Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Maskinbroderi
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2013-10-24, 13:32   #1
Persingen Persingen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2013
Inlägg: 63
.jef till .sst

Hej igen!
Det är för märkligt, igår konverterade jag en jef-fil till en sst-fil, det tog inte 30 sekunder ens. Idag har jag suttit i en timme utan att få till det. Fråga mig inte hur jag gjorde för det kommer jag inte ihåg.
Jag har ett antal jef-filer på min Floppy disk som jag vill brodera ut så jag måste konvertera dom till sst, som min maskin använder.
Jag har försökt läsa om det men får inte ordning på det.
Finns det någon snäll själ som kan beskriva vägen dit.
Jag skall nämna att jag använder EMBIRD.

Tack
Anders
Persingen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-10-24, 13:52   #2
Dahlia Dahlia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 4 350
Du högerklickar på filen, då får Du upp en lång meny, där står det bl a Konvertera filer.
Klicka på den så får Du upp en ny ruta, med alla filformat.
Då är det bara att söka reda på Det filformat Du ska ha och klicka på det
Dahlia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-10-25, 03:58   #3
Persingen Persingen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2013
Inlägg: 63
.jef till .sst

Hej Aina,

det fungerar inte. Låt mig förklara hur det ligger till.

Jag har en industriell maskin som använder en 3.5" Floppy disk.
På en sådan disk har jag en massa .jef filer som jag vill konvertera till .sst.
Om jag startar Embird Manager så har vi ju Vänstra fönstret, Mitten fönstret samt Högra fönstret. Det Högra fönstret är vad jag förstår till Hembroderi maskiner och det Vänstra är till industriella maskiner.

Om jag stoppar i min disk i Floppy driven så är det inga problem att få upp mina .jef filer, men, de kommer upp i det Vänstra fönstret.
Det är därifrån jag vill konvertera mina filer.
Jag får inte det att funka.

Jag vet inte om detta är den rätta vägen att gå, eller om det är nån annan väg att gå för att få upp filerna i det Högra fönstret.
Då kan jag använda metoden du beskrev.
Hoppas på en lösning av mitt problem.

Tack snälla.
Mvh
Anders
Persingen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-10-25, 09:12   #4
MonicaBoberg MonicaBoberg är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2004
Inlägg: 362
Då din maskin kan läsa .sst och det troligen är en helt vanlig floppy disk så skall du nog göra allt på höger sida. Längst upp kan du välja enhet. Du bör här se a:[floppy disk] eller nåt sånt.

Markera den/de filer du vill konvertera. Högerklicka och välj Konvertera filer… välj .sst i listan och OK. Nu bör de nya filerna ligga på disketten. Testa i maskinen.

Vänster sida är för de disketter som inte är formaterade som de vanliga disketterna, de kan inte läsas i en dator och man använder filformat som inte heller finns i listan när man sparar/konverterar vanliga filer. (rätta mig om jag har fel, har ingen erfarenhet av vänster sida, bara som jag läst mig till).

Fungerar det att jobba helt på höger sida så kan du under Inställningar ta bort bocken vid ”Visa vänster panel” så får du större yta för att se brodyrerna på.

Monica
MonicaBoberg är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-10-25, 19:06   #5
Persingen Persingen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2013
Inlägg: 63
.jef till .sst

Har till slut kommit på hur jag får mina filer i ordning.
Först - konstigt nog, en diskett med mina filer i drive A: visar filerna endast på vänster sida, klickar jag på A: på höger sida visas inte filerna.
Mina filer är ett alfabet (typ monogram) där varje bokstav är en fil.
Så här gjorde jag,
Jag gick till Editor'n och klickade på text för färdig text, där kommer den från början ilagda embird texten upp. På samma sida finns det en knapp för att addera fler alfabeten, bara klicka på den och hela (alla filer) alfabetet är tillgängligt därifrån.

Tack alla för hjälpen.
Anders
Persingen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-10-25, 20:25   #6
MonicaBoberg MonicaBoberg är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2004
Inlägg: 362
När du ser filerna på vänster sida kan du inte då markera dem, högerklicka och välja kopiera till hårddisk? Då har du dem antagligen synliga på höger sida och kan konvertera.

Hur blir det om du vill skriva något och inte har disketten i? Eftersom du sagt till Embird att det alfabetet ligger på disketten så kan du kanske inte hitta filerna om du tar ur disketten. Bäst tycker jag är att få över dessa filer till en mapp i datorn dit du leder Embird.

Jag hade diskett till min gamla HQ D1 men kan inte komma ihåg att den visades på vänster sida. Vet att jag i alla fall skickade till disketten på höger sida. Så något annorlunda är det med din diskett och det blir att klura ut hur just din arbetsordning skall vara.

Monica
MonicaBoberg är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-10-26, 07:00   #7
Persingen Persingen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2013
Inlägg: 63
.jef till .sst

Hej Monica,
jag skall kolla det när jag kommer hem ikväll.

Anders
Persingen är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:37.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons