Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Övriga forum > Fritt Forum
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2008-08-21, 15:13   #1
spotty spotty är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2004
Inlägg: 337
Erfarenheter av rutiga golv

Jag har fn ett ljust vinylgolv / plastgolv i köket som jag funderar på att byta ut eftersom det känns ofräscht. Det är fullt med gamla fläckar som inte går bort och all smuts syns väldigt tydligt.

Jag har fastnat för marmoleumgolv, men är osäker på om jag ska lägga ett tufft rutmönster i ljusbeige-mörkgrått eller helt enkelt lägga ett enfärgat rödbrunt golv.

Någon som har erfarenheter av rutiga golv? Blir det "hänt i veckan" eller ser golvet fräschare ut än vad det kanske är?
spotty är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-08-21, 20:07   #2
chery chery är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2007
Inlägg: 1 053
Min högst personliga åsikt är att det ser väldigt oroligt och rörigt ut med rutigt golv. Ett enfärgat golv ger ett lugnare intryck. Det är också lättare att få enfärgat golv att gå ihop med övrig inredning.
chery är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-08-21, 22:18   #3
Annika74 Annika74 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2004
Inlägg: 271
Jag tycker att det intrycket kan skifta väldigt beroende av vad som finns för övrigt i köket. Färg på luckor, typ av luckor och övrig inredning. Jag tycker att du ska titta lite i inredningstidningar med golvteman, borde gå att hitta ganska lätt på biblioteket tex. Säkert kan du hitta inredningsböcker också.
Där kan du jämföra olika bilder med varandra, hur är inredningen upplagd, mönster på andra föremål och textilier.

Hoppas du kommer fram till en lösning där du blir nöjd!
Annika74 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-08-23, 21:49   #4
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Ja mkt beror på hur det ser ut för övrigt. Jag gillar rutigt golv. Jag skulle vilja ha schackrutigt svart-vitt i mitt kök!

Men man behöver ju inte ha skarpa kontraster. De färger du föreslår låter helt ok för mig, inte så starka kontraster. Kanske gå till grå-grå i olika toner?

Om man har t.ex. vitt kök (släta vita eller ljusa luckor osv), ljust eller enfärgat (ej flammigt/svampmålat) övrigt så piggar det upp med blickfång till golv. Men om man har färgade/trä luckor, mönstrade tapeter/mönstrat/svamp målat så ska man nog undvika.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-08-27, 11:29   #5
spotty spotty är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2004
Inlägg: 337
Rent utseendemässigt så fungerar det med både rutigt och enfärgat golv, så det är städningen jag tänker på. Men just nu lutar det faktiskt åt det enfärgade golvet.
spotty är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-08-27, 16:52   #6
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
Tycker att ett rutigt golv låter spännande. Det blir än mer spännande om det läggs på diagonalen. Supersnyggt i mitt tycke och inte så stelt rutigt. Jag la mitt golv i systugan (inte rutigt dock) på diagonalen och alla linjer blir längre och stelheten försvinner.
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-08-27, 17:29   #7
avslutad081031 avslutad081031 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 766
Vi har ett rutigt golv i stora rutor i vårt kök. Det skall sägas att det är ett stort kök på en bit över 30m2. Ju större rum desto mer bildar rutorna ett mönster. I små rum får det således vara små rutor för att det skall fungera.
avslutad081031 är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:32.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons