Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Mönster och mönsterkonstruktion

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2008-09-29, 10:35   #16
LillaMian LillaMian är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2007
Inlägg: 386
men är det itne skillnad att komma på nåt till dockor och barn. Alltså om det finns till barn och man kommer på att göra det till dockor eller hundar tex

fast nu tycker jag ju att denna mössan det handlade om är vanlig men om man kom på nåt mindre vanligt?
LillaMian är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-09-29, 10:45   #17
avsl0203 avsl0203 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 1 918
Även om det inte är vanligt så måste det väl copyright skyddas om jag förstått det hela rätt.
avsl0203 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-09-29, 10:49   #18
Antari Antari är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2007
Inlägg: 26
Tack för alla svar!
Jag håller med dig Delfintua:"Den kvinnan har nog inget att komma med."
Tycker att hon skulle kolla upp själv om det fanns liknande modeller hos andra företag, t ex Reima... innan hon började hota mig!
Hon kanske lite avis på mina dockkläder som är mer populära än hennes... Jag tror inte att hon har något mönsterskydd. När man sy själv var och en klädplagg är unik. Jag oroar mig inte länge för henne.
Bara som Delfintua skrev: Skrattretande
och idiotisk dumt-
H/Tatiana
Antari är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-09-29, 12:56   #19
LillaMian LillaMian är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2007
Inlägg: 386
jag tror inte att hon kan ha mönsterskydd på den? Vet ju inte men den känns ju för vanlig

Däremot kan hon ju tro att hon är den som kommit på det och tro att du snott idén?

Vi kasnke inte ska hänga ut henne/honom så mycket här när vi inte vet hur det ligger till.
LillaMian är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-09-29, 12:59   #20
avsl090 avsl090 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2007
Inlägg: 901
Citat:
LillaMian skrev:
Vi kasnke inte ska hänga ut henne/honom så mycket här när vi inte vet hur det ligger till.
Hänga ut? Jag kan ingenstans i tråden utläsa vem denna personen är annat än att hon också syr dockkläder. Det gör ju tillochmed jag ibland när andan och grannens lilla barnbarn vill ha något.
avsl090 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-09-29, 13:17   #21
LillaMian LillaMian är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2007
Inlägg: 386
utan att säga förmycket så tror jag att jag kan gissa vem vi pratar om eftersom jag sett denna modell av mössa förr Fast egentligen kan det ju vara vem som helst

Förlåt, menade inte att var dum på nåt sätt. Hoppas ni inte tog det så
LillaMian är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-09-29, 13:21   #22
Winberg Winberg är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2006
Inlägg: 247
Ok OM hon nu skulle mot förmodan ha patent på denna mössan så släpps de efter några år fritt och då är de fritt att vem som helst att använda sig ut av de.
PS. så sy så de rycker, du gör jätte finna dockkläder. Kram Karin
Winberg är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-09-29, 20:10   #23
jossan75 jossan75 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2007
Inlägg: 28
En kompis som stickar mössor sa en gång att det kan räcka att byta garn eller tom bara färg för att ett mönsterskydd inte längre är aktuellt. Jag har också hört att om man ändrar ett ursprungsmönster 10% eller mer så får man kalla det sitt eget. Vet inte alls om det stämmer. Någon annan som vet?

Jag har annars som du Taitiana fått ett liknande mail men från självaste Ottobre. Dom var oroliga att jag skulle sy upp och sälja deras design. Någon hade skrivit till dom och sagt att jag på min blogg satte mitt eget namn på deras saker.

Jag skrev tillbaka och påpekade att det jag sydde från deras tidning var till min son och presenter och att jag bara satte mitt namn på och säljer mina egendesignade saker. Frågade vilket mönster det i så fall gällde och har inte ens fått ett svar tillbaka. Kanske försökte de bara skrämmas och det kanske var det denna person ville göra med dig Taitana. Stå på dig!
jossan75 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-09-29, 20:46   #24
Ploppan Ploppan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 447
Nä fy vad patetiskt att skicka hotbrev till dig. Den typen av mössa kryllar ju överallt av - om det sedan är garnbollar, klippta fransar eller knutar tycker inte jag spelar någon roll. För mig är det i alla fall samma typ av mössa.
Ploppan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-09-29, 22:41   #25
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Löjligt, hon kan knappast hävda någon verkshöjd på den mössan.(verkshöjd = när något är så unikt att ingen annan kan göra samma sak slumpmässigt. Sök i forumet eller webben på verkshöjd om du vill läsa mer)
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-09-30, 08:28   #26
LillaMian LillaMian är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2007
Inlägg: 386
det är det som jossan skriver som jag också hört. Att man bara behöver ändra lite. Kolla på alla klädaffärer och dylikt. De har ju nästan likadana kläder. Däremot tror jag inte att man får använda ett färdigt mönster som grund...fast vem vet det egentligen Man kan ju t.o.m ha patent på en färg har jag hört

Jag menade förresten INTE att du Antari INTE kan sy mössan. Det kanske inte lät så när jag skrev "hänga ut meningen" upptäckte jag
Dessutom vet man ju själv om man gjort den för att "ta efter" eller ej.
Jag tycker inte att det handlar så mycket om copyright hit och dit mer än att det då är olagligt. Och att hota med polis var ju lite överdrivet

Senast redigerad av LillaMian den 2008-09-30 klockan 08:33.
LillaMian är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-09-30, 10:47   #27
albasmormor albasmormor är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2008
Inlägg: 314
Hej

Jag tror inte heller hon har någon chans.

Jag sydde sådana mössor till mina syskon barn på 1980-talet efter min mammas mönster som i sin tur haft sådana när hon var liten.

Visst är det tråkigt om folk säger att de själv designat mönster man vet att man själv gjort, men varför vara så "snål"


Jag tycker att alla som älskar att sy skall få lov att sälja sina saker, för vi sätter ju ändå vår egen prägling på dem, med val av tyg etc.
För det mesta syr och säljer vi ju i liten skala och blir inga miljonärer på det, så varför ta den glädjen från någon annan.

Fortsätt du att sy och lycka till med försäljningen.
albasmormor är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-13, 16:35   #28
Engla Engla är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2006
Inlägg: 79
Hejsan!

Vet inte hur det har gått med mössan, men jag ville bara inflika att när min son var liten köpte jag en liknande mössa åt honom, men med andra färger och mönster. Modellen var dock likadan. Den var från Reima. Han fyller nu 17 år...

/Engla
Engla är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-14, 09:19   #29
Ploppan Ploppan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 447
En exakt likadan modell som du sytt har även Sussi, ett av barnen i barnfilmerna om Postis Per (Postman Pat)! Avsnitt "Raketräddning" på filmen "Spöknatten".
Ploppan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-15, 14:06   #30
Viggosmamma Viggosmamma är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2008
Inlägg: 12
http://prv.se/Design/Avgifter/

Här har ni precis vad det kostar att ansöka om designskydd.

Jag tycker bara att du skall be henne skicka papprena på hennes mönsterskydd.
Hon måste ju ha belägg för sitt påstående att hon var först. Och polisanmälan kan bara vara tomt skrammel...dessutom har dom nog fullt upp med annat än en mössa ;-)
Och om hon nu skulle ha rätt -så är det ju bara att backa.
Men den här mössan har man ju sett både en och två gånger.
Men galna kärringar finns det ju oxå gott om!

Detta är ett utdrag från Prv´s hemsida.
Förvalta dina designintressen
Att ha ett designskydd innebär inte att du kan luta dig tillbaka och tänka att "jobbet är gjort". Tvärtom är det nu som det verkliga arbetet börjar. Under denna del får du information om ditt designskydds giltighet och i vilka fall vi kan häva ditt designskydd. Du får här vägledning i hur du använder, bevakar, försvarar och upprätthåller din skyddade design. Dessutom får du information om hur du ändrar uppgifter om din registrering samt hur du kan komplettera ditt designskydd med andra immaterialrättsliga skydd.
Viggosmamma är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Taggar
copyright, mönster, mönsterskydd, mössa, rättigheter, upphovsrätt

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:28.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons