Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Kläder
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2007-08-12, 17:25   #1
Funshine Funshine är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2006
Inlägg: 85
Vinteroverall

Börjar bli dags att hitta vinteroverall till sonen som ska börja ur och skur till januari så den ska ju hålla för en del. Funderar på om man kan spara en del pengar på att sy en själv?
Tittade på shelbys sida och de har ju thinsulate och vattentäta dragkedjor till hyfsade priser men hur är det med skalmaterialet Vad ska man välja där? Funkar det med hedrlig bävernylon? Och vad ska man ta för foder behövs mer värme utöver thinsulaten.
Finns det billigare ställen att handla från?
Och framförallt tjänar man pengar?
Funshine är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-12, 18:34   #2
Annika74 Annika74 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2004
Inlägg: 271
Helt ärligt, jag vet inte om jag skulle ge mig på en sån grej. Ska din pojke gå på ur och skur behöver han ju en overall som VERKLIGEN tåler väder, och det ställer ju en del krav både på sömnad och material. Jag tycker till exempel att en sån overall skulle behöva vattentäta sömmar och sånt också.
Mitt tips är att du köper begagnat på Tradera. Själv köper jag Polarn & Pyrets vinterkläder rakt av, och helst begagnat ! Blir ju billigare så! De är vind- och vattentäta och mycket tåliga i tyget.
Har du tur kan du även hitta helt nya overaller som folk har fyndat på rea på våren, och som de sen tjänar nån hundralapp på när de säljer på tradera.
Grejen är den att dessa overaller och ytterkläder har ett väldigt högt andrahandsvärde på tradera, och de overaller jag har haft har jag sålt vidare när de varit urvuxna, och fått tillbaka nästan lika mycket pengar som jag gav för dem från början! Så overallen har totalt kostat ca 150:- inklusive frakt, och man har haft ett plagg i toppkvalitet!

Men visst, det kräver ju att man jagar auktioner ett tag och så.
Nu har du i alla fall fått min syn på saken, och vad jag tror om att tjäna pengar på att sy en overall själv.

Hoppas du hittar en bra lösning!

/Annika
Annika74 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-12, 20:10   #3
Andy Andy är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2004
Inlägg: 239
Visst kan du sy själv, men det är en hel del pyssel...

Har själv en son som går på Ur o Skur-dagis. Klär honom vintertid efter lager-på-lager-principen. Ullställ, fleece (om det inte är allt för kallt, då blir även mellanlagret ull) och sen en overall. Eller regnställ om det är blött.

Själv tycker jag det är viktigt med bra material. Kläderna behöver inte vara dyra, men de ska hålla och vara komfortabla. Rivstyrkan tycker jag är viktig. Många av de dyrare overallerna (t ex vissa Reima-overaller) håller tyvärr inte när det åks kana ner för klippor...

Har själv sytt överdragsbyxor och förstärkt utsatta partier med bävernylon. Tyvärr har jag inte hittat tapen för vattentäta sömmar i Sverige, men den finns nog på Shelby.
Mönster finns lite nu och då i Ottobre.

Hur varm du ska göra overallen beror lite på hur gammalt ditt barn är. Yngre barn sitter mer i snön, de äldre rör sig mer. Sen beror det givetvis på hur frusen hon/han är och vad du tänkt ha under. Överdragsbyxorna har jag gjort ofodrade.

Själv ska jag nu sy ett par regnbyxor till sonen. Utan hängslen (eftersom dessa är i vägen när det är brådis till toa)!

Lycka till!
/Andy
Andy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-13, 08:54   #4
Funshine Funshine är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2006
Inlägg: 85
Du skriver att du har förstärkt med bävernylon men vad har du använt för material i resten. Tittade på shelbys sida och funderar på thinsulate men vet inte riktigt vilken tjocklek som du säger så beror det ju på barn och aktivitet. Har du några tips? Barnet kommer vara ca 2 när han börjar och oftast väldigt varm av sig. Hoppas kunna ha overallen både vid tö och kyla också givetvis med flera lager vid det senare
Funshine är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-13, 12:24   #5
Andy Andy är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2004
Inlägg: 239
Vet inte riktigt vad det är för material jag har använt. Det är ett fynd från en Symässa. Liknar tvålagers Gore-tex. Rumpan och knäna förstärkte jag med Bävernylon.

Jag skulle nog inte göra overallen alltför varm. Bättre att sätta på ett extra lager de dagar det är rejält kallt. (Såvida du inte bor i en köldhåla...) Rörelseförmågan hindras ju av bylsiga kläder. Men som tvååring rör man sig ju inte så värst mycket när det är snö, så jag skulle nog satsa på ett mellantjockt foder. Tyvärr så har jag inte sytt någon overall, men det kanske finns någon annan som har och kan rekommendera foder.

Om du kan finska så finns en hemsida där man kan köpa galon, Reimatec mm. http://www.kangastukku.com/

De levererar till Sverige och kan i alla fall engelska, vet inte om svenska fungerar.


/Andy
Andy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-18, 16:44   #6
Nima Nima är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2005
Inlägg: 523
Jag sydde ett antal vinteroveraller i bävernylon till mina barn när de var små. De användes sedan av alla tre i tur och ordning och gick sedan vidare till två kusiner. Så hållbart blev det.

Jag gjorde sähär. Klippte till delarna i bävernylon och vadd. Sicksackade ihop dessa delar med varandra och sydde sedan ihop overallen. Sedan sydde jag foder i något starkt glatt tyg. Spinnakerväv när jag kunde hitta. Helst ett som var obehandlat eftersom det behandlade prasslar. Till några sydde jag huvor som gick att knäppa av och på med tryckknappar och fodrade med flanell. Det är lättare för barnet att klä på sig själv om det är ett glatt foder. Åtminstone bör det vara det i ärmarna.

Barnen höll sig varma! Om det blev billigare vet jag inte och framförallt vet jag inte hur det ser ut när det gäller priser nu.Det är 20 år sedan mina var små. Men hållbara blev de. Mina barn har hört till den mer liviga sorten som har klättrat och klängt och farit runt.Köpeoveraller i framförallt typ täckjackstyg gick sönder på nolltid. Det var nog därför jag satte igång med overallproduktionen. Sedan är det ju rätt kul att sy.....

Nima
Nima är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-18, 19:10   #7
artesaan artesaan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 163
Citat:
Andy skrev:
Vet inte riktigt vad det är för material jag har använt. Det är ett fynd från en Symässa. Liknar tvålagers Gore-tex. Rumpan och knäna förstärkte jag med Bävernylon.

Jag skulle nog inte göra overallen alltför varm. Bättre att sätta på ett extra lager de dagar det är rejält kallt. (Såvida du inte bor i en köldhåla...) Rörelseförmågan hindras ju av bylsiga kläder. Men som tvååring rör man sig ju inte så värst mycket när det är snö, så jag skulle nog satsa på ett mellantjockt foder. Tyvärr så har jag inte sytt någon overall, men det kanske finns någon annan som har och kan rekommendera foder.

Om du kan finska så finns en hemsida där man kan köpa galon, Reimatec mm. http://www.kangastukku.com/

De levererar till Sverige och kan i alla fall engelska, vet inte om svenska fungerar.


/Andy
TACK!!! den adresen hade jag tappat bort nu har jag den igen!!
artesaan är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:43.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons