Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Maskinbroderi

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2015-10-09, 13:45   #1
LaA LaA är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2013
Inlägg: 34
Question Stygntyp(Embird)

Hej. jag undrar vad detta är för typ av stygn? Det är en Patch och verkar vara vanligt när man gör patchar. Använder Embird och hoppas det går att göra där.

Mvh Lars
Bifogade bilder
 
LaA är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-10-09, 14:07   #2
MonicaBoberg MonicaBoberg är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2004
Inlägg: 362
Det är langettstygn och sys med en overlock.

I Emird använder man Satinsöm. Antingen broderar man hela märket med kanten och klipper strax utanför. Eller så broderar man allt i märket och bara en konturlinje där kanten skall vara. Därefter klipper man ut och lägger på ramat papper och broderar Satinsömmen eller syr med overlock.

Monica
MonicaBoberg är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-10-09, 14:24   #3
LaA LaA är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2013
Inlägg: 34
Tack för snabbt svar. Det förklarar varför jag inte lyckats göra sådan "ram" haha. Det finns ju olika stygntyper när man gör ram i Embird. Inte bara satinsöm. Men ingen som sett ut som langettstygn. Är satinsöm det bästa att använda bland alternativen som finns?

//Lars
LaA är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-10-09, 15:06   #4
MonicaBoberg MonicaBoberg är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2004
Inlägg: 362
Jag själv använder Satinsöm till 99 % som kantsöm och klipper utanför.

Om det är det bästa för dig kan bara du bestämma. Bäst är ju att testa olika saker och se vad man tycker.

För många år sedan gjorde jag något som liknade langettsömmen. Om jag inte minns fel så gjorde jag först en vanlig Satinsöm. Innanför den, lite ovanpå den breda, gjorde jag en smal gles sicksack.

Monica
MonicaBoberg är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-10-09, 18:00   #5
LaA LaA är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2013
Inlägg: 34
Jag har också använt satinsöm men klipper efter raksömmen. Jag klipper då lite för nära raksömmen så inget tyg syns. Sen sätter jag tillbaka hoopen och syr sicksack och sedan satin.

Okej intressant... Är det ungefär så langettsömn sys? Visst blir langettstygn kraftigare än satin?

//Lars
LaA är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-10-09, 18:34   #6
MonicaBoberg MonicaBoberg är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2004
Inlägg: 362
Så som du gör fungerar absolut. Personligen gillar jag inte det sättet. Det blir gärna bubbligt och tar tid att klippa.

Min beskrivning av sömmen är en fuskoverlocksöm.

Overlock har tre eller fyra trådar som gör utseendet på sömmen.
Tråden man använder är en annan typ av tråd, har inte den själv men har fått uppfattningen att den är lite fluffigare än brodyrtråden därför upplevs den som kraftigare.

Monica
MonicaBoberg är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-10-09, 19:21   #7
LaA LaA är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2013
Inlägg: 34
Håller med om att det tar längre tid att klippa. Men tycker det blir snyggare då inget av tyget syns om det ska bli ett märke/patch. Jag har aldrig upplevt att det blir bubbligt men det kanske beror på att jag gör märkena på tyg avsett just för märken. Lite tjockare och styvare.

Okej. Har aldrig testat overlock så det är nytt för mig :-).
LaA är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-10-09, 19:22   #8
LaA LaA är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2013
Inlägg: 34
Glömde..... Är mitt antagande rätt? Att en brodyrmaskin ej kan sy langettstygn?
LaA är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-10-09, 19:48   #9
MonicaBoberg MonicaBoberg är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2004
Inlägg: 362
Nej symaskiner/brodyrmaskiner kan inte sy riktig langettsöm, det är varianter i så fall.

Om man skall vara riktigt noga är langettsöm endast benämningen för handsömnad. Men när man pratar om märke med langettsöm menar man den typ du har på din bild och den kan inte symaskiner göra.

Jag har också färdigpreparerat tyg för märken som är ganska fast. Men när man klipper bort tyget och det bara är pappret bakom som håller det hela så upplever jag att det bubblar sig. Nu var det ju länge sedan jag testade så det kanske är läge att göra det igen. Ibland behöver man göra så att kanten är dold i sömmen.

Men de flesta kunder accepterar att det är några trådar utanför och när man använder samma färg på kant som tyget eller att tyget är samma färg som plagget det skall sitta på så syns det inte.
Det är ytterst få, kan nog räkna på en hand, som inte gjort beställning pga. det.

Monica
MonicaBoberg är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-10-09, 20:05   #10
LaA LaA är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2013
Inlägg: 34
Okej bra svar :-).

Jag brukar bara spänna upp solvy ultra 80my och sen lite klisterspray som håller fast twilly(eller vad man nu vill använda). Då går det inte åt mycket mer material än vad märket är stort. Det tycker jag funkar bra. Blir inga rester av backing kvar heller.
LaA är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:21.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons