Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2010-11-29, 16:38   #1
Winta Winta är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2010
Inlägg: 18
Frågor om namnband

Hej!

En frågotecken, har ni handlat hos www.minnamnband.se/ övriga företag som gör såna namnband... någon gång? så vill jag gärna veta lite mer innan jag också beställer. Jag är rena nybörjare kring det...

Ser att det är 6 cm brett plus 1,5 cm höjd. bra eller lite för stor?

- hur går med sy runt banden? och går det bra eller krångligt?

- Vad ska man tänka på innan man beställer?

- Svårt med färgval, för jag använder olika färg/mönster tyger. tips?

Tacksam för svaren!
Winta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-11-29, 17:37   #2
monica35 monica35 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 234
Det enda jag kan tycka är lite dumt var att ändarna som man viker in när man syr fast bandet - var lite korta. Dom kommer ju färdigklippta.så det var lite pilligt att få till det snyggt,men det gick såklart med lite pill.. sen valde jag svarta band med silvertext,, jättesnyggt tycker jag - men på flera av banden är det en silvertråd tvärs över bandet..(precis som det inte vävt med svart tråd på en rad) Nu påpekade jag inte det för dom,, men det var inte så snyggt - så dom kommer jag inte använda. Men jag kanske bara hade otur - har inte frågat någon annan om dom hade samma fel
monica35 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-11-30, 08:19   #3
Jenny_med_Emiliten Jenny_med_Emiliten är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2009
Inlägg: 103
Ändar som man viker in? Det har jag aldrig gjort.

Det är jättelätt att beställa från minanamnband, det kommer upp menyer hela tiden och man får se prover på bild osv.

Jag testade lite olika färger först men fastnade för svart platta med vit text, passar till allt.

Det är rätt många som klagat på minanamnband på sistone - man ska absolut klaga om de är illa vävda. Och stå på sig.

Jag limmar lite med vanligt limstift innan jag syr på namnbandet så går det lättare. Skarp nål, gärna ny, och ganska korta stygn. Men det är en smaksak.
Jenny_med_Emiliten är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-11-30, 09:44   #4
symamsell symamsell är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2004
Inlägg: 286
Jag har beställt från dem, och är nöjd.

Jag viker inte in några kanter, de är ju "brända" så det finns ingen risk att de repar upp sig.
symamsell är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-11-30, 11:14   #5
Bir Bir är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2009
Inlägg: 423
Några som är nya på marknaden med namnlappar, om man inte måste ha den sort som man syr som hankar är "Glada grodan".
http://www.gladagrodan.se/index.php?cPath=75_86_85

Tänkte jag skulle beställa därifrån när mitt barnbarn ska börja på dagis.

De har väldigt gulliga lappar i massor av färger som passar bra till barnkläder. Och de måste ju gå att beställ med designamn om man nu har ett sådan. Massor av olika teman och djur.

Lycka till!
Bir är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-12-01, 09:12   #6
HönaPöna HönaPöna är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2010
Inlägg: 10
Är också nöjd med mina namnband, tycker att de är lagom stora. Har svart med vit botten, och det tycker jag funkar till allt, även om det vore roligt med någon färg ibland, kanske. Men de är ju inte gratis precis...
Viker dem även dubbelt och har i sidan på mössor, funkar bra.
Lycka till!
HönaPöna är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-12-01, 14:47   #7
jennybroman jennybroman är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2009
Inlägg: 66
Ändarna är ju bra att ha om man ec syr in märket så det ska vara i sidan på en söm. Jag hade lite för korta ändar, tänkte inte på att mäta skärbredden på overlocken.
De är jättehjälpsamma på Mina namnband.
jennybroman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-12-02, 07:16   #8
lovleycat lovleycat är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2009
Inlägg: 150
Jag är oxå nöjd med mina namnband.
Limmar oxå fast dem innan jag syr och viker inte in kanterna.
lovleycat är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-12-02, 07:17   #9
lovleycat lovleycat är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2009
Inlägg: 150
Ang färgval så är mina svarta med vit text så de passar till det mesta. Har även en gång hat svarta med röd text. Ett tips är att inte beställa fler än 50 förtsa gången så kan du själv testa kvalitet.
lovleycat är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-12-06, 23:20   #10
Winta Winta är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2010
Inlägg: 18
Tack för era rader! Smart ide med att limma först innan man ska sy.

Ska snart beställa det. Men en frågotecken, såg att det finns två alternativ med att sy fast eller stryka på? Det med strykningen är nog väl inte helt hållbart? om när man ska tvätta t.ex?

En fråga till innan jag glömmer! svårt med vad för text man ska ta. Har sett t.ex Made in xxxxx, nicknamn eller sånt. Någon förslag?
Winta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-12-11, 12:53   #11
Malin.S. Malin.S. är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2009
Inlägg: 22
Jag har lappar i brunt med beige text och beige lappar med brun text. På så vis har man både när man sätter lappen på mörka och ljusa tyger. Vad som skall stå på är ju bara upp till dig själv. Vad ska du ha lapparna till? Är det saker du syr till vänner och bekanta? Eller säljer du? Har du ett namn på din kollektion eller vill du bara förmedla att det är du som sytt det? Jag har själv både lappar för min "kollektion", samt lappar där det bara står: "Handgjord av XXX XXX". Om jag stickar en tröja till min son, så tycker jag att det är kul att man kan se att det är jag som gjort den i framtiden, fastän den inte är en del av det märket som jag vanligtvis syr under.
Lycka till!
Malin.S. är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-05, 11:32   #12
Caosrockon Caosrockon är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2010
Inlägg: 8
Citat:
symamsell skrev: Visa inlägg
Jag har beställt från dem, och är nöjd.

Jag viker inte in några kanter, de är ju "brända" så det finns ingen risk att de repar upp sig.

Aha, så deras är alltså färdigklippta..Jag beställde tidigare, från vilken sida minns jag inte, och då satt allt i långa remsor som man fick klippa till själv och uch va de ribbar upp sig..
Caosrockon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-08, 21:35   #13
Jennie-Marie Jennie-Marie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2008
Inlägg: 45
Har också beställt av Mina namnband ett flertal gånger och valt olika färgkombinationer. Jag tycker dom är fina och håller bra för många tvättar, är dock relativt dyra. Jag viker aldrig in kanter eller förlimmar utan håller dem där jag vill ha dem när jag syr fast dem. Jag tycker det funkar bra. WorldWideLabel gör helt underbara lappar och betydligt billigare...ett tips bara.
Jennie-Marie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-08, 23:06   #14
sotlugg sotlugg är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2007
Inlägg: 159
Beställda färdiga band "Gjort speciellt för dig av farmor" Fick först "mormor", men det gick lätt att reklamera. Lätta att sy fast var de också.
sotlugg är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-12, 08:11   #15
Knastroll Knastroll är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2010
Inlägg: 14
Jag beställde min namnlappar från worldwidelabel, och jag är mycket nöjd! Dels är de blilligare än t.ex mina namnband, och så kan man få dem precis som man vill.
Jag valde vikta lappar, som kan sitta i en söm och vara lika fina från båda håll. 300 egendesignade lappar hamnade på runt 450:- inklusive frakt om jag minns rätt.
Knastroll är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:59.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons