Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Allmänt om symaskiner

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2004-12-03, 10:27   #1
evak evak är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 8
Nyservad maskin som ändå inte fungerar - Besviken

sitter här och är både besviken och irriterad över att min maskin inte vill fungera bra.

den hade stått ett bra tag pga att den inte ville sy bra. tog mej i kragen och lämnade in den på service. när jag lämnade in den så kom jag å butiken överens om att de skulle kolla på den och sen ringa mej om ett kostnadsförslag för skulle det kosta för mycke då tänkte jag köpa en ny istället.
tiden går å jag tänker att oj vad lång tid de behöver ha på sej då, går dit och frågar varför de inte hört av sej å får då veta att maskinen är klar och att rep gick på 950kr.
tänkte protestera och det såg nog butiksbiträdet och började köra snacket om att nu hade jag en bra maskin värd minst 2,500kr, jasså ?????? svarade jag och undrade om jag skulle få så mycke om jag bytte upp mej.
neeej men sälj den privat så får du alla gånger ut så mycke.
tog min maskin å gick.

detta var för 2 v sen.
igår när jag skulle sy så är den som förr, den knastrar och stör tv,n och annan elutrustning(radio etc)symaskins lampan började blinka och maskinen sa poff, slet ur sladden och efter en stund provade jag igen och då funkade den men knastrar och sömmarna blir hur som helst ibland syr den sick-sack mitt i en raksöm.

övertråden ligger i ögglor på undersidan, övertråden går av(trots att jag försökt ändra spänningen)den spolar löst mm.

varför kollade de inte upp allt jag anmärkte på?????????
så nu har jag fått klaga å det känns lite lite bättre, tack för att ni lyssnade.

sen några frågor:
Vad tycker ni jag ska göra?
ska jag lämna den hos dom igen?
el slänga maskinen?
vad kan jag kräva av butiken som reparerade/servade den?
hittar inte kvittot, kan jag ändå gå tillbaka(om jag nu gör det)?
hur skulle ni ha agerat?

maskinen är en husquarna optima 120 (säkert 30år el mer)
evak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-12-03, 10:44   #2
gunnelssv
Guest
 
Inlägg: n/a
Klaga

Jag skulle bli lika besviken som du om jag råkade ut för samma sak.
Gå tillbaks fastän du slarvat bort kvittot för de kan inte ha glömt dig. Jag skulle haft dem till att antingen rätta till felet eller ge pengarna tillbaks på rep. och gå till någon annan som fixar felet eller byt maskin. Du ska inte gå med på att ha betalt så mycket och felet ej är åtgärdat. Jag ska idag följa med en väninna och titta på en maskin. Hon har ocså en husq. optima eller en snarlik som ej går att sy korta stygn på. Jag sa till henne att de får bjuda henne på en service om hon köper en ny. Vi får se hur det går?
Mvh Gunnel
  Svara med citat
Gammal 2004-12-03, 10:55   #3
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Gå tillbaka!!

De har inte gjort sitt jobb och de ska och får inte serva utan att de sagt hur mycket det går på om du begärt det. Du skulle inte betalt från början, men nu när du gjort det så måste de åtgärda de fel du lämnade in den för, utan att ta mer betalt!

Jag vet att det är lätt att skriva att man ska stå på sig men inte lika lätt när man står där och de kommer med en massa argument som just då låter vettiga. Så förbered dig innan och ta gärna med en kompis som är bra på att snacka.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-12-03, 11:04   #4
Marlar Marlar är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2004
Inlägg: 65
hej!
vad arg jag hade varit!! Gå till baka och säg att du ska ha pengarna tillbaka. Om du tänkt köa en ny maskin så kan dom ge dig ett bra pris

Marie
Marlar är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-12-03, 11:12   #5
Avslutat medlemskap Avslutat medlemskap är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2004
Inlägg: 1 418
Skandal!

När du hämtade din maskin borde talat om vad de gjort. För 950 kr bör de ha gjort mer än vanlig service.
Det där med sidstygn mitt i en raksöm gjorde en av mina maskiner när det låg en liten trådsnutt runt axeln bakom spolhuset. Lyckades se en bit av den och få tag på den med pincett (efter många försök) och med vridning på handhjulet fick jag bort den. Men ef´tersom du just haft den inne på reparation sk inte du föröka leta efter det, eftersom det skulle verkstaden redan gjort!! Och har de inte gjort det ska de göra det!
Bra råd att ta någon med dig. Själv är jag alldeles för mesig i sådan här situationer!
Avslutat medlemskap är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-12-03, 12:19   #6
martina martina är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 81
Vad synd att du betalade från början för i och med att du gjort det så har du gått med på villkoren tyvärr tror jag. Men om den fortfarande inte fungerar skall du självklart gå tillbaka och se till att du får med dig en fungerande maskin hem. En vanlig genomgång ska bara gå på en fem sex hundra tror jag. Och då ska den ju definitivt fungera när man fått hem den. Det där med kvittot borde inte spela någon roll om den du anlitat har någon som helst yrkesstolthet!!! Stå på dig och ring till konsumentombudsmannen innan du går tillbaka och ta reda på exakt vad som gäller. De brukar vara väldigt hjälpsamma och det är bra att veta vad lagen säger exakt när man väl står där och argumenterar. Lycka till.
martina är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-12-03, 14:40   #7
evak evak är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 8
såhar svarade butiken mej

var dit idag och berättade hur dålig maskinen ännu var, hade tom prover med mej och visade upp.
sa att jag kände mej lurad då han inte ringt mej å gett mej kostnadsförslaget som vi hade kommit överens om, då svarade han att delar som kostar under 300kr då ringer de ej kunden.
den infon fick jag inte innan och överenskommelsen var att de innan de servade den skulle avgöra om den var värd det el om jag skulle byta upp mej.

sen kom han med en urkorkad ide- ta hit maskinen och sätt dej och sy en dag så får vi se vad DU gör för fel när du syr.

hallå kan man göra fel när man syr raksöm i tex lakansväv?

vet inte ens om jag tänker gå dit igen, idag känns det så meningslöst.

suckar djupt.
evak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-12-03, 14:50   #8
Mickis65 Mickis65 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2004
Inlägg: 21
Vilken butik var det du var på? Låter ju som en väldigt oförskämd ide!
Mickis65 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-12-03, 15:09   #9
Fleeca Fleeca är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 120
Stå på dig!!! Vi tjejer ska alltid bli så himla dåligt behandlade i sånna här situationer! *arg*

Höll själv på att bli galen när jag lämnade in min förra bil på verkstan minst 10 gånger för samma fel. Fick nonchalanta svar tillbaka, och jag kände mig ifrågasatt. De kunde inte acceptera att det faktiskt var fel på bilen förrän min pappa "tog i med hårdhandskarna"... Då blev verkstan väldigt tillmötesgående...

Suck, det är SÅ typiskt.

Som sagt stå på dig!!!

Helene
Fleeca är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-12-03, 20:06   #10
Doris Doris är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2004
Inlägg: 193
servad maskin.

Jag måste bara säga att jag hade tur med min servning på min symaskin. Killen gjorde det medan vi väntade.Min Bernina började att låta konstigt och gick trögt.Vad göra?? när man håller på med ett arbete.Jag ringde till min "sy kille"(7mil bort)har du tid att komma?och det hade jag.Ingen symaskin så har man tid eller?????
Nu har jag en nyservad maskin som blev rengjord och uppsmörjd av ett proffs.(det var bara olja som fattades)
Nu ska jag sy som bara den
/Doris
Doris är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-12-03, 20:07   #11
martina martina är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 81
jag har också blivit tvungen att ta hjälp av min pojkvän för att få ordning på en maskin som jag hade varit inne med tre!!!! gånger tills han gick dit och röt lite... om det är ett elektriskt fel på maskinen som du verkar beskriva så kan det ju omöjligt vara ditt fel. Det finns mycket man kan göra fel med en symaskin men man brukar känna på sig när den verkligen gått sönder... jag råder dig igen att ringa till din lokala konsumentombudsman. De kanske till och med känner till butiken som du anlitat från förr?
martina är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-12-04, 01:48   #12
evak evak är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 8
ska ringa KO på måndag.

det gäller en husquarna butik i norrort.

hörde idag från bekanta om andra som också blivit lurade.
det är samma som drivit butiken i minst 25år och han är tydligen en riktig skojare å värre än en bilhandlare sa de
evak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-12-04, 02:18   #13
Linnea Linnea är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 240
Lycka till!
det låter bedrövlingt att det finns sådana skojare ute, utan yrkesstolthet. Jag skickar en riktig lyckospark och hooppas att det löser sig för Dig.

Må så gott Du kan och stå på Dig!
Linnéa
Linnea är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-12-04, 08:02   #14
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Ja massor av små nätta lyckosparkar till dig och en rejäl hårdspark till butiksägaren!
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-12-04, 14:26   #15
Ingsy Ingsy är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2004
Inlägg: 96
Krånglig symaskin

Jag har köpt en dyr mkt dyr maskin en Pfaff creative 2140. Den har bara krånglat tom exploderat. Krångel med sömmar och inställningar.
Hade tidigare en symskin som var 40 år gammal,
visserligen något omodern men den fungerade mycket
bra i många år tills jag lämnade in den till reparation. Efter reparationen gick den inte att sy på. Då jag köpte jag en helt ny maskin men den var inte heller utan problem som sagt. Tack och lov så hade jag garanti på min senaste maskin och det var räddningen nu åker den fram och tillbaka
mellan Stockhom och Huskvarna och den håller på att bli bra. Mitt råd är - köp inget helt nytt utanordentlig garanti. Köper Du med garanti så prova alla funktioner och sömmar innan garantitiden går ut. Det är jobbigt men det lönar sig. Har Du haft mer än två reparation på en nyinköpt maskin kan köpes hävas. Tur att det är kul att sy.
Inger
Ingsy är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:04.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons