Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2004-12-24, 23:51   #1
daraling daraling är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 14
Unhappy Tyllkjolar

Hej!
Jag har sytt en tyllkjol, den är dock väldigt ojämn (dvs. att de olika tyll-lagren är i olika längder), trots att jag mätte innan jag sydde.
[COLOR=red]-Vad har jag gjort för fel?
-Nån som har nåt allmänt tips när det gäller tyllkojlar?
-Min tyllkjol blev ganska hängig, hur ska man göra om man vill ha den "puffig"? (jag har många lager så det verkar inte vara det som är felet..)
[/COLOR]
daraling är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-12-25, 12:54   #2
Annika74 Annika74 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2004
Inlägg: 271
Hej!

Jag är inte nån expert alls, har bara använt tyll ett par gånger egentligen...
Men jag sydde en underkjol till en brudklänning, och där använde jag tyll för att få kjolen lite "vippigare". Jag gjorde så att jag tog dubbel bredd av tyllen och vek den på mitten längs med. Sen rynkade jag tyllvolangen ganska kraftigt, och sydde sen med vikt kant som överkant fast den på kjolen.
Den kraftiga rynkningen och tyllens styvhet gjorde att det inte krävdes särskilt mycket för att tyllen skulle stå ut.

Tyll är värdelöst att klippa i, men jag kan tänka mig att det kanske kan gå lite lättare att få jämna bitar om du använder dig av en rullkniv och skärmatta, och viker ihop tyllen några gånger innan du skär till dina längder. På det sättet borde du kunna få raka och snygga kanter, men jag har inte provat själv, så nån annans åsikt i frågan är nog inte fel!

Lycka till!
Annika74 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-12-25, 14:40   #3
deliana deliana är inte uppkopplad
Forumvärd
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 533
Hejsan Sara!

Jag är ingen expert, bara en entusiast, men här är mina tips:

Du borde rynka tyget mera. Jag minns att du var inne i mitt fotoalbum och tittade på min turkosa kjol. Jag föreslår att du syr din tyllkjol lite efter den principen. Att sy ett par "rader" där varje rad är dubbelt så lång (eller längre om du vill ha ännu mer puff) som "raden" ovanför. På det här viset får du maximal utnyttjande av tyget du köpt. Blir sällan spill över för mig när jag gör på det viset och resultatet blir fantastiskt!

En annan variant är att istället för att klippa ut en lång rektangel (vilket jag antar att du har gjort) så kan du klippa ut stora "munkar".
Enkel förklaring på hur jag brukade göra:

Jag tar en bit tyg som är dubbelt så långt som tyget är bred. Viker det som när man börjar vika ett flygplan (så du får en spets "uppåt") och sedan tar jag ett band som är ungefär lika långt som tyget är brett, knyter en krita/penna i ena änden och nålar fast andra änden i "spetsen" som blev "upptil" när du vek tyget. Sedan ritar du en lång linje från "kant till kant". Då får ud en fin rundad linje. Klipp ut längst den linjen.

Mät sedan ut hur lång du vill ha kjolen, och mät från den nedre rundade kanten och uppåt så det blir rätt längd, markera och klipp. Då har du en jättestor munk framför dig. Rynka tyget så det blir lagom midje/höft-bredd.
Den resterande halvcirkeln brukar jag göra likadant med (om tyget är brett nog) och får då två lager tyg i kjolen, varav ena är puffigare än det andra givetvis.

Spillet som blev över brukade jag göra andra små fiffiga saker. Hårprydnader, halsband, armband, rosetter, möjligheterna är oändliga.


En väldigt enkelt och trevlig variant. Jag rekommenderar ett undre lager av något mjukare än tyll dock, det är lite väl strävt mot huden.

/Sannanannnanans
deliana är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:45.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons