Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Mönster och mönsterkonstruktion

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2008-03-04, 11:47   #1
Nefertari Nefertari är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2007
Inlägg: 532
ändring av klänningsmönster: omlott och empire?

ställde denna fråga i fel forum. Hoppas att jag får svar här istället:

Jag ska sy två klänningar: en omlott i trikåtyg och en med empireliv och princesskärning i kjolen i taft.

Det är Kwiksews mönster. Jag har sytt en festklänning från dem tidigare och valde då medium i halterneckempireöverdelen och large på kjoldelen: trots detta blev bakstyckena: både på liv och kjol för stora: Jag fick klippa bort en kil. 8 cm högst upp och sedan snedda ned mot där blixtlåset tog slut. Det löste sig men...

Nu undrar jag hur jag ska bära mig åt nu: jag har medium i byst, mittemellan m och l i midjan och large i stussen.

Hur kan jag ändra klänningarna så det fungerar utan nödlösningar när de nästan är färdigsydda?

Ska jag t.ex. välja medium och sedan förstora stuss och kjoldelarna: hur i så fall: öka på runt om hela delen, som extra sömsmån, eller klippa isär mönsterdelarna och rita nytt?

Empireklänningen känns som den som är lättast att ändra. Omlottklänningen är gjord i liv och kjoldel så den sys ihop i midjan- så där vet jag inte riktig hur jag ska bära mig åt.

Jag har suttit och fnulat länge nu och vill komma igång..

Någon vänlig själ som orkar förklara hur jag ska bära mig åt?
Nefertari är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-03-07, 08:28   #2
Theresa Theresa är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2007
Inlägg: 54
Tips: Mönster och konstruktioner för damkläder av Inger Öberg och Hervor Ersman. Finns säkert på biblioteket. Lycka till!
Theresa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-03-07, 10:58   #3
Nefertari Nefertari är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2007
Inlägg: 532
Har den boken!

Jo, jag har den boken. Men jag är kanske imbecill: jag förstår inte riktigt vad de snackar om i den boken. jag har tittat i den och läst om liv och kjol och klänningar. Men jag förstår inte riktigt jag tycker inte det någonstans står i klartext hur mycket rörelsevidden är, hur jag ska anpassa mönstret efter min storlek:

Det står massa siffror men ingenstans hur "beräkningsformeln" ser ut. Jag saknar basen och lättförståeligt skrivet.
Nefertari är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-03-07, 16:15   #4
Trulsan Trulsan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 191
Dejag har märkt och hört om kwiksewmönster är att det är mycke rörelsevidd tillagt i storlekarna. Och därför kan kännas stor i storlekarna. Jag brukar ta en storlek mindre än vad jag får fram att jag ska ha. Testa också och mätta mönsterdelarna o se vad det är för mått på dom. Och tänk på att det ingår sömsmån i mönstret så lägg inte till de. Trulsan
Trulsan är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:36.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons