Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Allmänt om symaskiner
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2006-05-27, 22:03   #1
Krisse Krisse är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2006
Inlägg: 28
Första riktiga symaskin

Jag är nybörjare på att sy och jag har fått en symaskin av mamma i födelsedagspresent men det är en mekanisk maskin som studsar nästan när man syr....och den är jättedålig på att sy över nålar.

Jag undrar om någon har något tips på vad jag kan köpa för billig men lätt symaskin till en nybörjare?
Krisse är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-05-28, 11:06   #2
HelenD HelenD är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 354
Lägg ett sittunderlag under symaskinen så hoppar den inte lika mycket. Dämpar dessutom en del buller från symaskinen.
HelenD är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-05-28, 11:48   #3
Vildhavre Vildhavre är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2004
Inlägg: 48
Mekaniska maskiner är dom bästa! Har nästan bara dåliga erfarenheter av elektroniska, särskilt den billigare varianten. Bäst maskin för billig penning brukar vara att skaffa en äldre mekanisk maskin.
Sy över nålar ska du helst inte göra alls. Fast jag måste ju erkänna att även jag gör det ibland... *skäms lite* Men om symaskinsnålen träffar en knappnål blir den trubbig och fungerar inte alls lika bra att sy med. Den kan även gå av, och i värsta fall går knappnålen av och sprätter iväg, gärna i riktning mot ens ögon.. Farligt!
Vildhavre är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-05-29, 16:43   #4
Krisse Krisse är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2006
Inlägg: 28
Tack! det va bra tips! men jag funderar ändå på att köpa en ny lite bättre nu när jag har börjat sy mer och mer. Jag har bara en billig maskin som är köpt på en matvaruaffär som inte har så mycket funkrioner. Men tack så mycket dom tipsen ska jag andvända tills den dagen jag har köpt en ny!!
Krisse är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-05-30, 01:10   #5
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Om du ska köpa en ny maskin så har jag 1 tips som är lätt att följa: köp bara symaskin från symaskinsaffär där du kan prova på maskinen innan du köper.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-05-30, 17:57   #6
Krisse Krisse är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2006
Inlägg: 28
jo jag har funderat på det också...jag ska försöka hitta en sån affär. Har ingen sådan i den stad jag bor i men jag ska nog hitta en! Tack
Krisse är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-05-31, 10:17   #7
sandra82 sandra82 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2006
Inlägg: 19
Vildhavre:

Det här med mekaniska symaskiner alltså.. att de skulle vara så mycket bättre än elektroniska tror jag är en myt. Om man tittar på Råd och rön:s test av symaskiner så ser man att de elektroniska har en hel del fördelar gentemot de mekaniska.

De rekommenderar i alla fall den som vill kunna sy lite mer avancerat, att köpa en elektronisk symaskin.
Men om det viktigaste är att maskinen är billig och man bara behöver raksöm och sicksack så har man ju inte behovet av den "bästa" symaskinen.

Så att säga att mekaniska maskiner är "dom bästa" tycker jag är fel eftersom de inte är det. Men om man vill ha en maskin för runt 4000 så kan man ju säga att den bästa (eller enda?) symaskin man får för den summan är en mekanisk symaskin.

Eller?
sandra82 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-05-31, 10:26   #8
axyzvslut axyzvslut är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 1 377
Jag håller med dig Sandra .Skall man ha en billig bra symaskin då måste den nog vara mekanisk. Det är cirka 20 år dedan jag köpte min första datorsymaskin,kan inte tänka mig att köpa någon annan efter det.Mycket enklare att ändra sömmar till hur du vill ha dom. Men det är nog viktigare att det är kvalitet på en datorsymaskin och därmed lite dyrare.Den första som var dyr på sin tid.hade jag i 20 år och sålde den för några månader sedan.vet ej om en billig håller den tiden.
Ann-Christin
axyzvslut är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-05-31, 10:45   #9
axyzvslut axyzvslut är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 1 377
Måste tillägga att dom är känsliga för strömstötar när åskan går .Därför skall man ta för vana att dra ur kontakten från väggen på allt som är datoriserat symaskiner,telefoner,datorer,m m.När det är Åska i luften eller man inte skall vara hemma när det är risk för åska och då blir det ju från nu till hösten.Det behöver inte slå ner där du är, utan i tex ställverket långt där ifrån då blir spänningen på elnätet alldeles för hög.
Ann-Christin

Senast redigerad av axyzvslut den 2006-06-01 klockan 09:44.
axyzvslut är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-05-31, 10:53   #10
sandra82 sandra82 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2006
Inlägg: 19
Åh, tack för tipset! Det hade jag kanske inte tänkt på annars.
sandra82 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-06-01, 09:37   #11
Vildhavre Vildhavre är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2004
Inlägg: 48
Jag har ju inte läst Råd&Röns test av symaskiner utan kan bara tala utav egen erfarenhet. Av dom fyra elektroniska maskiner jag har sytt på och fem-sex mekaniska har endast en elektronisk varit i närheten av så stabil, lättanvänd, bra när det gäller tjocka/många lager tyg som dom mekaniska. Det var en Pfaff Quilt expression för mångamånga tusen. Kanske ska nämna att jag inte har tagit nån hänsyn till antalet dekorsömmar (använder sånt mer än sällan) eller andra såna finesser utan endast gått efter hur mycket/lite maskinen har krånglat när jag sytt olika saker.
Här gällde det väl också en billig maskin till en nybörjare. Då antar jag att man inte ger sig ut för att köpa en quilt expression eller liknande.

Jag vet inte riktigt vad Råd&Röd menar med mer avancerat. Men jag tycker jag kan sy det mesta på min mekaniska maskin för 7000kr. Inte riktig overlock och flatlock, men för det behöver man ju ändå en speciell maskin. Men jag har sytt korsetter i många lager, tunna fina tyger, jeans, frihandsbroderat, siden, bomull, ull, syntet.. Sen har ett par av dom elektroniska maskiner jag sytt på fått för sig att endera stannar nålen uppe eller nere, och man ställer in det på förhand. På en av dom gick det inte ens att ändra, nålen stannade nere vad man än gjorde. Det gjorde mig som är van att bestämma själv genom pedalen galen. Är kanske en rätt liten sak i sammanhanget, men jag gillar inte att maskiner bestämmer hur jag ska sy

Tja, för mig är mekaniska maskiner dom bästa. För någon annan behöver det ju inte alls stämma. Det är en högst personlig åsikt vilken symaskin man gillar (så länge den inte är helt skräp..).
Vildhavre är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-06-01, 10:04   #12
axyzvslut axyzvslut är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 1 377
Det är inget fel på mekaniska maskiner.Det var en fråga om billiga maskiner Det bästa är att köpa ett välrennomerat märke oavsett om den är mekanisk eller datoriserad.
axyzvslut är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-06-02, 20:06   #13
Milla Milla är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2004
Inlägg: 43
[SIZE=1]något tips på vad jag kan köpa för billig men lätt symaskin till en nybörjare?[/SIZE]

Krisse, jag har tittat i ditt album...
Mitt tips till dig är att du ska köpa en bra begagnad symaskin som är datoriserad. Den är verkligen lätt att använda och kan kosta mellan 3 till 5000:-. Våga köpa en "med massor av knappar". Med direkt val datoriserad symaskin är bättre för att förstå sig på och arbeta med än som är datoriserad men med mindre knappar... Du slipper "klicka" dig fram oändligt. Ditt intresse till sömnaden är nog stark för att ha ett bra verktyg hemma i många år. Så kanske imorgon du blir ingen nybörjare längre och då har du redan en symaskin som är bra hemma. Det är inte det att jag favoriserar datoriserade symaskiner, nej. Det finns olika behov… Ja tycker om mekaniska kanske lika mycket. Men du, tror jag, får mer nytta av en datoriserad än av en mekanisk.
/Milla
Milla är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-06-04, 12:13   #14
Krisse Krisse är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2006
Inlägg: 28
ja men visst..jag tror också jag behöver en maskin som jag kan ha i många år och bra...men jag har ju inte så mycket pengar så jag kanske ska börja kolla på begagnade! tack det va ett bra tips!
Krisse är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-09, 03:40   #15
aliquis aliquis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2007
Inlägg: 162
Citat:
Vildhavre skrev:
Jag har ju inte läst Råd&Röns test av symaskiner utan kan bara tala utav egen erfarenhet. Av dom fyra elektroniska maskiner jag har sytt på och fem-sex mekaniska har endast en elektronisk varit i närheten av så stabil, lättanvänd, bra när det gäller tjocka/många lager tyg som dom mekaniska. Det var en Pfaff Quilt expression för mångamånga tusen. Kanske ska nämna att jag inte har tagit nån hänsyn till antalet dekorsömmar (använder sånt mer än sällan) eller andra såna finesser utan endast gått efter hur mycket/lite maskinen har krånglat när jag sytt olika saker.
Här gällde det väl också en billig maskin till en nybörjare. Då antar jag att man inte ger sig ut för att köpa en quilt expression eller liknande.

Jag vet inte riktigt vad Råd&Röd menar med mer avancerat. Men jag tycker jag kan sy det mesta på min mekaniska maskin för 7000kr. Inte riktig overlock och flatlock, men för det behöver man ju ändå en speciell maskin. Men jag har sytt korsetter i många lager, tunna fina tyger, jeans, frihandsbroderat, siden, bomull, ull, syntet.. Sen har ett par av dom elektroniska maskiner jag sytt på fått för sig att endera stannar nålen uppe eller nere, och man ställer in det på förhand. På en av dom gick det inte ens att ändra, nålen stannade nere vad man än gjorde. Det gjorde mig som är van att bestämma själv genom pedalen galen. Är kanske en rätt liten sak i sammanhanget, men jag gillar inte att maskiner bestämmer hur jag ska sy

Tja, för mig är mekaniska maskiner dom bästa. För någon annan behöver det ju inte alls stämma. Det är en högst personlig åsikt vilken symaskin man gillar (så länge den inte är helt skräp..).
Hur vet man vad som är vad då? Skall man ta något "dyrt billigt" för att få en mekanisk men inte så dyr att den blir elektronisk då eller? Varför kallas det elektronisk överhuvudtaget, alla lär ju vara elektroniska?
aliquis är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:54.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons