Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Allmänt om symaskiner
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2007-10-11, 08:20   #1
Kaja_gbg Kaja_gbg är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2007
Inlägg: 300
Övertråden går av!

Jag blir tokig. Igår vändsydde jag en klänning och sedan sydde jag en stickning längs kanten (kolla i albumen så ser ni resultatet). Maskinen tröskade och lät, troligen för att den skulle igenom 4 lager tyg och VARENDA gång jag passerade en sidosöm med ännu fler lager så gick övertråden av. Ett par gånger så gick den av på raksträckorna också. Jag trädde om maskinen säkert 50 gånger på en kväll... Sedan sydde jag i lite tunnare tyg och då gick det hur bra som helst.

Är det läge för service eller är det någon stygnplåt som ska bytas ut?? Det spelade liksom ingen roll hur fort jag körde, den bara trasades sönder hela tiden...

//Kaja
Kaja_gbg är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-11, 08:44   #2
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
Problemet är troligtvis inte maskinen. När du vändsyr så bör du klippa ner sömsmånerna så dom ligger på olika nivåer. Man trappar ner den! Vilket gör att du inte syr över 4 lager tyg. Dessutom blir många lager tyg i en söm att det blir klumpigt. Sträva efter att få kanten så smidig som det bara går.
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-11, 08:59   #3
avsl0203 avsl0203 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 1 918
Ibland så går min övertråd av men det brukar bero på att tråden hamnar lite fel och låser sig själv vid trådhållaren. Vet inte hur man kommer till rätta med det problemet. Men då det flyter på fint på annat tyg så är det säkert inte det som är problemet.
avsl0203 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-11, 10:07   #4
Zikes Zikes är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2006
Inlägg: 4
Jag hade detta problem också och höll på som en tok med trådspänningen för att kolla om det var den som var problemet men det var det inte. Det visade sig att nålen kom för nära plåten på undersidan så den "klämde" av tråden för mig. Ett ganska ovanligt problem tror jag men du kan ju kolla för säkerhets skull.
Zikes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-11, 10:45   #5
Kaja_gbg Kaja_gbg är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2007
Inlägg: 300
Citat:
Zikes skrev:
Jag hade detta problem också och höll på som en tok med trådspänningen för att kolla om det var den som var problemet men det var det inte. Det visade sig att nålen kom för nära plåten på undersidan så den "klämde" av tråden för mig. Ett ganska ovanligt problem tror jag men du kan ju kolla för säkerhets skull.
Ja, men det är det som jag har fått för mig händer också.Det stod i manualen att det kunde hända om stygnplåten var skadad.

//Kaja
Kaja_gbg är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-11, 14:14   #6
Zikes Zikes är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2006
Inlägg: 4
Citat:
Kaja_gbg skrev:
Ja, men det är det som jag har fått för mig händer också.Det stod i manualen att det kunde hända om stygnplåten var skadad.

//Kaja
Det vet jag inte om den är i ditt fall. Jag har en skitgammal Husqvarna så det enda jag gör är att böja till nålen lite så att det blir mer spelrum.
Zikes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-12, 20:22   #7
Kaja_gbg Kaja_gbg är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2007
Inlägg: 300
Lämnade in maskinen idag. Det verkar som om nålhållaren kan böja sig lite om man kör över något, vilket gör att nålen kommer väldigt nära stygnplåten och därmed skaver av tråden. Ungefär som jag räknade ut...

Ska nog gå på garantin, enligt min ÅF....

//Kaja
Kaja_gbg är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-16, 11:54   #8
Kaja_gbg Kaja_gbg är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2007
Inlägg: 300
Hoppsan hejsan. ÅF ringde precis och undrade om displayen BRUKADE krångla...? Vaddå?? Den har aldrig krånglat, men just hos ÅF så krånglade den. Det visade sig att det fel jag har lämnat in maskinen för inte gick på garantin, men att displayen gjorde det. Och, displayen kostade 1500 pix, medans det andra jobbet kostade 500.

Tycker att jag har gjort en bra affär idag, och himla tur att displayen la av när maskinen var på service.

//Kaja
Kaja_gbg är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:52.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons