Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2006-10-13, 00:05   #1
Jempa_l Jempa_l är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2006
Inlägg: 18
Yamata Overlock-något att ha?

Införskaffade mig min första Overlockmaskin för en dryg vecka sedan, en Yamata overlock FY14U4AD inköpt på Onoff. Trodde jag gjort ett klipp pga priset. 2000:-jämfört med minst 6-7000:-.
Jag sydde lite kläder med den, och en kväll går vänster gripare av i spetsen när jag ska börja sy en trådkedja. Åker tillbaka till affären och får utan problem en ny maskin. Denna maskin har jag ännu inte plockat ur kartongen och jag står i valet och kvalet om jag ska lämna tillbaka den. Jag har förstått att Yamata inte är känt för att vara något vidare märke, men resonerade som så att den borde räcka för mina "nybörjarbehov". Jag kan ju ha fått ett riktig måndagsex, eller är kvalitén verkligen så usel att den inte håller för mer? (Alla recensioner jag hittat gäller bara Yamatas "vanliga" symaskiner.) Enligt säljaren så byter de bara maskin om jag får problem, de lagar den inte. Visst, jättebra under garanti-tiden, men sen då?

Ska jag lämna tillbaka den och satsa på ett märke man känner igen? Stämmer det att det är samma maskiner inuti, fast olika namn på utsidan?
Jempa_l är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-13, 09:30   #2
Avslutat medlemskap Avslutat medlemskap är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2004
Inlägg: 1 418
Den här maskinen är en numer utgången Singer-modell. Förmodligen gjort i samma asiatiska fabrik. Troligen alldeles utmärkt som bas-overlock. Det är i alla fall min lågpris-Singer!
Avslutat medlemskap är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-13, 09:55   #3
Bibbi Bibbi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2004
Inlägg: 1 995
Hej!
Att en gripare går av har jag också råkat ut för.
Det var på min betydligt dyrare Bernina 1100DA.
Materialisk utmattning kallas det
Låter helkonstigt på en ny maskin.
Ta reda på om du kan häva köpet om ett 1/2 år om problemet uppstår igen,

/Bibbi
Bibbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-13, 10:17   #4
Avslutat medlemskap Avslutat medlemskap är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2004
Inlägg: 1 418
Ja, det är förstås rätt som Bibbi säger, att materialet inte ska vara så dåligt. Det BORDE inte hända, och något måste varit fel med den maskinen. Förhoppningsvis inte tt materialfel som gäller hela serien (som det tyvärr kan göra just med materialfel).
Avslutat medlemskap är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-13, 10:21   #5
Jempa_l Jempa_l är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2006
Inlägg: 18
Tack snälla för era svar! Det som känns viktigast är ju att det i framtiden går att få tag på reservdelar, så man inte står där om tre år och får höra att den inte finns på marknaden längre

Är det möjligt att en Singer-verkstad kan ha delar som passar Yamata?
Jempa_l är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-13, 10:23   #6
Avslutat medlemskap Avslutat medlemskap är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2004
Inlägg: 1 418
Det tror jag inte ska vra några problem. Singerverkstad, eller för alld el vilken symaskinsverkstad som heslt kommer nog att kunna fixa din maskin.
Avslutat medlemskap är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-13, 20:33   #7
Jempa_l Jempa_l är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2006
Inlägg: 18
Funderar på att ge den nya maskinen en chans till, men krånglar den också begär jag pengarna tillbaka.

En fundering till, hur ofta kan man behöva byta kniven? Vad är "rimlig livslängd" innan den blir slö och behöver bytas? (Självklart beroende på hur mycket den används, men är det var och varanna månad eller åratal emellan?)
Jempa_l är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-14, 01:17   #8
Jempa_l Jempa_l är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2006
Inlägg: 18
Velade in i det längsta med att packa upp den nya maskinen, men bestämmer mig ändå för att ge den ett nytt försök. Klipper till tyg och ska sätta mig och sy. När jag plockar upp maskinen ur kartongen upptäcker jag att lampskyddet är löst. Försöker skruva fast det, men upptäcker att det inte passar ihop som det ska pga att framsidan på symaskinen ser sne ut i plasten. Jag får antingen välja mellan att kunna fästa lamphuven med skruven på baksidan och få ett glapp vid sidan av maskinen eller att inte kunna fästa skruven... Dessutom ser jag att stygnlängdsratten är repig.

Craaap! Ska jag behöva åka tillbaka med den här också nu när jag bestämt mig för att försöka på nytt?! Näe, nu blir det nog pengarna tillbaka och spara ihop till en "riktig" maskin om de inte har en extremt skicklig säljare som lurar på mig en tredje maskin på 1½ vecka...
Jempa_l är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-14, 10:41   #9
Bibbi Bibbi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2004
Inlägg: 1 995
Trist Jenny!
Vill bara tala om att man inte måste byta kniven när den blir slö. Overlockknivar går att slipa.
Hur ofta beror på hur mycket du syr.
Och om du kör på en nål
/Bibbi
Bibbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-14, 11:58   #10
Avslutat medlemskap Avslutat medlemskap är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2004
Inlägg: 1 418
Jenny, jag tycker det känns som om det är för mycket "rackel" med den här maskinen! Synd!

En enkel overlock ska inte behöva vara jättemycket dyrare, så det är nog inom räckhåll, hoppas jag!
Avslutat medlemskap är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-14, 12:57   #11
Jempa_l Jempa_l är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2006
Inlägg: 18
Jag var och lämnade tillbaka maskinen nu i dag. Det var samma kille nu som då jag lämnade tillbaka den första maskinen, så han ifrågasatte ingenting utan gav bara pengarna tillbaka.

Man tänker ju ändå att stora kedjor kan pressa priserna mer än "lokala syhandlaren". Men uppenbarligen har det sitt pris på annat håll.

Jahapp, då är man tillbaka på ruta ett, och får försöka se mig om efter ett annat alternativ.
Kontentan av trådrubriken är nog nej...

Tack alla ni som svarat!
Jempa_l är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:21.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons