Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Allmänt forum

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2009-01-30, 13:07   #1
Shania Shania är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2008
Inlägg: 145
Question Hissgardin

Såg på Bygglov i tisdags och blev mycket intresserad av att göra en hissgardin som Mija visade. Problemet är att jag inte hittar någon bra beskrivning på hur man gör. Kan någon något om detta?
Har köpt ett härligt tyg som skulle passa utmärkt. Hoppas på hjälp från er.
Shania är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-30, 13:20   #2
avsl090 avsl090 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2007
Inlägg: 901
Det borde finnas på TV4as hemsida.

www.tv4.se/bygglov
avsl090 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-30, 13:22   #3
KerstinL KerstinL är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2007
Inlägg: 136
Beskrivningen på mijas hissgardin finns på hemsidan, här är länk http://www.tv4.se/1.826749/2009/01/2..._en_hissgardin
Lycka till!
Kerstin
KerstinL är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-01, 10:28   #4
Shania Shania är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2008
Inlägg: 145
Tack för tipset. Jag hittade det och har skrivit ut beskrivningen så nu skall jag börja sy.
Shania är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-01, 15:32   #5
JohannaSoreke JohannaSoreke är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2004
Inlägg: 714
Oj! Hm... känner inte alls igen beskrivningen från tv4 fast jag sytt otaliga hissgardiner!

Jag får nog ta mig en ordentlig funderare! Har för mig att jag vändsydde hela gardinen först och sydde kanal nedtill för en smal trälist och fäste kardborre längst upp och sköt fast kardborre på en trälist med öglor som skruvades fast i taket/fönsterkarmen, och sydde fast band med ringar och trädde persiennsnöre...?

Jag körde nog en billigare variant! Men de blev minst lika bra!
Ska nog sy 4 st till kyrkan snarast! Ungdomarna önskar mörkläggning till "bio-rummet"! Kanske jag försöker göra dem lite mer avancerade, dvs gör kanaler till fler lister, av fodret så det inte blir "hål" i tyget av band...
JohannaSoreke är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-02, 09:09   #6
Shania Shania är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2008
Inlägg: 145
Nu kommer nästa spörsmål.
Var får man tag i tillbehör? Jag har inte sett fabrikatet Kirsch i min hemstad. Behöver jag verkligen en skena. Går det inte lika bra med en enkel träpinne?
Och vilken typ av lina är bäst för ändamålet?
Shania är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-02, 09:27   #7
JohannaSoreke JohannaSoreke är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2004
Inlägg: 714
Det var just det! Jag har bara använt trälister: en platt nedtill på ca 3 cm höjd och som "skena" upptill en 2½x2½ cm "regel". I den "regeln" skruvar jag bara i ca 4 öglor: en för varje snöre och ev en för att "dra i", så allt samlas så långt ut i kanten som möjligt.

Bästa snöret är "persienn-snöre" eftersom det är både starkt och glatt! Det bästa är att man inte klipper det utan man "bränner" av det så fransar det inte heller upp sig!

Och egentligen behövs nog inte "ringbanden" heller utan man syr fast ringar med exakt mått.

Sedan brukar jag göra en knut på de hopsamlade snörena där de samlas i "4e öglan" (förutom ändarna) så riskerar det inte dra snett!
JohannaSoreke är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-02, 09:39   #8
Linblomman Linblomman är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 360
Citat:
Shania skrev: Visa inlägg
Nu kommer nästa spörsmål.
Var får man tag i tillbehör? Jag har inte sett fabrikatet Kirsch i min hemstad. Behöver jag verkligen en skena. Och vilken typ av lina är bäst för ändamålet?
Jag köpte mina tillbehör i en gardin och perisennaffär. har inte kommit till skott att göra gardinen ännu, men dom hade alla tillbehören där.

Och vad det gäller lina, använd en polyestersilkelina, sån som man har i persienner. Den är smal och stark.
Linblomman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-04, 17:09   #9
Misty65 Misty65 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2008
Inlägg: 14
Ska också försöka mej på en hissgardin. Köpte tillbehören hos Stoff och stil. Det klurigaste är nog att få ordning på snörena. Så de drar jämnt. Stoff och stil finns bland länkarna vid rubriken tyger.
Misty65 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-04, 17:36   #10
Neferu Neferu är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 522
Ang persiennsnöre så finns det även att köpa på tex Ö&B, Rusta och Jysk - vet inte om det är dyrare eller billigare än Stoff o Stil, men vill man ha grejerna på en gång så är det ju snabbare iallafall...
Neferu är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:53.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons