Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Maskinbroderi

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betyg: Betyg för ämne: 5.00 i medelbetyg (2 röster). Visningsalternativ
Gammal 2005-12-04, 20:52   #16
avsl090302 avsl090302 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2004
Inlägg: 194
Jag bor i Kalix. Inte många affärer att välja på alltså. Nu finns ju de flesta i Luleå så jag behöver ju inte åka land och rike kring.

Jag ska ge mig ut och kolla lite mönster ute på nätet, priser o dyl. Har ni några bra tips, var köper ni?
avsl090302 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-12-04, 21:10   #17
Avslutat medlemskap Avslutat medlemskap är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2004
Inlägg: 1 418
Nästan enda stället jag handlar från:
www.emblibrary.com/EL/default.aspx
Jag brukar kolla in deras reor och erbjudanden och köper när de har olika teman för $1/mönster och liknande.
Men det finns hur mycket som helst där ute! Jag orkar bara inte titta runt! Kolla länksidan här. Där bör finnas tips.
Ett ställe med mängder av gratismönster i varierande kvalitet är www.annthegran.com
Här kommer jag säkert att handla vid något tillfälle, för deras applikationsmönster är ju helt oemotståndliga! www.sewmanydesigns.com/homepage2.htm
Alla stora maskinfirmor (Singer, Brother, Janome, Bernina...) har gratismönster på sina sidor. I alla fall de amerikanska/internationella.


Listan kan göras oändlig!
Avslutat medlemskap är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-12-04, 22:51   #18
Alice Alice är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 593
Jag har en broderikompis i Gammelstad utanför Luleå. Säg till om du skulle vilja komma i kontakt med henne så ska jag kolla om hon kan visa dig. Jag har tidigare skickat många länkar i något mail hit. Kanske går att leta upp det mailet igen och kolla in dom sidorna. Jag handlar mycket på nätet och från många olika firmor.

Ulla
Alice är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-12-05, 08:10   #19
avsl090302 avsl090302 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2004
Inlägg: 194
Alltså, om man köper t.ex en Janome 300 så får man hoppas att Janome Customizer följer med, annars bör man kanske köpa den, eller? Man kan köpa allt på nätet istället för i butik och då blir det billigare, har jag fattat rätt?

Om man senare vill stygnsätta själv, dvs göra en bild och inte använda ett mönster till broderi måste man köpa stygnsättningsgrejer(!?) själv och vad kostar då det? Man kan alltså köpa till detta själv senare? Man vet ju inte om det är något som man blir sugen på senare.

Mönster finns det gott om till billigare priser på nätet, det har jag sett själv nu tack vare era länkar.

Finns det något snyggt alfabet färdigt i maskinen t.ex Janomes eller måste man köpa ett sådant direkt?
avsl090302 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-12-05, 08:24   #20
Alice Alice är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 593
Du har förstått allt rätt. Om du sen vill börja stygnsätta själv så finns Embird, se tidigare mail från Åsa. Där köper du till delar vartefter du vill bygga ut programmet. Du kan också ladda ner programmet och testa det gratis i 30 dagar innan du köper det. Kolla in www.embird.com

Alfabeten brukar alltid ingå, sen kanske man vill ha fler typsnitt än vad som finns men även det går att fixa i Embird.

Ulla
Alice är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-12-05, 09:03   #21
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Jag har en Janome 300E och Embird och tycker det är en suverän kombination. Jag hade inte råd men en av de dyrare maskinerna och ville dessutom ha en ren broderimaskin. När jag hade bestämt mig för Janome 300E så var jag först rädd att jag snart skulle vilja byta upp mig till en av de större maskinerna, prylgalning som jag är. Men jag har aldrig känt det. Det är en jättebra maskin och det finns egentligen bara en nackdel med den och det är att den inte varnar för att undertråden håller på att ta slut. Man lär sig dock rätt snart att se om tråden kommer räcka eller inte så det är ett mindre problem, sedan är det ju oftast ingen katastrof om det skulle ända, man får backa lite bara.

I maskinen ingår 3 alfabeten som man kan välja 3 storlekar på, men ofta vill man som sagt ha andra alfabet och då får man ordna det genom sitt data program.

Jag ser ingen som helst anledning till att köpa de dyrare programen. De kan varken mer eller mindre än det billigare Embird, så varför betala i onödan.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-12-05, 09:35   #22
ask ask är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 524
ursäkta att jag hoppar in, men jag undrar: behöver man ha både janome customizer och embird bas+tillägg (eller likvärdigt) om man bara vill kunna göra egna designer?
vad kostar costomizer ungefär om det inte ingår med maskinen?
ask är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-12-05, 09:54   #23
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Nej du behöver antingen Costumizer eller Embird(basbrogram + studio) inte båda.

Den nyaste Costumizer tror jag ligger runt 8500 SEK.

Om du ska stygnsätta själv i Embird behövs basprogramet och Studio, kostnad ca 1000 + 700 SEK
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-12-05, 10:17   #24
avsl090302 avsl090302 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2004
Inlägg: 194
Alltså, om Customizer inte ingår när man köper maskinen (Janome) så är det ingen panik, man kan då köpa Embird och då få samma resultat till ett otroligt billigare pris 8500 resp 1000 kr?

Och dessa två program kan eg. samma sak?
avsl090302 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-12-05, 10:22   #25
@enga @enga är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 294
Måste bara rätta dig lite Cecilia,Det är Digitizer Pro som kostar 8-9000kr, Customizern kostar ca 2300 kr.
Jag har själv Customizern och visst funkar den för enkel stygnsättning men jag funderar på att registrera Embird och bygga på med deras stygnsättningsprogram och Font Engine för att få större möjligheter.
Kan tillägga att även jag har Janome 300E och är hur nöjd som helst. //Agneta
@enga är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-12-05, 10:25   #26
avsl090302 avsl090302 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2004
Inlägg: 194
Tack för alla svar, och förtydliganden. Tack alla snälla människor..:-) Här kommer några frågor till....

Det var bra att få veta att köper man en Janome 300E så räcker den rätt långt. Annars är jag rädd för att man efter ett kort tag ångrar sig och önskar att man la till x antal tusenlappar och köpte en "större" maskin.

Om jag skulle vilja brodera en bild typ siluett av ett foto, då måste jag ha några stygnsättningsattiraljer? Köper man då typ Embird så klarar man sig? Är Embird då själva basprogrammet och sen så finns det tillbehör?

Vad finns det för tillbehör? ser att ni skriver studio, vad är det? Kan man i Embird köpa till alfabet också?
avsl090302 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-12-05, 10:27   #27
avsl090302 avsl090302 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2004
Inlägg: 194
Är Customizer och Embird samma sak, kan dom göra samma saker?

Kan man köpa tillbehör till bägge programmen?
Någon nämnde cusomizer pro, finns det så att man kan köpa till vissa funktioner och inte jättedyra kit?
avsl090302 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-12-05, 11:09   #28
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Oj oj, nu rör jag till det tur att du räddar mig Agneta.

Nu ska vi se om vi kan få rätsida på detta för det är en liten djungel.

Om vi börjar med Janomes program. Costumizer kan du göra lite smärre förändringar, ändra färger, rotera, spegla förstora och förminska. Du kan även göra egen stygnsättning i liten utsträckning men inte så mycket som i Digitizer. Kostnad ca 2300 SEK.

I Digitizer Pro kan du stygnsätta så långt det går som privatperson (en del proffs/broderifirmor har tyngre program). I denna sista version finns även det som kallast för sfumato som är ett sätt att med hjälp av stygn göra en rastrerad bild av t ex ett foto. Det finns även numera möjligheten att göra text av trutypetypsnitt (Du kan då ladda hem massor av typsnitt från internet). Det ingår även massor av alfabeten som är mer genomarbetade i programmet. Pris är 8-9000 SEK och man köper ett helt kit. (Har inte jobbat så mycket i dessa program så rätta mig om jag har fel ni som kan)

Om vi då tittar på Embird så finns det sex delar plus 27 alfabet att köpa. Man måste ha grundprogrammet som kostar ca 700 SEK där kan man göra grundläggande saker ändra färger, rotera, spegla förstora och förminska klippa bort delar av broderier m. m. Om man vill göra egna broderier behöver man den del som heter Studio. Den delen kostar ca 1000 SEK och där kan man göra all egen stygnsättning.

Till skillnad från Digitizer så ligger alfabeten, sfumatofunktionen och truetype möjligheten som separata delar. Sfumato delen heter just Sfumato och kostar ca 700 kr. True type delen heter Type Manager och kostar ca 1000 SEK. Sedan ingår inte några sådana där mer genomarbetade alfabeten utan de köper man separat för ca 100 SEK/st.

Om man vill man köpa Iconizer för 160 SEK som hjälper till att få mer ordning och visar själva broderierna som bilder i utforskaren.

Sista programdelen är Cross Stich som låter en göra korsstygnsbroderier, det kostar ca 600 SEK (är osäker på om korsstygn finns med i Digitizer).

Man kan göra exakt samma saker med båda märkena av program. Janome har sänkt priset på sin programvara ganska rejält med det nya uppdaterade programmet. Så om man skulle köpa allt till Embird så börjar priserna närma sig varandra, men Embird är fortfarande billigare och framför allt så kan man bygga upp det bit för bit vilket jag ser som en stor fördel.

Senast redigerad av Alvan den 2005-12-05 klockan 11:26.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-12-05, 12:01   #29
avsl090302 avsl090302 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2004
Inlägg: 194
Jo precis. Det kan ju finnas endel som man inte är intresserad av, å andra sidan är det ju ett plus om allt finns i ett och samma program.

En fördel med Embird är ju att man kan bygga upp efter hand, det kan ju vara rätt dyrt om man ska köpa en maskin PLUS Customizer samtidigt.

Om man inte har så tur att det följer med.... vilket jag knappast tror jag kommer att kunna få, jag brukar inte ha sån tur..:-)

Fast för 2300 kr som Customizer kostar så kan man väl göra en hel del?
avsl090302 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-12-05, 12:05   #30
Alice Alice är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 593
Jag är inte så säker på att man kan convertera olika filformat i customizer, och det är ju viktigt annars blir man ju rätt låst.

Ulla
Alice är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:50.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons