Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Maskinbroderi

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betyg: Betyg för ämne: 5.00 i medelbetyg (2 röster). Visningsalternativ
Gammal 2005-12-06, 06:31   #46
avsl090302 avsl090302 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2004
Inlägg: 194
Tack alla ni snälla foruminläggare!!

Nu känns det lite lättare, ännu lite av en djungel men jag har nu fått lite kött på benen...

Det känns också för mig som om en Janome 300 kan vara en bra maskin. Nu ska jag nog inte handla en i dag men snart hoppas jag..;-)

Tack för alla länkar ni skickat, jag har nu en hel del att göra när jag ska kolla överallt.
avsl090302 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-12-08, 10:10   #47
Lsp Lsp är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2004
Inlägg: 42
Hej!

Ni som köper en Janome, om den börjar att krångla och ni får lämna in den på garantilagning, kräv att ni får ett papper på vad reparatören har gjort för något med maskinen, spara även sybevis. Har samma fel uppstått 3 gånger kräv återköp.

Detta är ett GOTT RÅD, vis egen erfarenhet.
Lsp är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-12-08, 10:13   #48
avsl090302 avsl090302 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2004
Inlägg: 194
Har nu pratat med både återförsäljare av Janome samt Janomes kundservice i Sthlm.

Jag tycker det låter som om man kan göra mer i Embird jämfört med customizer. Är det så?
Det var ju också någon här som hade customizer och tänkte köpa till embird.
Customizor kostar nu 2395 rek.pris.

Jag undrar om man kan köpa embird bas + studio (samt kort och kortläsare förstås) och sen klara av det mesta?
Och vill jag sen så kan jag köpa andra alfabetskort, kepsram, större ram (gigahop?) och cross stich program osv... Men själva grunden har man med bas + studio?
avsl090302 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-12-08, 10:20   #49
Alice Alice är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 593
Ja det är nog så att du kan göra mer i Embird än i customizer. Du kan väl t.ex inte konvertera olika filformat i customizer och det kan du i Embird.

Vad gäller att spara papper på vad reparatören har gjort osv. så gäller ju det alla märken och inte bara för Janome. Jag har haft dom bekymren med ett annat märke så det är ju ett generellt råd. Måndagexemplar kan man ju drabbas av inom alla märken.

Du kan nog klara det mesta med Embird bas+studio. Vänta sen med att köpa till tills du känner att du har kommit igång riktigt.
Alice är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-12-08, 10:25   #50
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Du klarar dig långt med Basprogramet och studio. Jag använder nästan bara dessa programbitar.

Det program som kommer näst på tur för mig är Type Managern. Jag har inte köpt till några alfabeten efterom jag tycker det är roligare med valfriheten man får med denna programdel. Men det och resten av delarna köper du till när och om du känner för det.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-12-08, 10:27   #51
Lsp Lsp är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2004
Inlägg: 42
Ja! även med Jamome och de tycker att det inte har varit några fel på min maskin, fast den har varit inne 8 gånger på 3 ½ år, för att den gnäller och har haft hoppstygn. De påstår att min maskin bara har fått service inte lagning. En garanitlagninga är gratis en service kostar, jag har aldrig betalat något, har bara på 2 rapporter efter 8 lagningar, därför har jag dåligt med bevis.
De tycker även att jag inte kan använda en symaskin. Fast jag har sytt i 40 år.
Lsp är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-12-08, 10:42   #52
avsl090302 avsl090302 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2004
Inlägg: 194
Jag tycker verkligen synd om dig. Det är så pass mycket pengar att man ska verkligen få känna sig nöjd och säker på maskinen. Det är inte kul att använda en maskin som syr fula stygn, då är ju hela nöjet borta.

Stå på dig! Kräv en ny maskin!!! Nåt konstigt är det ju om den har krävt så många servicar varje år. Låter högst märkligt.
avsl090302 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-12-08, 12:33   #53
avsl090302 avsl090302 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2004
Inlägg: 194
Härligt, härligt!

Tack vare alla snälla som svarat min mer eller mindre paniskt ställda fråga så har jag nu bestämt mig för att skrida till verket.

Idag kom ju skatteåterbäringen och vad kan man bättre använda den till än en brodermaskin.? Ja, jag kan fn inte komma på en enda sak. Tja, att sätta in motsvarande summa för att betala av på nåt lån, nja, kan ju också vara nyttigt men nej, inget skulle berika mitt liv mer än denna maskin känns det som..

Och lever man sitt liv hemma med värk och smärtor, och har fått inruta sitt liv efter dagsform, så tycker jag att allt som ökar livskvaliten ska man försöka sträva efter...

Åren går och vi med dem. Det gäller att fylla liv till åren och det känner jag i själ och hjärta. Förut har jag fixerat mej på värken men nu så vill jag fokusera på livskvalite´n och allt som ökar den.

När man numera stiger upp med ett glatt hjärta och med kreativitet i sinnet så gäller det att haka på..;-) Det kommer perioder då man stapplar omkring med tårar i ögonen, men dom kan man lättare ta om man har ett brinnande intresse.

Jajamänsan. Där ser man hur man kan få till det. Det gäller att se rätta sakerna. Och nu har jag fått det till att bli som om jag aldrig skulle klara mig utan en till symaskin.. Fantastiskt hur hjärnan arbetar.. Tycker man sen att nog är det eg rätt dyrt så börjar man direkt tänka på vad andra spenderar på t.ex vattenskotrar, då blir ens lilla stackars brodermaskin riktig billig, nästan ett fynd..;-) Japp, så får det bli..

God Jul, God Jul! Och framför allt- god jul till mig själv i förskott...
avsl090302 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-12-08, 12:56   #54
titti04 titti04 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2005
Inlägg: 151
Wink Jättekul

Lycka till med din brodermaskin..Jag sitter i samma sits som du men berikar mitt liv med motorcykel(de dagar jag kan) min nya brodermaskin( jag håller på att lära mig så smått) varma hälsningar Karin
titti04 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-12-08, 14:01   #55
Dorthe Dorthe är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 39
Hoppas uppriktig att du får mycket nöje med din maskin. Har precis ätit mina piller och vet hur det känns när livet ( läs kroppen) ter sig för j.....t, men nu skal jag gå ner och sy lite, då blir man på bättre humör och det gör det lite lättare.Ha kul du !!
Dorthe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-12-08, 14:07   #56
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Va kul! Man måste unna sig saker i livet! Ser fram mot nya konstverk i albumen.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-12-08, 14:46   #57
avsl090302 avsl090302 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2004
Inlägg: 194
Japp. Så sant som det är sagt. Man har inte roligare än man gör sig..

Idag har jag suttit och sparat bilder av maskinbroderier fr bl.a denna sida och sparat i min hantverksmapp i datorn. Har olika gallerier där. För inspirationssyfte. Har nu samlat som en ekorre för att kunna visa maken. Han tycker att det är kul att jag hittat min nisch så att säga och stöttar mig verkligen. Han har tidigare sett någon bild som jag har visat men hans intressenivå är ju inte riktigt lika hög som min..(Hm...;-)) Jag är ju likadan när han visar prestandan på olika båtradrar och autopiloter..

Nu har jag visat endel av vad man göra och hur man kan kombinera lappteknik. sömnad och broderier. Han blev verkligen imponerad. Han var beredd att åka direkt och införskaffa dyrgripen.

Tyvärr hade dom ingen hemma (typiskt va?) så det kan nog dröja en vecka trodde dom... nåja, för något år sen så himlade jag ju med ögonen åt detta fenomen så jag får väl ge mig till tåls..
Bara jag får en innan jul så är jag nöjd..
avsl090302 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-12-08, 14:56   #58
ask ask är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 524
ja, lycka till med allt nytt skapande
visst är det janome 300e du bestämt dig för? hur mycket kostar den hos din handlare?
ask är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-12-08, 15:03   #59
avsl090302 avsl090302 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2004
Inlägg: 194
Ja det är en 300 E.
Den kostar 11695 kr. Dom har inga erbjudanden el. kampanj av ngt slag alls. Så det är inget pangerbjudande precis.

Närmsta återförsäljare är i Luleå så det är ju inte så långt (t o r 15 mil), närmast sen är Härnösand tror jag, så valalternativen är ju inte så stora.
Och utan konkurrens så blir ju priset spikat.
avsl090302 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-12-08, 17:10   #60
ask ask är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 524
jo, men det är ju där de ligger, dom jag har hittat på nätet också, så det är ju helt okej. Skönt att handla av nån som är nära så det blir lätt om man behöver hjälp med.
Hoppas du får den nu snart då
ask är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:05.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons