Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2013-04-04, 09:23   #1
Verre Verre är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2013
Inlägg: 18
Brother innov-is 10A

Jag har nyligen köpt en overlock (brother 3034d) från sewing machines och behöver nu komplitera med en vanlig symaskin också, så nu funderar jag på att köpa därifrån igen och kanske av samma märke. Undrar om någon har en brother innov-is 10 och om den är bra? Såg att de fanns en rosa och en vanlig, undrar om de är nån skillnad på dem förutom färgen? Själv är jag inget fän av rosa, men såg att den färgen var billigare. Går det att använda tvillingnål till den symaskinen? Kommer nog att sy mycket i trikå. Eller kan någon rekommendera någon annan bra symaskin som kan vara bra för en nybörjare som mig? Har hört att man bör ha alla bra nyttosömmar.
Verre är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-04-04, 09:39   #2
sextiosexan sextiosexan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2008
Inlägg: 832
Gav min rosa galna dottern den rosa varianten, och den funkar väldigt bra för hennes behov.
Det är en mycket bra basic symaskin.
Vet inte om det är nån skillnad mellan den och den vanliga innovis 10.
Har för mig att säljaren sa att det bara var utseendet, att den rosa var en speciell jubileumsutgåva, men är inte alls 100 säker på det.
Enklast, för att veta säkert är att maila SMD och fråga, dom brukar vara snabba med att svara på det mesta.

Själv ville ha fler sömmar så jag köpte innovis 30 istället, och den är jag mycket nöjd med.

Tvillingnål funkar bra till bägge maskinerna.
sextiosexan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-04-04, 09:52   #3
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Jag köpte en 10A till min mamma. Maskinen är superenkel att hantera, jag sydde lite på den och var jättefin att sy på. Jag blev kär i den. Den vill jag gärna ärva en när hon inte behöver den längre.

Den rosa gav ut som jubliumsutgåva med ett annat skal och ett lägre pris.
Annars är det samma maskin.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-04-04, 10:29   #4
Verre Verre är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2013
Inlägg: 18
Jag är lite osäker på om jag kanske kommer vilja ha fler sömmar också. Eftersom jag inte sytt så mycket så vet jag inte än om jag kommer behöva fler. Får kanske chansa på en rosa och byta upp mig när jag kan mer bara de nyttosömmar som man kan tänkas behöva är med och de tro ja. Vet ni om det följer med en tvillingnål?
Verre är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-04-04, 10:49   #5
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Den tvillingsnål du behöver för att fålla trikå följer inte med i vilket fall som helst. Du behöver en nål med ca 4 mm avstånd och det ska vara jersynål. Syr du med annan nål blir det hål i tyget efter några tvättar.
En vanlig nål sticker sönder trådarna, en jersynål har en trubbigspets som flyttar trådarna åt sidan. Trikå är vävt tyg och där är alla trådar viktiga, annans går det maskor. På ett vävt tyg gör det inget om en tråd går av, för tyget hålls ihop av dom andra.

Tvillingsnålar till bra pris hittar du hos Bibbistexil.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-04-04, 11:04   #6
Verre Verre är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2013
Inlägg: 18
Tack för snabba svar! Ska kolla nålar med desamma
Verre är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-04-09, 10:13   #7
Joppen Joppen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2012
Inlägg: 164
Det borde gå att förhandla fram ett bra pris på NV10a eftersom den håller på att fasas ut och ersättas med NV15
Joppen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-04-09, 10:43   #8
Verre Verre är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2013
Inlägg: 18
Ok, har redan beställt och betalat så nu väntar jag bara på att få hem den. Hoppas på att få den innan helgen!
Verre är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-04-10, 10:43   #9
Verre Verre är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2013
Inlägg: 18
Citat:
bila skrev: Visa inlägg
Den tvillingsnål du behöver för att fålla trikå följer inte med i vilket fall som helst. Du behöver en nål med ca 4 mm avstånd och det ska vara jersynål. Syr du med annan nål blir det hål i tyget efter några tvättar.
En vanlig nål sticker sönder trådarna, en jersynål har en trubbigspets som flyttar trådarna åt sidan. Trikå är vävt tyg och där är alla trådar viktiga, annans går det maskor. På ett vävt tyg gör det inget om en tråd går av, för tyget hålls ihop av dom andra.

Tvillingsnålar till bra pris hittar du hos Bibbistexil.
Menar du att det ska stå jersynål på dem? Jag hittade tvillingnålar på bibbistextil med 4mm avstånd för trikåtyger, men det stod inte jersynål på dem. Fast det är väl de som är en jersynål när man kan sy i trikå?
Såg även att de hade börsspännen som jag letat efter förut men inte hittat vart man kan köpa. Men de va med syhål, har för mig att man kan limma fast tyget, men de kanske man kan göra ändå. Eller vet nån vart man kan köpa utan hål?
Verre är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-04-10, 11:08   #10
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Det är den nålen för trikåtyger du ska använda. Passa på att köpa vanliga nålar får trikåtyger också.

Är du osäker kan du alltid skriva och fråga Bibbi vad du ska ha. Hon är en mycket duktig sömmerska och man brukar alltid få svar när man frågar.

Börsspännen skulle jag välja att sy fast.Limma tyg i metall är jag lite tveksam till. Det fodrar ett lim som klarar både tyg och metall. Och det ska hålla för stora påfrestningar.
Ev. skulle jag både limma och sy.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-04-14, 08:17   #11
hejaida hejaida är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2009
Inlägg: 34
Är jättenöjd med min rosa maskin! Har haft den i 3,5 år, aldrig varit trasig eller så trots att jag sytt på den nästan varje dag. Den kan allt som jag behöver, ju mer en maskin ska kunna desto sämre blir den är min erfarenhet.
hejaida är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-04-16, 09:40   #12
Verre Verre är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2013
Inlägg: 18
Thumbs up

Härligt att höra att den verkar funka bra då känns det som ett bra köp då folk är nöjda med maskinen
Verre är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-04-22, 20:30   #13
Verre Verre är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2013
Inlägg: 18
Det va typiskt!
Har fått hem symaskinen och provar sy, men jag får inte till sömmen. Sicksack sömmen blir inte bra, undertråden följer med och syns på framsidan. Spelar ingen roll hur jag ställer in övertråden, när jag fick hem maskinen stod den på 4 så jag antar att det är den rekommenderade, men det går inte alls. När den står på 1 är den rätt ok ett tag men rätt va det är så kommer undertråden fram på framsidan ändå! Jag börjar tro det är nå fel på maskinen! jag hoppas det är jag som gör fel på något vis. Någon som vet vad problemet kan vara? Vad brukar ni ha övertråden inställd på?
Verre är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-04-22, 21:08   #14
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Har du trätt maskinen rätt. Går overtråden ner mellan trådspänningsbrickorna.

Har du satt i spolen åt rätt håll och dragit undertråden hela vägen i skåran och skurit av den i slutet.

Är undertråden rätt spolad?

Har du ändrat på trådspänningen. Det ska stå i mitten av skalan.

Trasig nål? Byt nål.

Finns det trådrester under stygnplåten?
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-04-23, 09:24   #15
Verre Verre är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2013
Inlägg: 18
När jag skulle visa min sambo att kolla här vad sömmen blir felande! Så funkar den som den ska sömmen va helt plötsligt bra! Men bevis har jag på tygbitar som jag sytt på tidigare kanske det var för att den va ny som den krångla lite och var bara tvungen att bli insydd först. Jag är glad och lättad, tänkte att nu måste jag packa ihop den å skicka tillbaka! Men icke den blir kvar hemma!
Verre är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:03.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons