Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2009-03-31, 17:58   #1
scrabble scrabble är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2009
Inlägg: 49
Bernina Artista 180

Jeg har fått et knalltilbud på denne ! Den er snart 4 år, og har vært på service en gang i året, er godt holdt og eid av ei dame som driver systue som jeg kjenner godt. Er det noen som har denne maskinen, eller har kjennskap til den? Jeg har den på hjemlån i dag, til i morgen, og skal teste litt. Men lurer på om noen kan fortelle litt om den
scrabble är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-31, 18:06   #2
Sotis Sotis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2007
Inlägg: 1 332
Det är en mycket bra maskin. Både syr och broderar mycket fint. Robust och rejäl.
Bara en liten fundering från mig: Tillverkades verkligen Artista 180 ända fram till 2005? Den kan ju förstås ha tillverkats tidigare och stått i butik ett tag. Spelar i vilket fall väldigt liten roll, då det som sagt är en mycket robust maskin!
Sotis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-31, 18:14   #3
scrabble scrabble är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2009
Inlägg: 49
Citat:
Sotis skrev: Visa inlägg
Det är en mycket bra maskin. Både syr och broderar mycket fint. Robust och rejäl.
Bara en liten fundering från mig: Tillverkades verkligen Artista 180 ända fram till 2005? Den kan ju förstås ha tillverkats tidigare och stått i butik ett tag. Spelar i vilket fall väldigt liten roll, då det som sagt är en mycket robust maskin!

Det er en nesten 4 år gammel maskin, som ble kjøpt ny dengang
Det jeg syns er fint, er at man kan bruke det nye filtesettet til den, det kan man ikke til de artistaene.

Jeg ser det er en "gammel" modell, i og med at den kom i 1998, og gikk ut som du sier i 05. Og jeg ser at noen sier det er vanskelig med ekstrautstyr, men til denne følger det med MYE utstyr. 10 ekstra labber pluss masse annet.

Er det noe som er verdt å gå for? Alternativene er activa 240 eller 440QC, sistnevnte er mye dyrere enn det jeg må gi for 180en, og større i størrelse, noe jeg ikke ser utelukkende positivt på
scrabble är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-31, 18:18   #4
Sotis Sotis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2007
Inlägg: 1 332
Det beror ju på vad priset är.

Att det är en bra maskin är det ingen tvekan om. Jag tror inte det är några större problem att få tag i de tillbehör man kan vilja ha antingen genom en Berninahandlare elelr t.ex. eBay.
Sotis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-31, 18:49   #5
scrabble scrabble är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2009
Inlägg: 49
Citat:
Sotis skrev: Visa inlägg
Det beror ju på vad priset är.

Att det är en bra maskin är det ingen tvekan om. Jag tror inte det är några större problem att få tag i de tillbehör man kan vilja ha antingen genom en Berninahandlare elelr t.ex. eBay.

Prisen er 12 000 nok, som tilsvarer ca 15 000 sek
Da følger det med broderidel, 10 ekstra føtter, overtransportør og noe annet småting... ny kostet maskinen ca 36 000 nok = 46 000 sek, utenom utstyret, 4 år siden.
scrabble är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-31, 18:57   #6
Sotis Sotis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2007
Inlägg: 1 332
Det priset är ganska normalt för en begagnad sådan maskin, alldeles oavsett vad den kostat som ny.

Det är utan tvekan en bra maskin, men du kan lugnt tänka över det hela och verkligen testa maskinen ordentligt och se att du trivs med den. Jag har själv haft en sådan och hur bra den än är trivdes jag inte med min annat än till broderi (där den var suveränt bra!), hur mycket jag än försökte älska den. För den är verkligen bra, och jag kan inte ge något förnuftigt skäl till att jag inte gillade den. Hoppas du känner annorlunda!

Bibbi här på Sysidan har haft (har fortfarande?) en sådan maskin också, och hon är ju halvproffs, så hennes synpunkter är mycket mer värda än mina!
Sotis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-31, 19:13   #7
Sotis Sotis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2007
Inlägg: 1 332
Usch vad negativ min förra post såg ut!
När jag säger att priset är "normalt" tycker jag ändå att det är ett bra pris! Det är bara det att jag vet att folk har haft svårt att få sina 180-or sålda, även med väldigt bra pris. Det är mycket maskin för pengarna!
Nu har ju du en stor fin broderimaskin har jag för mig, så du ska väl ha den som symaskin i första hand gissar jag. Ska man brodera med den ska man vara medveten om att man behöver antingen Bernina-program eller Amazing/Magic Box kortskrivare (eller liknande).
Sotis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-31, 19:17   #8
Bibbi Bibbi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2004
Inlägg: 1 995
Sotis, halvproffs är väl att ta i
Jag har denna maskin.
Men just nu ska jag iväg och träna
så jag hinner inte skriva just nu.
Men återkommer gärna när mitt pass är över /Bibbi
Bibbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-31, 19:36   #9
scrabble scrabble är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2009
Inlägg: 49
Citat:
Sotis skrev: Visa inlägg
Usch vad negativ min förra post såg ut!
När jag säger att priset är "normalt" tycker jag ändå att det är ett bra pris! Det är bara det att jag vet att folk har haft svårt att få sina 180-or sålda, även med väldigt bra pris. Det är mycket maskin för pengarna!
Nu har ju du en stor fin broderimaskin har jag för mig, så du ska väl ha den som symaskin i första hand gissar jag. Ska man brodera med den ska man vara medveten om att man behöver antingen Bernina-program eller Amazing/Magic Box kortskrivare (eller liknande).

Hehehe.. kjære softis... Setter stor pris på dine svar, og de er overhodet ikke negative, de er ærlige, og det setter jeg stor pris på ! Jeg skal ha den hovedsaklig som symaskin ja, syr en del klær og litt quilt. Så det er nå denne, activa 240 og 440Q det står mellom. Til 180 så følger det som sagt med mye utstyr, så jeg er veldig usikker nå Som du sier, så har jeg en stor broderimaskin, så den delen er ikke så vitktig nei moro å ha, men ikke vektleggende !
scrabble är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-31, 19:37   #10
scrabble scrabble är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2009
Inlägg: 49
Citat:
Bibbi skrev: Visa inlägg
Sotis, halvproffs är väl att ta i
Jag har denna maskin.
Men just nu ska jag iväg och träna
så jag hinner inte skriva just nu.
Men återkommer gärna när mitt pass är över /Bibbi

Venter spent !
scrabble är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-31, 22:40   #11
Bibbi Bibbi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2004
Inlägg: 1 995
Nu är jag tillbaka, härligt trött.

Detta ämne skulle jag kunna skriva mycket om, får väl begränsa mig lite

Jag har en av de första Artista 180 som kom ut.
Köpte den 99 (demomaskin 1 år gammal då ) planerar inte att byta, det säger ju en del. Har broderat mycket mycket.

Om vi delar upp det lite.
Vanliga symaskindelen

+++

Många roliga sömmar som jag är lite dålig på att utnyttja

Överskådlig och lättnavigerad.

Syr underbara knapphål.

Kan sy i 16 riktningar, perfekt vid tex "byxknälagning"

Syr perfekt osynlig fållsöm

Syr långa tråckelstygn

"Dyttfunktion" i pedalen dutt med tån, nålen ner/upp i tyget
dutt med häl, syr ett stygn (Gäller nog alla Bernina)

Många användbara pressarfötter finns som tillbehör.
Inga problem att få tag på.

Syr brett upp till 1cm (har jag för mig)

----

Har lite svårt att mata tyget vid svåra lägen.
Min 20 år gamla Bernina 1230 klarar det med glans.
Det beror på att mataren är bred tror jag.
Det blir ett glapp på mitten.

Att man inte kan s och brodera samtidigt (gäller ju alla kombimaskiner)

Aldrig trasig, men jag pysslar om den regelbundet.
(har fått reparera den 1 gång. Hade den utlånad till
dottern och det gick galet det berodde inte på maskinen)

Små spolar, rejält mindre än på min 1230

Varnar för att undertåden är slut alldeles för tidigt

Broderdelen

+++

Broderar mycket fint, bara man stadgar på rätt sätt.

Krånglar i princip aldrig.

Är inte kinkig med undertråd, kan tom ha sytråd som undertråd.

Trots att den är gammal finns stora ramar (broderiet måste
splittas d&#229

Går att ändra stygnhastighet

Det finns några på sysidan som har maskinen, du har någon att fråga.

---

Ramarna är lite svajiga. Vilket inte är ett problem för dig
du har de nya rundare ramarna som kom efter ett tag.

Överföringen från Datorn. Com port på min maskin.
Du har säker usb

Disketterna som finns att köpa.
Helt ointressant. Jag överför bara via datorn.Har Artista Designer plus V4 till maskinen.
Dessutom kostar en tom diskett lika mycket som en fylld med
Bernina broderier. Man kan ju undra om Berninas stygsättare
har någon ersättning?

Sen måste du skaffa ett program. man tröttnar snart på de
broderier som finns i modulen.

Har inte koll på vad som är ett bra pris.

Jag har under åren haft möjlig och övervägt att byta maskin.
Vilket jag inte gjort. Jag vet vad jag har men inte vad jag får.
Skall väl tilläggas att jag som person inte "måste" ha det senaste. Jag är vän med alla mina maskiner så de är svårt att byta Jag är nöjd med min Artista 180

Oj det blev långt det här, hoppas du orkar läsa /Bibbi
Bibbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-01, 08:08   #12
scrabble scrabble är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2009
Inlägg: 49
Oi, vad bra svar bibbi !!!

Takkar og bukkar !

Jeg er fortsatt veldig usikker ..... artista 180, activa 240 eller 440Q.

activa 240 = blir den for enkel?
440Q = Trenger jeg alt som er på den?
artista 180: vil jeg bli fornøyd med den som symaskin ?


hehe.. ikke lett dette
scrabble är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-01, 10:56   #13
Sotis Sotis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2007
Inlägg: 1 332
När jag läste Bibbis utmärkta lista blev jag påmind om vad det var jag var mest irriterad på när jag hade min som symaskin. Det var just den halvdana matningen, som (precis som Bibbi säger) beror på den stora bredden mellan matartänderna (för att tillåta en bred sick-sack/dekorsöm). Jag syr/sydde ofta väldigt smala stickningar, och då blev det inte bra på grund av detta. Den breda stygnbredden var däremot superbra i andra sammanhang, så det finns (som vanligt) två sidor av allt!

Något jag verkligen gillade med maskinen var hur TYST den var! En liten fånig detalj kanske, men jag gillar verkligen att kunna höra TV/radio samtidigt som jag syr!

Jag har en stor 6-nålars broderimaskin, men när jag vid något enstaka tillfälle sydde lace gjorde jag det gärna på Artistan. Den broderar ganska sakta, men är så otroligt pålitlig och "tuggar på" utan trassel och utan buller under den långa tid ett lace-broderi kan ta. (Många gånger är det ju inte just några färgbyten när man håller på med lace heller.)

De andra maskinerna du nämner vet jag tyvärr inget alls om. Men Bernina gör väl inga dåliga maskiner!
Sotis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-01, 11:12   #14
scrabble scrabble är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2009
Inlägg: 49
Citat:
Sotis skrev: Visa inlägg
När jag läste Bibbis utmärkta lista blev jag påmind om vad det var jag var mest irriterad på när jag hade min som symaskin. Det var just den halvdana matningen, som (precis som Bibbi säger) beror på den stora bredden mellan matartänderna (för att tillåta en bred sick-sack/dekorsöm). Jag syr/sydde ofta väldigt smala stickningar, och då blev det inte bra på grund av detta. Den breda stygnbredden var däremot superbra i andra sammanhang, så det finns (som vanligt) två sidor av allt!

Något jag verkligen gillade med maskinen var hur TYST den var! En liten fånig detalj kanske, men jag gillar verkligen att kunna höra TV/radio samtidigt som jag syr!

Jag har en stor 6-nålars broderimaskin, men när jag vid något enstaka tillfälle sydde lace gjorde jag det gärna på Artistan. Den broderar ganska sakta, men är så otroligt pålitlig och "tuggar på" utan trassel och utan buller under den långa tid ett lace-broderi kan ta. (Många gånger är det ju inte just några färgbyten när man håller på med lace heller.)

De andra maskinerna du nämner vet jag tyvärr inget alls om. Men Bernina gör väl inga dåliga maskiner!
Dette er litt morsomt..
for jeg syns ikke den var veldig stille, den bråket mer enn Janomen jeg har nå, og Pfaffen jeg hadde før syns jeg. MEN ! Det kan selvfølgelig komme av alder etc... Jeg fikk prøvd den litt i går, og jeg må si meg enig.. matingen kunne vært mye bedre ! Og jeg ser for meg at siden jeg skal bruke den mest til søm, og ikke noe særs broderi, så kan dette bli et problem. Jeg prøvde å sy en kosekanin i går, i fleece. Og smal stikning som du sier softis, likte den ikke noe særlig. Og det VAR irriterende....

Men akk.. da er men like klok og tilbake på de jeg i utgangspunktet lurte på...
scrabble är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-01, 11:28   #15
GOLD GOLD är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2009
Inlägg: 20
Citat:
Sotis skrev: Visa inlägg
När jag läste Bibbis utmärkta lista blev jag påmind om vad det var jag var mest irriterad på när jag hade min som symaskin. Det var just den halvdana matningen, som (precis som Bibbi säger) beror på den stora bredden mellan matartänderna (för att tillåta en bred sick-sack/dekorsöm). Jag syr/sydde ofta väldigt smala stickningar, och då blev det inte bra på grund av detta. Den breda stygnbredden var däremot superbra i andra sammanhang, så det finns (som vanligt) två sidor av allt!
Vilket bra tips ! Är oxå i tankar om ny maskin, och detta var ju verkligen något att ta i beaktning. Gillar den här sidan mer och mer
GOLD är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:11.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons