Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2011-06-29, 12:17   #1
chery chery är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2007
Inlägg: 1 053
Behöver tips om laptop

Jag behöver tips på en lämplig laptop som klarar mina brodyrprogram.

Min man jobbar natt och sover stor del av dagen efter och min dator står i sovrummet. Ofta har jag maskinen i köket då, men om jag behöver ändra eller göra något annat med brodyrerna så måste jag vänta tills han vaknar. Det hade underlättat med en laptop bredvid mig då. Även tillfällen då jag åker iväg på syträffar hade en laptop varit bra.

Jag skulle vilja få tips på vilken jag ska välja. Ni som har laptop, vilken kapacitet har ni? Jag ska kunna använda husqvarnas 3D och vip. (jag använde båda därför att 3D saknar funktioner som jag tycker är viktiga, och som Vip har) Samt kunna lägga in alla mina brodyrer.Storleken på minnet blir nog knappast problem eftersom dom flesta ligger runt 500G idag. Det jag har mest funderingar kring är grafikkortet, cpu, fläktar och dyl.
Fungerar det med floppydisk bredvid? När jag bytade dator, så vägrade programmet acceptera extern floppy, så vi fick sätta in den gamla floppyn, men finns väl ingen sådan plats i en laptop?

Det får inte springa iväg allt för mycket i pris heller.Min man har satt ett tak på 3,500, men det hade jag tänkt tänja på till 4000. Det är ungefär vad vi klarar just nu.
chery är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-06-29, 13:59   #2
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Jag brukar köpa datorer från en firma i Göteborgstrakten som jag tycker är toppen. Firman heter inet.se. Jag brukar ringa dit och fråga vad jag ska köpa och dom plockar fram vad jag behöver. Jag tycker dom är verkligen justa, försöker aldrig pracka på en mer än man behöver. Frakten är inte dyr och varorna brukar komma blixtsnabbt, ibland redan dagen efter.
Jag tror det räcker med en ganska billig dator, men du bör kompelettera med mer ramminne, för att få den snabbare i arbetsminnet, vilket behövs när man man håller på bilder.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-06-29, 14:12   #3
chery chery är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2007
Inlägg: 1 053
OK.
Någon som vet hur mycket ramminne som behövs. Min man var inne på 2 GB, men jag tycker det låter lite.
chery är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-06-29, 15:01   #4
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Ju mer man har ju bättre. Du behöver minst det dubbla. Du ska ha en som kan bygga ut vad som gäller Ram-minne.
Men det kan du alltid fråga om.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-07-01, 18:46   #5
Ireth Ireth är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2009
Inlägg: 61
en dual core processor och 4gb ram minne är väl ungefär vad du får ut för 4000. (kollade på webhallen, 3990 kr för en bra dator)

Dock så är något att tänka på att det är pillgare att byta ram-minne i en laptop, och oftast finns det bara 2 slots för dom vilket gör att om du vill utöka så blir det ganska mycket dyrare än till en stationär.

Själv tycker jag att fujitsu och Asus gör bra grejer
Ireth är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-07-01, 19:30   #6
chery chery är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2007
Inlägg: 1 053
Tack för alla svar.
Med hjälp av datasnillet i familjen i kombination med mina krav, så har vi nu fixat en laptop.

Det blev en Compaq presario CQ56 med 4GB ramminne och 320 GB hårddisk. Pris 2795:-

Håller på att kolla upp en lösning för win 7. Vi kör med windows XP i viritual PC och hoppas den vägen kunna lura datorn att tro att den kör XP, så att programmen fungerar. Återstår att lösa floppyn. Håller tummarna att programmet accepterar extern floppy.

Ska tillägga att den hade ett 2GB minne inlagt, men vi köpte två st 2,or som vi har satt in. Att vi köpte och la in 2 st beror på att vi ville ha båda lika.
chery är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-09-11, 17:11   #7
helen helen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 699
Det du det tog 2 nätter och 1 dag innan min nya lapptopp begrep att jag måste på hq ha xp för att kunna få in hq programmet. på hq svarar dom aldrig om man har frågor. min kostade 8000,kr och det enda jag kunde göra det var och spela patiens eller surfa. min man fixadet på något konstigt vis så när jag öppnar datorn så måste jag trycka på en knapp där det är nedåt gående pil. (det heter säkert tangnet el. nåt sont men eftersom jag vet inte hur det stavas så skrev jag knapp) nu har jag både 7 och exp men jag måste stänga datorn om jag vill använda den andra så det går inte att bara trycka på en knapp..
helen är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:00.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons