Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Mönster och mönsterkonstruktion

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2005-01-02, 19:03   #1
EJJ EJJ är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2005
Inlägg: 12
60-talsmönster?

Hej!
Jag är en tjej på 15 år som är totalt fast i allt som har med 60-talet att göra! Älskar allting och särskilt kläderna och skulle gärna vlija klä mig så som de gjorde, men problemet jag har är att jag inte äger något mönster till flower-power klänningar och övriga 60-tals klänningar och kläder. Så, jag undrar om någon möjligtvis vet vart man kanske kan få tag på dem? Jag kan inte betala till utländska sidor, alltså, jag kan inte beställa från utlandet. Vore hemskt tacksam om jag kunde få lite råd! Och dessutom om det finns att få tag på mönster till klockade 60-tals klänningar?
mvh Elina

Senast redigerad av Elina den 2005-01-02 klockan 19:09.
EJJ är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-01-03, 11:58   #2
ClaraSofia ClaraSofia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 7
gå till någon second hand som säljer böcker, eller nåt antikvariat, där brukar finnas gamla 60-70tals böcker med mönster och så. Oftast är dom ganska billiga, jag har köpt böcker för 10-15kr.
ClaraSofia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-01-03, 13:26   #3
martina martina är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 81
Det går också mycket bra att köpa en gammal klänning. De med skador eller fläckar på brukar gå att köpa riktigt billigt. Sen sprättar man upp sömmarna och klipper ut efter bitarna...
martina är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-01-03, 16:20   #4
EJJ EJJ är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2005
Inlägg: 12
Här där jag bor finns inga antikvariat...finns det något på internet kanske?
Jag har en 60-tals klänning men den kan jag ännu använda och jag vll inte sprätta upp den ännu, som ni förstår
EJJ är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-01-07, 21:59   #5
nancyb0y nancyb0y är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 1
gå annars till en tygaffär eller nåt ställe som säljer mönster och bläddra igenom deras mönsterböcker. det går att hitta klänningar och kläder som är 60-talsinspirerade iaf. vill man kan man ju rita om lite också om det är nån detalj man inte gillar o.s.v
nancyb0y är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-01-07, 22:11   #6
MiaL MiaL är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 410
Just nu ligger det ute 60-tals mönster på Tradera (www.tradera.com) . Det finns även en massa tyger som sägs vara äkta 60 tal.

MiaG
MiaL är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-01-08, 18:41   #7
la_lune la_lune är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2005
Inlägg: 158
jag har lite mönster från 60-70-tal

de är från svenska tidningen VI, som på den tiden också tillhandahöll klädmönster.
det är nog inte helt omöjligt att man kan få kopior på deras mönster om man tar kontakt med dem...
http://www.vi-tidningen.se/
la_lune är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-01-08, 19:04   #8
nina-73 nina-73 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2005
Inlägg: 4
Vogue har ett mönster på en klänning i 60-talsstil som jag själv precis har beställt(dock inte fått än). Mönsternr. är V7899 och finns på sidan www.mccall.com.
nina-73 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-01-09, 08:54   #9
EJJ EJJ är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2005
Inlägg: 12
Tack tack, men jag kan ju som sagt inte handla från utländska sidor.
EJJ är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-01-09, 16:25   #10
hatte hatte är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2004
Inlägg: 99
Alltså, om du vill köpa "nya" mönster från t.ex Vogue, kan du , som Malin redan nämnt, vända dig till någon välsorterad (kläd-) textilaffär. De brukar ha en massa kataloger att kolla i. (Det har jag själv sett! )


Du kan ju till och med kolla upp intressanta modeller på internet, så att du vet vilka beteckningarna är på de mönster du intresserar dig för innan du snackar med tanterna i butiken?

Om det inte finns sådana affärer på orten där du bor kan du ju ringa till någon butik i någon annan stad t.ex, och beställa.

Ett annat tips är att kontakta någon skola för för klädsömnad där de sysslar med mönsterkonstruktion. De kan ofta konstruera mönster på beställning, billigt eftersom det rör sig om "elevarbeten" då. Kolla t.ex Tillskärarakademin i Göteborg: http://www.tillskararakademin.se/06_tjanster.htm

Lycka till/
jonne
hatte är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-01-18, 20:30   #11
mia-maria mia-maria är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2004
Inlägg: 369
Jag köpte Burda Special Quick & Easy (med nybörjarmönster) på Presstop idag, och den hade en klänning i 60-tals stil som åtminstone jag tyckte såg jättehäftig ut.

Jag vet inte om det är det allra senaste numret, men det har en tjej i rutig kjol och grön blixtlåscardigan på framsidan.

Om du mejlar mig kan jag scanna av fotot av klänningen åt dig.
mia-maria är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-01-19, 08:45   #12
Anni Anni är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2004
Inlägg: 101
Hej, finns det någon Röda Kors butik eller liknande i närheten där du bor? Här i Kungsbacka hittar man allt som oftast 60-tals mönster och även en del tyger. Brukar betala ca 10kr för ett mönster. Om du vill kan jag titta om jag hittar några mönster till dig nästa gång jag åker dit.Du kan maila mig din adress och vilken storlek du vill ha. ( gamla mönster är ofta i en storlek)
hälsn. Anni
Anni är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-01-20, 11:24   #13
queen_no_one queen_no_one är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 19
Burda

Just 60-tal har ju blivit ganska populärt, iaf om man tittar i Burda. Det har varit ett par nummer nu som man har hittat både kappor, klänningar och kjolar. Och lyckas man inte få tag i äldre nummer (nu talar jag om ett år bakåt eller så) borde de finnas att köpa i tygaffären. De har ofta Burdamönster.

Annars är det som nämnts tidigare smidigt att köpa en gammal klänning och sprätta upp. Det behöver ju inte vara dyraste, finaste man massakerar.
queen_no_one är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-01-29, 10:13   #14
tussatova tussatova är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 4
Smile babydoll

Jag har ett mönster på en typ babydoll-klänning, mycket enkel som jag kan rita av och skicka till dig om du vill. På mönsterpapper alltså. Men du får klippa ut själv, för det tycker jag är tråkigt:-)
Jag har själv sytt den flera gånger, bla använt den två gånger till avslutningsklänning.
Det är typ quick and easy, med instruktioner på engelska.
Jag kan ju kopiera den biten.
Var helt inne på 60-talet själv när jag var tonåring:-)
tussatova är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-01-29, 10:55   #15
ClaraSofia ClaraSofia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 7
Skulle du kunna skicka mönstret till mig med? Är också på jakt efter 60-tals kläder.
mail:
falken_flyger@hotmail.com
ClaraSofia är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:44.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons