Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Mönster och mönsterkonstruktion

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2013-10-25, 18:35   #1
zassa89 zassa89 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2010
Inlägg: 57
Hur väljer jag storlek?

Jag har en så otroligt mycket tyg som bara ligger och "skräpar", så jag hade tänkt sy lite enkla kläder och försöka sälja dom. Men hur gör jag med storlekar? Om jag gör efter ett befintligt mönster från tex McCall's så är det ju ingen större fara, men om jag vill göra egen modell och utgå från grundmönsterna från Öhberg/Ersmans bok, ska jag då bara utgå från tex strl 40, och inte göra några ändringar?
Hoppas nån förstår mina funderingar, och kan ha nått bra tips på hur jag ska göra
zassa89 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-10-25, 19:40   #2
marie.s.g marie.s.g är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2011
Inlägg: 596
Ett mönster bygger på kroppsmått + rörelsevidd + designvidd.
Storlekar beskriver i princip kroppsmått + någon (standard) rörelsevidd.
Det här skriver öberg om i boken.
Designvidd - ja det kan vara vad som helst. Negativ för snäva kläder i elastiska tyger, gigantisk om man vill göra en ballongkjol.
Sedan gäller Öbergs grunder bara för en standardstorlek så en storleksangivelse säger inte så mycket. Sedn finns det grova måttsystemet L, XL osv typ 42/44 eller 46/48. Sedan utomlands skiljer man på "High Street" och mera vanligt folk, respektive ej fullvuxna ungdomar och "mature" för de större.
Jag brukar leta efter axelvidd, benlängd, rygglängd, bystvidd etc, gärna i plaggmått om det går att få. På mönster brukar det stå vilken plagglängd det är, eller innerbensöms längd osv.
All det här är så designberoende. Sedan kanske du vill inrikta dig på ett visst segment? Långa personer, korta personer, stora osv? De är väl mer benägna att leta utanför de vanliga hängarna?
Hur tänker du sälja? Kan folk prova?
marie.s.g är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-10-26, 06:30   #3
mkel mkel är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2007
Inlägg: 65
Ja men hej, vi ser olika ut allihopa. Ibland så märker man att ett plagg
känns riktigt bra. Då brukar jag sprätta isär det plagget för att se hur
det är uppbyggt.Sen så gör jag ett mönster. Och sen syr jag ihop det jag har spättat. Detta kanske är mönsterstöld inte vet jag????
mkel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-10-26, 19:05   #4
zassa89 zassa89 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2010
Inlägg: 57
Jag har tänkt sälja via nätet, så folk kommer ju inte kunna prova. Brukar alltid skriva med mått om jag säljer begagnade kläder, just eftersom en strl L kan vara både liten och stor i storlek

Men, det jag är ute efter är väl mer, hur anpassar jag mitt mönster så den passar "gemene man". Om vi tar en 50-tals klänning som exempel, jag vill göra en som passar låt säga Medium, 38-40 (eller är det 40-42?) men hur vet jag vilka mått som passar in på det? Gud vad svårt att förklara... Hoppas nån fattar

Jag har bara gjort beställningar innan, eller plagg åt mej själv, och då är det ju måtten personligt anpassade.

Eller ska jag helt enkelt bara göra mitt mönster, sy mitt plagg och sedan jämföra måtten jag har med någon storlekstabell? Jag vill ju få proportionerna rätt
zassa89 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-10-26, 21:02   #5
mkel mkel är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2007
Inlägg: 65
Skriv bystmått och mått från axel-ner
men du tänkefter innan du startar eget. Jag vet att folk inte vill
betala arbetstid.
mkel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-10-27, 17:20   #6
marie.s.g marie.s.g är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2011
Inlägg: 596
Du skriver att du har personliga mått och att plaggen då är personanpassade.
Det är alltså de personliga mått som du använt som ska jämföras med storlekstabellernas mått så då kan du säga att det här plagget passar en storlek XX.
Så egentligen skulle du sy efter "personliga mått" från måttabellerna, med din egen design. Då kan du säga att det är storlek si och så.

Sedan är det ändå svårt. En som anser sig vara en 38a kan ha ganska annorlunda mått mot en annan som också tycker sig vara en 38a.
Tar man fram måttbandet kan man ibland bli betraktad med stor tveksamhet för det är lite känsligt om man visar att en "38a" är närmare en "40a".

Sälja designerplagg på nätet/postorder måste vara ett svårt område. Risken att man får tillbaka ett använt plagg inom 14 dagar finns och du har knappast tid/råd att driva processer. Klart du kan underkänna returen och behålla pengarna men det kommer nog inte att bli någon vinnare det heller.

Mkel skriver "Skriv bystmått och mått från axel-ner", är det mått på plagget eller en tänkt persons kroppsmått? Det är mångtydigt det här.
Nej jag kan inte ge dig något svar, bara funderingar så här sätter jag punkt. Det skulle vara roligt att höra hur du beslutar dig att hantera det om du nu går vidare med din idé.
marie.s.g är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-11-01, 02:22   #7
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Jag har förslag ang mått,
du kan sy som du vil...
Sedan skriver du måtten, först plaggets mått.. T.ex. byst 90 cm, midja 70 cm... och sedan skriver du rekommderad kroppsmått för det... t.ex. byst 85 och midja 65 cm, hur mkt beror på hur du vill plagget skall sitta och hur mkt rörelsevidd du har haft.. för folk verkar ibland tro att man kan klämma in sig i plagg med samma mått som ens egen mått..
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-11-01, 15:45   #8
zassa89 zassa89 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2010
Inlägg: 57
marie.s.g och ichigo: Tack för era inlägg, jag tror jag helt enkelt låter bli att krångla till det för mej, och helt enkelt gör dom "storlekar" jag vill bara att skriva ut plaggmått, och rekomenderad kroppsmått
zassa89 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-11-03, 20:22   #9
marie.s.g marie.s.g är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2011
Inlägg: 596
Det är nog ett bra beslut du tar.

Det här med storlekar är komplicerat. Design är svårt. Lite enklare är det att göra storleksgraderingar (olika storlekar) för en design. Åtminstone påstår Fasanella det, fast inte så lätt ändå! Fasanella vet mer än oss om det så det är nog sant till någon del, men ändå har hon skrivit 40+ artiklar om gradering av mönster på sin sajt, se t ex http://www.fashion-incubator.com/arc...commendations/
som jag ramlade över nu när jag försökte besöka patternschool.com som tyvärr har lagts ner. Stuart Anderson drog till slut ut kontakten och det som de säger om Internet, att allt finns kvar är inte ens en smula sanning. En bild kan ligga kvar om den är återpublicerad nog många gånger men Stuarts fina websidor om konstruktion av mönster för elastiska plagg, samt hur demografiska faktorer spelar roll, är som helhet borta. Fast jag plockade åt mig och lade i pdf men kommer inte att återpublicera det förstås. Blev lite off-topic nu, och inte lyckades jag "sätta punkt" heller men vad gör det?
marie.s.g är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:06.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons