Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2012-05-29, 11:12   #1
oliva oliva är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2011
Inlägg: 154
Löner modebranschen?

Hej.Jag undrar om någon av er har något hum om vad lönerna ligger på om man jobbar på H&M el dylikt inom design/konstruktion? Låt säga att man pluggat lite av varje, bland annat ett år på Tillskärarakademins mönsterkonströktör-linje (1 år) och sedan får jobb på H&M med att rita mönster, vad kan man förvänta sig för ingångslön?

Är det någon som vet vad anställda skräddare på exempelvis Operan i Göteborg tjänar?

Allt skvaller mottages tacksamt!
oliva är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-07-23, 10:40   #2
Åsa86 Åsa86 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2009
Inlägg: 305
Det där med löner kan vara känsligt, och många vill inte säga vad de tjänar - det måste man acceptera.
Men en sak är säker, och det är att du inte blir rik på att jobba i modebranchen (om du inte lyckas bli en superkänd designer då).
Man jobbar hårt, förstör kroppen (av mycket stillasittande och böjande vid symaskin och dylikt) och lever sparsamt - men älskar ändå att gå till jobbet varje dag.
Jag tror inte någon väljer modebranchen för pengarna och slappa arbetsdagar, utan för att man brinner för det man gör.

Blir lite fundersam av hur du menar med att man "lite lätt" kan få jobb som mönsterkonstruktör på en av sveriges största modeproduktions-företagt.
Det krävs år av studier, och massor med arbetslivserfarenhet för att ens bli tilltänkt som assistent...

Kan även säga såhär: Att jag tjänar bättre nu när jag jobbar i en stor teateratelje, än när jag slavade i en brudbutik för minimilön, och betydligt bättre än alla år man gått på studielån för att kunna finansiera sin utbildning.
Men jag vet även att jag som nyexemenerad och ung sömmerska (utan gesäll) har nästan lika hög lön som de fantastiska skräddar-mästarna som jobbat ca 40-50 år i samma atelje....
Åsa86 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-07-23, 20:46   #3
marie.s.g marie.s.g är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2011
Inlägg: 596
Lyssna med facket kanske? De håller på med löner och har en omfattande statistik.
marie.s.g är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-07-27, 15:17   #4
oliva oliva är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2011
Inlägg: 154
Citat:
Åsa86 skrev: Visa inlägg
Blir lite fundersam av hur du menar med att man "lite lätt" kan få jobb som mönsterkonstruktör på en av sveriges största modeproduktions-företagt.
Det krävs år av studier, och massor med arbetslivserfarenhet för att ens bli tilltänkt som assistent...
Hej. Tack för ditt inlägg. Jag vet inte vad du menar med att jag tror att det är "lätt"? Det tror jag verkligen inte och det har jag inte heller skrivit.
Det jag är ute och far efter är ju att det faktiskt är ganska dyrt att utbilda sig till "det" som gör att man kan få jobb som mönsterkonstruktör på H&M, och därför av ren nyfikenhet skulle jag vilja veta hur de ligger till lönemässigt.

Vad tjänade de där skräddarmästarna som jobbat i 40 år då som du arbetat med? Det vill säga, vad är slutlönen för en person som jobbat som skräddare i många år?

Citat:
Åsa86 skrev: Visa inlägg
Jag tror inte någon väljer modebranchen för pengarna och slappa arbetsdagar, utan för att man brinner för det man gör.
Själv valde jag bort modebranschen för jag trodde det skulle bli för svårt att försörja sig på det.
oliva är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-08-05, 15:22   #5
Åsa86 Åsa86 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2009
Inlägg: 305
Ok, sorry, det kanske var jag som tolkade fel/slarvigt.
Menade absolut inget illa, men har stött på många som tror att det är en "dans på rosor" i sömnads/mode-branchen, så tog kanske i lite hårt.

Jag vet inte exakt vad de "äldre" tjänar (men helt säkert mindre än de är värda), men en ingångslön för en ung sömmerska kan säkert variera mellan 18 000kr - 24 000kr, beroende vart man jobbar.

Ja, de år och utbildningskostnader som läggs ner på att utbilda sig till skräddare/mönsterkonstruktör/designer är nog tyvärr mer än man får ut rent lönemässigt. Det är där som passionen för yrket kommer in - att man får jobba med något som man verkligen älskar.

Synd att du kände dig tvingad att lägga ner dina mode/sömnadsdrömmar.
Tur att det går att ägna sig åt på fritiden/hobbynivå iallafall.
Åsa86 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-08-08, 16:48   #6
oliva oliva är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2011
Inlägg: 154
Citat:
Åsa86 skrev: Visa inlägg
Jag vet inte exakt vad de "äldre" tjänar (men helt säkert mindre än de är värda), men en ingångslön för en ung sömmerska kan säkert variera mellan 18 000kr - 24 000kr, beroende vart man jobbar.
Tack för infon, och det är den lön jag trodde man kan få också. När jag sökte på skräddare sist verkade det som om ingångslönen låg på just 18000kr/mån.

Finnas ju så många olika yrken inom branschen, och just mönsterkonstruktörer och designers tror jag tjänar mer. Sen kan man ju vara "textilekonom" också, vars utbildning jag hade velat gå men hade för dåliga betyg för att komma in. plus att det kändes som en smal utbildning där det inte dräller av jobb,, men vem vet, jag är kanske onödigt pessimistisk.
oliva är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:35.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons