Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2010-07-05, 20:20   #1
Silverman Silverman är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2010
Inlägg: 14
Nybörjare: Overlock eller vanlig?

Hej, jag en kille som tänkt börja sy lite nu till hösten, förhoppningsvis så kommer jag också att kunna sälja lite av det jag syr(har planerat väldigt enkla grejer som jag inte tror är några problem ens för mig, plus att jag är en händig man. ).

Problemet är att jag inte riktigt vet vilken maskin jag skall satsa på.

Till en början hade jag tänkt köpa en billig husqvarna(viking E20 1900 kr), just för att jag känner igen märket sedan syslöjden i skolan egentligen. Men ju mer jag läst på, desto mer låter det som ett rimligt alternativ att köpa en overlock istället.

Fast ändå är jag inte säker.
Har jag förstått det rätt om jag tror att man kan sy "vanligt" med en overlock, men inte tvärtom? Vilka är för/nackdelarna med de olika typerna?
Finns det något märke som är allmänt bättre än något annat? Pfaff, singer t.ex.?

Har någon lite tips på någon bok förresten med lite basic info om syteknik, tyger osv?

Till en början har jag tänkt sy lite pannband och mössor på sin höjd, men jag har även idéer på lite t-shirtar och så framöver.

Tack på förhand.
Silverman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-07-05, 20:30   #2
Jempa_l Jempa_l är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2006
Inlägg: 18
Hej! En overlock kan aldrig ersätta en vanlig symaskin fullt ut, utan fungerar mer som ett komplement. Om du vänder utochin på en t-shirt så ser du att sidosömmarna är sydda med stygn som gör som "öglor" över själva kanten. Det är overlocksöm. Den är suverän till stretchiga tyger, men en vanlig maskin behövs när du ska göra vanlig raksöm eller sy dragkedjor, fållar m.m.

Ang. symaskinsval så kan du gärna satsa på en begagnad maskin av ett känt märke istället för en enklare billig ny maskin.

Lycka till med sömnaden!
Jempa_l är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-07-05, 20:48   #3
Silverman Silverman är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2010
Inlägg: 14
Citat:
Jempa_l skrev: Visa inlägg
Hej! En overlock kan aldrig ersätta en vanlig symaskin fullt ut, utan fungerar mer som ett komplement. Om du vänder utochin på en t-shirt så ser du att sidosömmarna är sydda med stygn som gör som "öglor" över själva kanten. Det är overlocksöm. Den är suverän till stretchiga tyger, men en vanlig maskin behövs när du ska göra vanlig raksöm eller sy dragkedjor, fållar m.m.

Ang. symaskinsval så kan du gärna satsa på en begagnad maskin av ett känt märke istället för en enklare billig ny maskin.

Lycka till med sömnaden!

Okey, så du menar att jag ska köpa en vanlig begagnad symaskin till en början för att sedan komplettera med en overlock när behovet kommer? Det låter onekligen rimligt. Men om man tänker begagnatdjungeln då, vad ska man tänka på och akta sig för?

Tack för ditt svar.
Silverman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-07-05, 20:58   #4
Jempa_l Jempa_l är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2006
Inlägg: 18
Citat:
Silverman skrev: Visa inlägg
Okey, så du menar att jag ska köpa en vanlig begagnad symaskin till en början för att sedan komplettera med en overlock när behovet kommer? Det låter onekligen rimligt. Men om man tänker begagnatdjungeln då, vad ska man tänka på och akta sig för?

Tack för ditt svar.
Ja, en vanlig symaskin har ofta "fuskoverlock" som kan fungera som ett bra alternativ till en riktig overlock.När du känner dig varm i kläderna så kan du komplettera med en "riktig" overlockmaskin senare. Jag är dålig på begagnatmarknaden, men många syaffärer byter in, renoverar och säljer begagnade maskiner. Privatmarknaden är jättesvår tyvär. En butik kan ofta lämna någon tids garanti iaf.
Jempa_l är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-07-05, 21:16   #5
Silverman Silverman är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2010
Inlägg: 14
Citat:
Jempa_l skrev: Visa inlägg
Ja, en vanlig symaskin har ofta "fuskoverlock" som kan fungera som ett bra alternativ till en riktig overlock.När du känner dig varm i kläderna så kan du komplettera med en "riktig" overlockmaskin senare. Jag är dålig på begagnatmarknaden, men många syaffärer byter in, renoverar och säljer begagnade maskiner. Privatmarknaden är jättesvår tyvär. En butik kan ofta lämna någon tids garanti iaf.
Ja, köpa i butik blir det i vilket fall som helst eftersom jag vill ha garanti och vill kunna lyfta momsen via mitt företag. Tack igen för tipset.
Silverman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-07-05, 21:31   #6
Dahlia Dahlia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 4 350
Både Janome och Husqvarna har mycket prisvärda och bra maskiner.
De har både "vanliga" och overlockmaskiner.

Med en overlock blir det mycket smidigare och finare sömmar än med en "fuskoverlock" som finns på de flesta maskiner.
Dahlia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-07-06, 10:37   #7
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Ja, jag rek att köpa från butik eftersom man får garanti och man kan gå tillbaka om man inte är nöjd. Det är svårare med privatperson.

Men det bästa tipset jag har är att provsy...

När du köpt billig beg symaskin har du råd med att komplettera med overlock.

Man "måste" ha vanlig symaskin tyvärr men den behöver inte ha så mycket finesser.

Men jag säger att om man vill sy mycket i trikåtyger som du tänker göra är det bäst att ha overlock också eftersom fuskoverlocksömmen brukar sträcka ut tyget så att det blir vågigt och fult. Det är för att det syr mycket på samma ställe och då sträcks ut tyget. Overlock syr inte mycket på samma ställe utan bara rakt fram och så har den dubbla matare som rör sig oberoende av varandra så man kan ställa in så att matarna "håller ihop" tyget eller rentav sträcker ut tyget till max för att få vågeffekt.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-07-06, 20:41   #8
ankan ankan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 728
Citat:
Silverman skrev: Visa inlägg
Ja, köpa i butik blir det i vilket fall som helst eftersom jag vill ha garanti och vill kunna lyfta momsen via mitt företag. Tack igen för tipset.
Det finns väl ingen moms att lyfta på begagnat.
ankan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-07-07, 16:19   #9
Silverman Silverman är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2010
Inlägg: 14
Citat:
ankan skrev: Visa inlägg
Det finns väl ingen moms att lyfta på begagnat.
Joda, sålänge det är ett företag man köper av så spelar det ingen som helst roll. Nästan helt säker iaf.
Silverman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-07-08, 17:31   #10
Lto007 Lto007 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 15
Jag hade nog satsat på en ny overlock (eftersom det är lättare att få tag på tillbehör) och en bättre begagnad symaskin. Det finns maskiner som är 50-60 år gamla som är fantastiska än idag!

Jag köpte nämligen själv en Husqvarna Huskylock 550D till en billig penning på blocket, men det är näst intill omöjligt att hitta tillbehör till gamla maskiner. Nu har jag istället införskaffat en Husqvarna S15 som de flesta affärer säljer relativt billigt just nu, och jag är väldig nöjd med resultatet!

En overlock är nästan ett måste om man vill producera kläder med proffsiga, snygga sömmar som håller.
Lto007 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-07-10, 16:04   #11
eleonore eleonore är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2010
Inlägg: 109
Jag har kört med en Pfaff Hobbyn 1142 nu ett bra tag och jag är helnöjd. Den har en fuskoverlock-söm som blir jättebra till stretchiga klädesplagg. Lätt att hantera och förstå sig på, plus att den inte kostar mer än 3395:-
Enligt mig är det en bra "nybörjarmaskin" om man tänkte börja i liten skala och jobba sig uppåt.

Jag upplever inte att tyger bubblar sig såvida jag inte sträcker det själv.
eleonore är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:26.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons