Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2024-11-01, 08:11   #1
StinaMarie StinaMarie är inte uppkopplad

Symaskiner till studiecirkel

Textilverkstad

Hej, nu har jag läst på så mycket jag kan men har ändå inte kommit till ett beslut, så jag behöver era tankar och rekommendationer.

Jag har har ett stort sy och textilintresse men är inte så kunnig på maskiner.
Jag har startat en studiecirkel med fokus textil. Vi är omkring 8-10 st/tillfälle där man även håller på med andra tekniker än att sy på maskin. I nuläget kommer maskinerna att nyttjas max 4h 1-2 dagar/vecka
Ett par av deltagarna har möjlighet att ta med egen maskin innan vi har fått in en bra ”symaskinspark”. Planerar söka mer pengar framöver.

Vi har blivit beviljad ekonomiskt stöd för att köpa in maskiner, en budget på ca 13000, kan nog töjas på uppåt lite om vi har goda skäl.

Helst skulle vi köpa in 3 maskiner för dessa pengar, men vi tänker långsiktigt och då behöver vi tänka kvalitet framför kvantitet.

Det är en stor bredd i kunskap hos deltagarna, men jag tror vi är överens om att vi vill ha mekaniska maskiner då vi tror det blir minst bekymmer och är lätta att förstå sig på även om man är ovan.

Jag har en ny overlockmaskin som jag temporärt tänker ha i lokalen så en sådan är ej aktuell att köpa in i nuläget.

Vissa kriterier

- Vi behöver ha riktiga kvitton och kan därför köpa begagnat endast från återförsäljare.
- Det skulle vara en fördel att köpa alla av samma märke för att det blir lättast att lämna in för service.
- Det skulle vara en fördel att köpa in nya maskiner för att få garantin.

De modeller jag blivit intresserad av samt har funderingar kring är:

- Jarome Easy Jeans (eller budgetvarianten Hild)
Stark maskin som är populär men har fått kritik här på sidan att den inte klarar vikta jeanssömmar.

- Husqvarna Viking Emerald
Verkar helt ok men inte mer än så har jag fått uppfattning om. Krånglar för vissa och är känslig för olika trådar.

- Bernina 1008 (eller liknande vintagemaskin 930-1230 från Schweiz)
Stark maskin som inte krånglar. Älskas av många. Saknar 1-stegs knapphål. Jag har själv erfarenheter av 1008 och gillar den verkligen. Jag tror däremot att det är svårt att hitta 3 st hos återförsäljare, jag får för mig att det kommer ta mycket tid att åka runt till olika affärer och leta.

- Juki HZL-357ZP
En bubblare som jag inte vet mer om än att en annan cirkelledare sa att märket är populärt. Denna maskin jag hittat är mekanisk och till ett pris som funkar för oss.

Ett alternativ är att köpa in tre olika modeller och låta det strula lite extra med service i framtiden.
Man skulle också kunna köpa två budget och en av högre kvalitet med fler funktioner eftersom maskinerna oftast kommer användas för rak- och sicksacksöm.

Vi ska åka till en återförsäljare i centrala Stockholm i helgen och prova maskiner.
Jag önskar era råd på vägen. Önskan är att ha maskiner till Textilverkstaden inom de närmsta veckorna.

Mvh Stina
StinaMarie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2024-11-05, 17:39   #2
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad

Bernina är fantastiska maskiner. Har många av dem. Alla funkar.
Instämmer i dina tankar ang modeller. Dagens plastmaskiner är
blaha... tycker jag.

På Berninas hemsida finns alla återförsäljare. Skriv Sverige och
kryssa för dealer. Förminska kartan. klicka på de röda pluttarna
så får du upp adress och telefonnummer. Då kan du ringa till dem
och fråga om de har ngn begagnad maskin som de säljer.

https://www.bernina.com/sv-SE/Shop-S...rsaljarsokning
Tidigare hade de en annan lösning så att man fick uppgifterna
på ett bättre.'

Lycka till!
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Taggar
bernina 1008, husqvarna viking emerald, jarome easy jeans, juki hzl-357zp

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 03:44.