Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2010-11-11, 19:11   #1
annah29 annah29 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2007
Inlägg: 55
Hur skriva kontrakt med sömmerska/mönsterkonstruktör?

Hej!

Jag har precis fått ett innovationsbidrag från Almi på 15 000 kr och är så förbaskat glad! Nu kan jag verkligen börja ta fram min lilla uppfinning.

Jag kommer behöva ta hjälp av sömmerska och mönsterkonstruktör eftersom jag själv är en glad amatör och undrar nu hur man bäst avtalar med denna. Utan att avslöja för mycket så är det ett sorts plagg som har en särskild funktion - därav själva uppfinningen. Jag har ju en mycket enkel prototyp, men behöver ju nu ta hjälp med att göra den slutgiltiga versionen.

Hur bär jag mig åt för att inte någon ska knycka min idé? Mönsterskydd?
Vad är rimligt att betala sömmerskan/mönsterkonstruktören? Ett engångsbelopp eller provision per sålt plagg i framtiden?

Personligen tror jag att plagget kommer göra succé - man måste ju sikta högst . Vill ju verkligen göra rätt nu när jag får chansen!
annah29 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-11-11, 20:15   #2
Platinum Platinum är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2010
Inlägg: 163
Något du sökt patent för?
Platinum är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-11-11, 20:16   #3
annah29 annah29 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2007
Inlägg: 55
Citat:
Platinum skrev: Visa inlägg
Något du sökt patent för?
Nej. Är inte riktigt hemma på skillnader mellan patent och mönsterskydd och sånt. Någon som är duktig?
annah29 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-11-11, 20:50   #4
Jimipe Jimipe är inte uppkopplad
Forumvärd
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 1 011
Jag skulle rekommendera dig att plöja igenom bloggen www.fashion-incubator.com och ev. också köpa boken. Nu handlar det visserligen mer utgångspunkt från USA, men, även om andra länder och, framför allt principerna inom branchen och hur man gör just med kontrakt och liknande.
Jimipe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-11-11, 23:14   #5
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
Tips är att kolla patenverkets hemsida.
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-11-12, 15:27   #6
millsing millsing är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 832
Grattis till utmärkelsen!!

Mitt tips är att du först och främst kontaktar någon form av Nyföretagarcentrum vars affärsidé är att kostnadsfritt ställa upp med svar på den här typen av frågor. Via dom kan du också få kontakt med konsulter som enbart arbetar med mönsterskydds- och patentfrågor - en del av dom ställer upp gratis för nyföretagare.

Dock till det allra viktigaste: Du måste vara jättenoga med att skydda din idé och sekretessavtal är SUPERVIKTIGT i alla kontakter med ev. tillverkare som ska hjälpa dig ta fram din produkt. ALLA bra idéer lockar till sig "tjuvar" och det finns tyvärr alltför många exempel på duktiga uppfinnare som blivit snuvade på sin egen idé....

LYCKA TILL och var rädd om din produkt!
millsing är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-04-29, 11:24   #7
Baggin Baggin är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2006
Inlägg: 330
Hej
Jag skulle säga tvärt emot millsing. De är inte de som skickar sin faktura till dig som du behöver vara orolig för! Det är i de flesta fall(när det gäller textilt) iprincip lika lätt för någon annan som köpt din vara att kopiera dig. Så inrikta dig på ett generellt skydd och strunta i sekretessavtal med alla leverantörer! Har du mönsterskyddat din vara gäller det dina leverantörer också!
Baggin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-04-29, 13:10   #8
annah29 annah29 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2007
Inlägg: 55
Citat:
Baggin skrev: Visa inlägg
Hej
Jag skulle säga tvärt emot millsing. De är inte de som skickar sin faktura till dig som du behöver vara orolig för! Det är i de flesta fall(när det gäller textilt) iprincip lika lätt för någon annan som köpt din vara att kopiera dig. Så inrikta dig på ett generellt skydd och strunta i sekretessavtal med alla leverantörer! Har du mönsterskyddat din vara gäller det dina leverantörer också!
Hej,

och tack för ditt svar. Snart är slutprodukten färdig och jag kommer skicka in för att mönsterskydda den. Patent blir det inte men produkten kommer i alla fall att bli bra .

Trevlig helg!
annah29 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-05-13, 07:35   #9
gunilla.j. gunilla.j. är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2008
Inlägg: 26
Hej
det finns endel föreningar runt om i landet som är för uppfinnare och man träfas då och då och pratar om det man tillverkar och hur man skyddar sin uppfinning !!! jag vet att det finns en i Borås.....

mvh Gunilla
gunilla.j. är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-05-25, 00:26   #10
Juffi Juffi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2008
Inlägg: 3
Mönsterkonstruktör

Vart i landet befinner du dig? Är utbildad mönsterkonstruktör och söker jobb
Kramar
Juffi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-05-25, 07:01   #11
annah29 annah29 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2007
Inlägg: 55
Citat:
Juffi skrev: Visa inlägg
Vart i landet befinner du dig? Är utbildad mönsterkonstruktör och söker jobb
Kramar
Tackar för visat intresse! Jag bor i Göteborg, men just för tillfället behöver jag ingen mönsterkonstruktör/sömmerska då produkten är så gott som klar. Återkommer ifall behov uppstår .
annah29 är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:23.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons