
SyEmma SyEmma är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2013
Inlägg: 78
Overlock har jag redan, nu är det en ny symaskin jag ska ha.
Jag får klura vidare lite till :-)
SyEmma är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-02-23, 16:32   #4
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 2 459
Jag har gamla begagnade Berninor utan pressarfotstryck och de fungerar utmärkt.

Harcorovatxsy allt från 1 cm läder till sicksacka voalie (stavas det så?)
utan att sicksacken dragit ihop sig, legat platt, slät och fin.

Har dock inte testat nya maskiner, kan det vara så att maskinen läser av och ställer in sig automatskt?
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-02-23, 17:37   #5
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 2 459
Oj, så galet det blev. Ordautomatik...
Skulle vara Har provat sy att från
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-02-23, 20:55   #6
SyEmma SyEmma är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2013
Inlägg: 78
Det blev ett köp av en Bernina 350 ändå. Försäljaren på Syfestivalen sa att just Berninas maskiner är väldigt bra på att anpassa sig efter olika tyger och dessutom gav hon mig lite tips på vad jag kunde göra om jag ändå upplevde att det blev lite bubbligt.
ALl heder åt den försäljaren, som hur enkelt som helst hade kunnat sagt att nej, då måste du gå upp en prisklass och köpa en annan maskin. Istället rådde hon mig att köpa den maskinen, då hon ansåg att den var väldigt bra och ändå levde upp till alla mina övriga krav
SyEmma är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-02-23, 22:56   #7
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 2 459
Citat:
SyEmma skrev: Visa inlägg
Det blev ett köp av en Bernina 350 ändå. Försäljaren på Syfestivalen sa att just Berninas maskiner är väldigt bra på att anpassa sig efter olika tyger och dessutom gav hon mig lite tips på vad jag kunde göra om jag ändå upplevde att det blev lite bubbligt.
ALl heder åt den försäljaren, som hur enkelt som helst hade kunnat sagt att nej, då måste du gå upp en prisklass och köpa en annan maskin. Istället rådde hon mig att köpa den maskinen, då hon ansåg att den var väldigt bra och ändå levde upp till alla mina övriga krav
Javisst det är jättebra att de är ärliga och inte giriga. De får de sälja mer på i längden för då är jag i alla fall trygg med dem. Grattis till en fin symaskin. Du kan väl skriva en recension och en uppföljning här på tråden hur maskinen är. Har inte varit i närheten ens av den maskinen, vore kul att få lära sig om den.
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:58.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons