Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Allmänt om symaskiner

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2015-08-29, 14:18   #1
sy-sofia sy-sofia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2015
Inlägg: 3
problem med spolspindel -husqvarna zigzag 20

Hej! Jag har ett problem med min maskin som jag hoppas lösa "på egen hand" med lite skriven hjälp Jag har en husqvarna zig-zag 20.

Förra veckan när jag använde maskinen blev den tyngre och tyngre. övertråden gick av flera gånger och jag försökte fixa med trådspänningen såsom jag brukar. men när jag körde fast på ett ställe och tog i för mycket när jag skulle köra loss så sa det do-donk och så lossnade hjulet som sitter på spolspindeln på sidan innanför kåpan på högersidan.

jag skruvade loss och tittade. jag tycker det ser ut som att det suttit en liten mutter-liknande komponent under själva hjulet (som kan ha flugit ut genom hålet när kåpan är på). hursomhelst ser jag inget trasigt. när jag gasar så kör spolspindeln (eller åtminstone det lilla silvriga hjulet som drivremmen är kopplad till) som den brukar, men det går inte att växla till att sy med nålen. jag antar att detta är för att det stora hjulen lossnar när man kör och jag kan inte få det att sitta kvar. så nu är min fråga såhär; är det någon med en maskin som min som skulle vilja ta bort kåpan och titta efter hur det ska se ut? ska det vara någon lös del inuti stora hjulet? det finns två små skruvar utanpå¨hjulet, men som det ser ut nu så finns det inget under att skruva på. jag slänger in några bilder på min maskin för att förklara;

Om någon vill dela en bild på denna del i fungerande maskin så vore det toppen!
Mvh Sofia
Bifogade bilder
   
sy-sofia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-08-30, 13:18   #2
Pendlaren Pendlaren är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2010
Inlägg: 410
Jag har inte den maskinen, men har tittat i en manual. Enligt den går maskinen går trögt om drivremmen sitter för hårt eller har hoppat av.

I ditt fall måste man väl kalla det hoppat av, då den lilla skruven saknas och hjulet troligen slirat. Så hitta en skruv som passar, sätt fast det stora hjulet, spänn remmen lagom, testa att sy - är mitt tips.
Pendlaren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-08-30, 17:01   #3
sy-sofia sy-sofia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2015
Inlägg: 3
Hej!

skruvarna sitter kvar på sin plats, men de når inte ner till något att fästa på, vilket verkar vara nån liten sak som mystiskt försvunnit. det finns alltså ett litet mellanrum där det ska sitta något. det känns som att det borde vara förklaringen, men inget säkert förrän jag kan jämföra med någon fungerande maskin..
tacj iaf för tips
sy-sofia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-09-01, 11:07   #4
Joppen Joppen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2012
Inlägg: 164
Det ser inte ut som om det saknas något vitalt. Däremot ser det ut som om spolaxeln inte är utdragen som den skall. Se till att dra ut axeln så långt att skruvarna har något att fästa i. Det skall inte vara något axiellt glapp på axeln mer än att hjulet går runt.
Joppen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-09-05, 12:13   #5
sy-sofia sy-sofia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2015
Inlägg: 3
Citat:
Joppen skrev: Visa inlägg
Det ser inte ut som om det saknas något vitalt. Däremot ser det ut som om spolaxeln inte är utdragen som den skall. Se till att dra ut axeln så långt att skruvarna har något att fästa i. Det skall inte vara något axiellt glapp på axeln mer än att hjulet går runt.
Där var det! Lyckades dra ut axeln och fästa hjulet. Maskinen känns lite trög men fungerar igen! Ska försöka serva den lite och se om det hjälper mot kärvheten. Tack så mycket för hjälpen
sy-sofia är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:31.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons