Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Maskinbroderi

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betyg: Betyg för ämne: 5.00 i medelbetyg (3 röster). Visningsalternativ
Gammal 2008-07-21, 20:47   #1
stenbeckan stenbeckan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 1 118
Korsstygnsmönster - Maskinbroderi

Måste ställa en antagligen dum fråga men har funderat ett tag på den o kommer inte på svaret själv kanske därför att jag inte kan stygnsätta.

Om man har ett vanligt mönster på tex en korsstygnstavla. Kan man på något vis få över det till ett maskinbroderimönster i korsstygn???

Det är så att jag fått ärva massor av korsstygnsmönster efter min farmor men själv så kan jag inte sy det. Har inte det tålamodet. Använder dom till att sy mina pärltavlor men tänk om man kunde göra maskinbroderi av det. Tänk vilken skatt jag sitter på då.

Tacksam för svar o ideer på om det går eller inte.
stenbeckan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-07-21, 21:15   #2
chery chery är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2007
Inlägg: 1 053
Jag har fört över en massa korsstygns brodyrer till maskinbrodyr.Har själv flera pärmar o böcker med mönster som jag samlat på sedan 70-talet. Jag gör det manuellt i cross stitcher. Vet inte vilket program du har. Har du något korsstygns program?Jag har husqvarnas. där tar jag fram rutmönstret, bestämmer antal rutor och rutstorlek. sen färglägger jag ruta för ruta enligt det "vanliga" mönstret. Det tar lite tid men är väl värt det.
chery är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-07-21, 21:33   #3
stenbeckan stenbeckan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 1 118
JAg har fått låna 2 prg men inte hunnit lära mig eller komma på alla finesser.
HAr Husqvarna o Embird. Bägge har några år på nacken men jag ska kolla det verkar ju lovande.
Hur gör du om broderiet blir större än ramen??
Gör du 2 olika broderier då o sätter ihop dom på tyget??
stenbeckan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-07-21, 21:43   #4
gunnsan gunnsan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 361
Hej!
Sök i forumet här, för det finns fler diskussioner som handlar om korsstygn för maskinbroderier, t.ex.

http://www.sysidan.se/forum/showthre...threadid=14060

http://www.sysidan.se/forum/showthre...threadid=14059

/Gunilla
gunnsan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-07-21, 22:05   #5
gunnsan gunnsan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 361
Här är en gammal diskussion om CrossStitchXpress (billigt korsstygnsprogram):

http://www.sysidan.se/forum/showthre...=&threadid=341

Jag plockade fram en julduk härom veckan, och testade att göra en liten bitmapp exakt efter korsstygnen. Sedan lät jag CrossStitchXpress stygnsätta bilden. Det här var vad som fick plats i B-hoopen enligt mina uträkningar. Det finns egentligen mer lingonris vid sidorna, så jag ska försöka runda av lite annorlunda.

/Gunilla
Bifogade bilder
 

Senast redigerad av gunnsan den 2008-07-21 klockan 22:19.
gunnsan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-07-21, 22:21   #6
stenbeckan stenbeckan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 1 118
Tack ni som svarat.
Men lite fel blev det nog. Om jag har ett färdigt korsstygnsmönster alltså ingen bild utan små fyrkanter med olika tecken i för att brodera korsstygn. Kan jag då använda mig av något av prg som sagts tidigare för att få broderi till maskin.
Skickar med en bild så ni förstår vad det är jag har.
Det verkar som man får göra det manuellt om inte annat funkar.
Bifogade bilder
 
stenbeckan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-07-21, 22:32   #7
gunnsan gunnsan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 361
Hej!
Vad var det som blev fel? Kan man göra om ett färdigt broderi på en duk till maskinbroderi, så kan man förstås även göra en sådan skiss till maskinbroderi. Hur man sedan går tillväga beror på vilket program man har. Eftersom jag har CSX så skapar jag en bitmapp exakt efter mönstret (t.ex. ett sådant som du har på bilden). I andra program kan man fylla i rutor direkt, tror jag. Själv tycker jag det går hyfsat lätt att åstadkomma samma sak i PaintShop . Sedan tar det några sekunder att stygnsätta i Xpress.
/Gunilla

Senast redigerad av gunnsan den 2008-07-21 klockan 22:36.
gunnsan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-07-21, 22:40   #8
stenbeckan stenbeckan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 1 118
Ok. JAg som missuppfattade er då. Trodde ni bara pratade om bilder som blir till maskinbroderi o inte själva mönstret till ett broderi.
Får se om jag fattat det rätt nu då.
Du tar den bilden jag hade o lägger in i Paintshop! Blir den som små fyrkantiga rutor då eller?
Sen lägger du in den i själva korsstygns prg till maskinen o sen är det klart??

Hmmmmm Har nog missat något för det låter för lätt.

Får nog flörta med gubben för det är han som har paintshop på datorn. Men det gör inget vi brukar ju hjälpas åt.

Tack Gunilla för att du förklarar för oss som inte har lärt oss ännu.
stenbeckan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-07-21, 22:52   #9
gunnsan gunnsan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 361
Nej, så lätt är det nog tyvärr inte .
Har du mönstret på papper? Det är så man får jobba, tror jag... dvs manuellt föra över mönstret direkt till korsstygnsprogrammet eller till en bitmapp. Jag satt med duken framför mig, mellan tangentbordet och skärmen.
Mönstret du har ser ganska stort ut och kanske måste splitas. Det kan bli svårt att få ihop exakt, även om man har Clothsetter. Ska du inte börja med något lite mindre projekt? Kanske testa att göra huvudet och kragen bara?
/Gunilla

Senast redigerad av gunnsan den 2008-07-21 klockan 22:56.
gunnsan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-07-21, 23:03   #10
stenbeckan stenbeckan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 1 118
Jag tog bara fram första bästa bild jag hittade för att visa vad jag menade.
Jag har mönstrena på papper. Orginalmönster på korsstygnsbroderier som min farmor sytt en gång i tiden men många av bilderna är borta därför jag undrade om man på ett lätt sätt kunde få över det till maskinbroderi. Men då får man göra som du säger ta dom en ruta i taget.
Hmmm har ett korsstygnsprg (PCstitch) för att göra korsstygn av bilder att sy vanligt med. Kan kanske få ut mönstret i rutor där ju..Får bli till att undersöka närmare så fort jag fått ominstallerat min dator. Han är lite knäpp efter att vi hade virus i dom andra datorerna så nu ska den få sig en riktig omgång. Men jag lovar att återkomma med resultatet.

Tack än en gång Gunilla för din generösitet av din tid.
stenbeckan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-07-21, 23:12   #11
gunnsan gunnsan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 361
Så lite så .
Du får prova dig fram, det är så man lär sig. Tänk bara på att om man stygnsätter korsstygnsmönster som någon annan har skapat från början, så får man inte sälja eller på annat sätt sprida dessa stygnsättningar vidare, för det är upphovsrätt på det ursprungliga mönstret, och det gäller i ganska många år. Jag har frågat en veckotidning som hade gratis korsstygnsmönster. Trots att de alltså var gratis i tidningen (en kanske 25 år gammal tidning som jag hittade på landet!), så fick man bara stygnsätta för eget bruk och inte ens ge bort stygnsättningarna.
/Gunilla

Senast redigerad av gunnsan den 2008-07-21 klockan 23:17.
gunnsan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-07-22, 18:36   #12
MonicaBoberg MonicaBoberg är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2004
Inlägg: 362
I Embird Cross Stitch kan man skanna in korsstygnsmönster och med tre linjer säga till programmet var rutorna är. Du behöver inte ens ha skannat mönstret exakt rakt.

Jag vet inte om man sedan kan få det som korsstygn automatiskt eller om man måste fylla i dessa rutor manuellt. Men det är ju ganska enkelt då man väljer en färg och klickar i de rutor som har symbolen för den färgen.

Alternativt kan man ju ställa in sitt program på det antal rutor som mönstret är och sedan fylla i själv. Du fyller då i rad för rad som det står i mönstret. Lite pilligt om det är många färger men till små brodyrer fungerar det. Du skannar här inte in någon bild utan har mönstret framför dig på bordet.

Eftersom jag inte har satt mig in i just Embirds korsstygnsprogram kan jag inte förklara bättre.
Men man kan ju testa gratis. Det går inte att spara för att testa i maskinen. Om du har Studio men inte köpt Cross Stitch, kan du kringgå detta; i editor högerklickar du och väljer "Edit in Studio". Gör ingenting i Studio utan kompilera bara, utan att spara eof-filen. Nu kan du spara stygnfil och testa. Det är begränsat antal stygn i testversionen så testa på små saker.


Monica
MonicaBoberg är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:44.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons