Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2010-09-23, 10:36   #1
Fny Fny är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2009
Inlägg: 50
Question 1300-tal!

Hej allihop!
Jag ska sy mig en 1300-talare... Har redan ett flertal vikingatida och tidigmedeltida dräkter, men nu är det 1300-tal som gäller till nästa sommar. Men... problemet är att jag inte alls gillar djävulsfönster, som ju är så vanligt under den tiden! Nån som har bra tips på 1300-talsförlaga? Överklass, lyxigt, men INTE djävulsfönster?
Fny är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-09-23, 17:26   #2
Schannalle Schannalle är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2008
Inlägg: 63
Det beror lite på om du menar första eller andra halvan av 1300-talet, för modet svängde på mitten av seklet till en lite mer "figursydd" variant. Personligen har jag alltid varit lite förtjust i tippets, om det är nåt lite mer överklass. Kanske en enkel underklänning i tunnt ylle (saxylle har bra priser) med en överklänning med sidenfodrade tippets kanske?

Tyvärr sitter jag inte vid min dator, så jag har inte tillgång till mitt "bildbibliotek" men kan återkomma om du tycker det låter intressant!

/Hannah
Schannalle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-09-23, 20:57   #3
SarahW SarahW är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2006
Inlägg: 82
Tippets är fint!

Det finns ju en del andra forum att läsa och fråga på också, där en hel del info redan finns samlad. Tänkte framför allt på Historiska Världar (http://histvarld.historiska.se/histvarld/forum/), men även en del 1300-talsföreningar har forum.

Dubbla klänningar, där båda har långa snäva ärmar verkar vara vanligt under andra hälften av 1300-talet. Ska det vara fint är det bara att göra den övre klänningen löjligt lång, så att du omöjligt kan gå utan att lyfta upp den (och samtidigt visa upp att du minsann har råd med en dyr underklänning med), och snäv som bara den, med en mängd knappar på ärmarna. Ett exklusivt tyg signalerar status. Fint ylle i nån dyrbar färg, med metallknappar upp över armbågarna - stiligt så det räcker och blir över, och helt utan helvetesfönster. Lägg till det en slöja i riktigt tunt siden (eller kanske en med krusad eller "pipad" framkant), över en stilig flätfrisyr - finns en massa bilder på det.

Lycka till!
SarahW är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-09-24, 09:43   #4
Lithia Lithia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2004
Inlägg: 465
Lånar tråden lite då jag såg att någon skrev om saxylle.
När jag bodde i Borås kunde man komma över ylle därifrån för runt 10 kr/m (2.a hands sortering) någon som vet om de fortfarande kör med det?
Behöver ha tag i svart ylle till en 1700-tals riddräkt och då går det åt en del...

/L
Lithia är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Taggar
1300-tal, historiskt, klänning

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 03:06.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons