Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2004-11-21, 12:55   #1
Mickis65 Mickis65 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2004
Inlägg: 21
Smile Val av symaskin för under 5000 kr!

Hej! Jag är väldigt sugen på att införskaffa min första symaskin! men är villrådig Hade de tänkt betala max 3000 kr men undrar om man måste ge mer för en bra maskin? Janome verkar vara populärt men de enda recentioner jag hittat gäller deras dyrare maskiner. Har nån erfarenhet av deras enklare modeller? Har hittat en Janome kampanjmodell för 1 995 kr (janome JS1008), Janome 423 S för 3 495 kr... Är dessa bra? Vill ha en enkel, pålitlig maskin. Syr inte så mycket men har sytt lapptäcken och vill gärna kunna sy fler! I övrigt vanligt husbehov. Behöver alltså inte så många sömmar... Även kollat på Husqvarna Prelude men då kostar det ju drygt 5000 kr. Är det verkligen värt det???

Tacksam för hjälp!
Mickis65 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-11-21, 19:06   #2
Melladh Melladh är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2004
Inlägg: 110
Jag har en Janome 419S som jag tycker är jättefin. Den har onödigt många sömmar och en "one-step-buttonhole"-grej (hur de nu skriver) som jag hittills inte har använt... Men det är en väldigt bra maskin, som jag är väldigt förtjust i och jag har börjat sy mycket mer sen jag skaffade den (tidigare använde jag min mors gamla Hugin från 70-talet som inte gick särskilt väl)
Så jag tycker Janome är en bra idé. Men det bästa är att gå till de som säljer maskiner och be att få provköra lite, känna hur de känns och så... De flesta kända märken har ändå bra maskiner verkar det. Pfaff, Husqvarna, Janome, Bernina...
Melladh är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-11-21, 19:19   #3
Mickis65 Mickis65 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2004
Inlägg: 21
Tack för ditt svar. Janome 419 har jag kollat på, den är ju typ lika dan som 423 men nåt mindre antal sömmar. Som man inte använder

En fråga där, det "sybord" som man måste ta bort när man byter undertråden.. är det bra? kollade i butiken och upplevde det väldigt plastigt och "lätt att gå sönder" Men alla Janome verkar ha den konstruktionen så den kanske är ok?
Mickis65 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-11-21, 19:49   #4
Henrik Henrik är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2004
Inlägg: 35
Brother har billiga och bra maskiner kolla på denna sida www.sy.just.nu
Henrik är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-11-21, 23:24   #5
Melladh Melladh är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2004
Inlägg: 110
Det är i plast, men det är rejäl hårdplast, och inget som går sönder i första taget känns det som (man behöver ju inte dränga det i väggen förståss, den kanske går sönder innan väggen gör det...) men allting åldras ju. Det enda jag är misstänksam mot är att spolarna är i plast, för sådan plast tar mer slitage än sybordet. Min mors Hugin har spolar i plast, och så fort det blir tryck mot kanten så flyger de isär, för de har blivit så åldrade med tiden. Dock är de förståss 20 år, och efter så lång tid kanske man faktiskt ids köpa nya spolar

Det är en generell misstänksamhet mot plast överallt, och jag håller med att man ska väl inte favorisera plast direkt, men jag har aldrig varit med om att något har gått sönder "för att det var i plast" om det har varit plast av bra kvalitet. Bara om riktigt korkade olyckor skett, vilket man förståss måste undvika ändå.
Melladh är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-11-22, 08:49   #6
Marlar Marlar är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2004
Inlägg: 65
Hej!
Janome har exrapris. Nu kan du få en Easy Jeans för 4995:-. En kanon maskin. Kolla på www.miasquiltbod.se Och klicka på symaskiner.
Denna maskin har jättebra belysningoch många sömmar.

Husqvarna är bra maskiner. Ring runt till olika handlare. Jag gjorde det och fick ner priset på min nya Husqvarna från 10.500 till 7,800. Det är mycket pengar

Marie
Marlar är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-11-22, 11:38   #7
Annika74 Annika74 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2004
Inlägg: 271
Hej!

Kul att du tänkt skaffa dig en symaskin!

Vad jag har gjort när jag har bytt maskin, är att jag vid ett tillfälle köpte en inbytt Husqvarna som använts på en skola, och vid andra tillfället köpte jag en Bernina Virtuosa 150 som stått som demoex i affären i ca ett år.
Den första maskinen var ju servad regelbundet och funkade jättebra, och min Bernina var ju inte direkt sliten eftersom den bara använts lite grann.

Kolla runt i olika affärer när du bestämt dig för vilken maskin du vill ha, och se sen om du inte kan göra en liknande affär. Jag sparade ca 2000:- på min Bernina på att köpa ett demoex, som var så gott som nytt!

Lycka till!
Annika74 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-11-22, 16:23   #8
Mickis65 Mickis65 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2004
Inlägg: 21
Hej!

Pratat med Janome angående skillnaderna mellan 423 och JS 1008 förutom att 423 har 23 sömmar och 1008 har 8. Dom är tydligen lika starka men lite fler finesser och tillbehör till 423. Det mesta kan jag klara mig utan men JS 1008 levereras utan hård huv. Det är väl väldigt praktiskt om man som mig bor i en etta och måste ha den i gardroben eller dyl... Annars verkar ju JS 1008 vara en väldigt prisvärd maskin...svårt är det... Men många butiker har ju "bytesrätt" ett år om man vill byta upp sig. Nån som gjort det? Är det så bra som det låter, dvs att du får tillgodoräkna dig hela summan vid köp av en ny maskin? verkar lite för bra för att vara sant. Då skulle jag kunna köpa JS 1008 och känner jag att den är för enkel så kan jag byta utan att ha förlorat nåt???

Senast redigerad av Mickis65 den 2004-11-22 klockan 16:26.
Mickis65 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-11-22, 16:33   #9
Avslutat medlemskap Avslutat medlemskap är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2004
Inlägg: 1 418
Har du kollat om du har någon bra symaskinsverkstad i närheten? I den verkstad jag lämnar mina maskiner till finns det alltid riktigt bra begagnade maskiner. Och i allmänhet anser jag att du får en bättre, starkare, robustare maskin om du lägger ca.3000 kr där än på en ny. T.ex har "min" mekaninker visat mig en jättebra Pfaff med övermatningsfot, fina Berninor och Husqvarnor från 90-talet. Alla under 5000.
Avslutat medlemskap är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-11-22, 16:39   #10
Mickis65 Mickis65 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2004
Inlägg: 21
Nej, det har jag inte kollat. Men de begagnade maskiner dom hade på stockholms sycenter var dyra tycker jag.
Mickis65 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-11-22, 16:47   #11
Avslutat medlemskap Avslutat medlemskap är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2004
Inlägg: 1 418
Ja, det kan vara väldigt olika! I Husqvaranaffären jag varit inne i ibland har det varit väldigt dyrt. Min favortiverkstad är en liten verkstad med en gammal, jätteduktig farbror som mekaniker.
Avslutat medlemskap är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-11-24, 17:51   #12
Ingsy Ingsy är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2004
Inlägg: 96
Första symaksin

Hej!
I en livsmedelsaffär som hetter Netto köpte
för ett tag sedan en symaskin som heter
Queen De Luxe 222. Den kostade endast 889 kr så
jag köpte mest för att testa. Den visade sig
vara bra med flera mönstersömmar och flera viktiga funktioner som knapphål och blixtlås och de var helt OK. Jag har den som extramaskin när min Pfaff är upptagen av broderi. Jag tror att det är bra att lära sig på en enkel maskin men sedanbör man nog gå över till en maskin med högre prestanda för då blir det ännu roligare att sy.
Såg i ett annonsblad att man kan få en enkel
Hugin symaskin för ca 1250 kr. Du bör kunna komma
ner ordentligt i pris men lyssna med fler om vad de tycker om de blilliga maskinerna. Jag kanske
hade tur men min fina dyra maskin har varit på reparation och justering flera gånger.
Lycka till med köpet för det är kul att sy!
Ingsy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-11-25, 18:40   #13
KatBat KatBat är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2004
Inlägg: 10
Jag har köpt en ny singer med en hel del olika stygn och finesser för ca 3000! Kommer itne ihåg vad modellen heter, men det är väldigt bra.
KatBat är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 02:01.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons