Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Maskinbroderi
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2008-11-03, 12:10   #1
Grannen Grannen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2008
Inlägg: 25
Unhappy "tred om ach starta"

Grrr..... Hva er feil. Jeg forsøker å brodere et dikt jeg har laget i Customizer. Overtråden går av hele tiden, dvs en gang i minuttet. Jeg broderer på et laken (linne?) av bomull med strykevlies bak. Jeg har sjekket at maskinen og nålen er rett tredd. Jeg har byttet nål og sjekket at denne er rett satt i. Jeg har forsøkt forskjellige trådspenninger. På selv laveste trådspenning (0) blir masser av overtåden synlig bak. Når jeg setter den til 2 blir mindre (fortsatt masse, ser nesten ikke undertråden) synlig bak, men da synes og undertråden på rett siden. Bokstavene blir heller ikke jevne Og overtråden fortsetter å ryke uansett... Nå har jeg brodert 6 ord og tråden har gått av ca 10 ganger. Hjelp?!?
Jeg har en Janome 300E
Grannen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-03, 16:58   #2
Grannen Grannen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2008
Inlägg: 25
Nå har jeg forsøkt å lage tekst direkte på maskinen. Da ryker ikke overtråden. Bokstavene er fortsatt ujevne. Kan det være softwaren på pc'n som gjør at overtåden ryker?
Håper noen kan hjelpe meg ellers blir det snart broderimaskin for salg i Norge;-)
Grannen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-03, 17:53   #3
Sotis Sotis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2007
Inlägg: 1 332
Är det väldigt liten stil? Då får man lätt problem
Sotis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-03, 18:09   #4
Grannen Grannen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2008
Inlägg: 25
Det er fonter som heter 'Script' i 15 mm høyde. Regnes det som liten?
Grannen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-03, 18:13   #5
Sotis Sotis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2007
Inlägg: 1 332
Nej, det är inte så litet att det ska bli problem av det.
Jag har varken ditt program eller din maskin, så jag vet inget om egenheter hos n¨gondera, men förhoppningsvis kommer någon med något bra förslag snart!
Sotis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-03, 19:50   #6
MonicaBoberg MonicaBoberg är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2004
Inlägg: 362
Har du dammat ur maskinen? Damma ur den och blås med luft på burk. Se till att det inte sitter trådrester i trådspänningen för övertråden. Hjälper inte det kan du testa att vända på övertråden så den spolar av åt andra hållet. Om den är liggande ställ den upp eller tvärtom. Hjälper inte detta ställ övertråden på bordet bakom eller framför maskinen.

Efter jag dammat ur och mina maskiner ändå trasar sönder tråd så flyttar jag tråden. Pfaffen ville ha den stående bakom i ett halvår men nu plötsligt fungerar inte det utan den skall vara på maskinen. Fråga mig inte varför.

Vliselin kan göra det lite segt att brodera, nålen får gärna en ring av klister en bit upp. Jag har fått för mig att det sliter på både tråd och nål så jag använder bara stabilisering som är tänkt för brodyr.

Monica
MonicaBoberg är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-03, 20:24   #7
Grannen Grannen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2008
Inlägg: 25
Takk for hjelp igjen, Monica. Du er snill. Jeg visste ikke at strykevlieselin ikke var beregnet for broderi? Det fungerer kanskje bedre med løst undelegg? Eller skal jeg bruke sprayklister? *så mye å lære - et kurs hadde vært bra*
Jeg skal forsøke dine tips i fht overtråden som ryker i morgen. Jeg er ferdig med broderi for i dag :-/.
Nå skal jeg ta en pause med Mikael Persbrandt og Uskyldig dømt som går på norsk tv i kveld.
Grannen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-04, 07:58   #8
Sotis Sotis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2007
Inlägg: 1 332
Vet inte om det är språkförbistring här, för åtminstone i Tyskland pratar man om "vlies" även för broderiunderlägg, inte bara vliseline. Kanse är det så i norskan också? I så fall så tycker jag personligen att strykbart underlägg är kanonbra, och har aldrig haft några som helst problem med det. Tvärtom, det är det som ger bäst resultat i de flesat fall!
Är det däremot vanligt vliseline, som man har vid sömnad, ja då är det nog en del av problemet!
Sotis är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:09.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons