Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Allmänt forum

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2006-04-25, 12:43   #1
freja71 freja71 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2004
Inlägg: 926
Färga siden?

Hejsan.
Jag har ett vitt sidentyg som jag tänkte färga i en beige ton och undrar hur jag ska göra för att få ett bra resultat.
Jag färgade en gång ett sidenfoder i maskinen men vet inte om jag vågar göra det med det tyg jag har nu.
Handfärgning ska vara bra men hur ska jag hålla rätt temperatur (80 grader) på spisen?
Hur har ni andra gjort?
All hjälp mottages tacksamt.
Mvh
Ann
freja71 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-04-25, 12:49   #2
Baggin Baggin är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2006
Inlägg: 330
för att se till att hålla rätt temperatur är det bara att sätta i en hushållstermometer, så håller du koll.
Baggin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-04-25, 13:23   #3
freja71 freja71 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2004
Inlägg: 926
Hejsan Baggin.
Tack för ditt svar. Jo, en termometer har jag men jag blir nog tvungen att flytta kastrullen av och på plattan så att det inte börjar koka. Man måste nog hålla ordentlig kol på temperaturen när man färgar för hand.
Vi får se hur det går.
Mvh
Ann
freja71 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-04-25, 16:45   #4
ask ask är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 524
klarar siden att upphetttas till 80 grader?
ask är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-04-25, 17:57   #5
freja71 freja71 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2004
Inlägg: 926
Hejsan.
Jo, det står så i beskrivningen från Nitor (textilfärgföretaget)
Mvh
Ann
freja71 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-04-25, 19:03   #6
ask ask är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 524
aha, bra att veta, tack ska du ha
ask är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-05-17, 05:42   #7
Malinin Malinin är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 14
Citat:
mim skrev:
klarar siden att upphetttas till 80 grader?
Vad intessant att Nitor säger så eftersom den mesta växtfärgningslitteraturen jag har läst rekomenderar temperaturer under 60 grader till silke. Detta eftersom proteinet (sericin) anses vara känsligt för varmare temperaturer. Ni vet ju hur det blir när man steker kött.

Kan du skriva exakt vad Nitor säger om temperaturer för silkesfärgning? *nyfiken och har inte lokaliserat ett ställe som säljer sån färg än efter flytten*
Malinin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-05-17, 05:58   #8
freja71 freja71 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2004
Inlägg: 926
hejsan.
så här skriver Nitor (sammanfattningsvis) om sidenfärgning med Nitor Allfärg:

Känsliga tyger (som siden) bör färgas för hand i en stor rostfri kastrull.
Lägg färgpåsen, oöppnad, i varmt vatten i kastrullen tills färgen lösts upp.
Vid färgning av t.ex Siden, ska 1 dl ättikssprit eller 2 dl vinäger tillsättas.
Lägg ner den genomblöta textilien i kastrullen och se till att den får plats att hållas i rörelse under infärgningen. Värm upp vattnet till 80-90 grader C och färga, under omrörning, utan att vattnet får kallna i 20 min (mörkare textilier kräver dubbelt så lång tid)
Dra av kastrullen från plattan och fortsätt att färga, också under omrörning,tills vattnet svalnat.
Skölj sedan textilien i varmt och kallt vatten till överskottsfärgen försvinner.Färgen kan förbättras genom att tillsätta 0,5 dl vitvinsvinäger.
Krama ur vattnet utan att vrida och häng på tork.
Textilier färgade med Nitor ska tvättas separat de första tvättarna

Jag gjorde just så och det blev riktigt bra men en aning mattare än tidigare. Lite glans har alltså försvunnit men inte mycket alls.
Det är också viktigt att röra om hela tiden så att infärgningen blir jämn.Jag köpte Nitors färger på Åhléns.
Mvh
Ann

Senast redigerad av freja71 den 2006-05-17 klockan 06:01.
freja71 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-05-17, 09:57   #9
ask ask är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 524
efter att jag läst det här så stoppa jag sidenet jag skulle sy av i en gryta med ljummet vatten och hetta upp till vad jag gissar var runt 80 grader (strax under sjudande) och lät det sen svalna i vattnet. (alltså inte färgade det, bara etta upp för att krympa) Jag tycker inte att tyget i sig förändrades,
här är bild, det är ju skrynkligt, jag har inget strykjärn, men jag kan inte se att strukturen i tyget förändrats:

http://www.sysidan.se/albums/viewpic.htm?ID=12277
ask är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-05-17, 10:34   #10
Malinin Malinin är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 14
Tack Ann och Mim, detta måste jag försöka lära mig mer om varför de säger si på ett ställe men så på ett annat.
Malinin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-05-22, 17:47   #11
Vildhavre Vildhavre är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2004
Inlägg: 48
Har färgat både dupionsiden, råsiden och silkebroderigarn med syrafärger ett antal gånger. Brukar hålla färgbadet vid ca 85 grader. Har aldrig märkt nån värst skillnad i utseendet på tyget före och efter, förutom att det är en annan färg då Har även färgat råsiden med telöv med samma metod och det gick jättebra. På en mailinglista för färgning jag är med på har det diskuterats just färgning av siden. Om jag inte minns fel sas det att silke inte skulle upphettas till mer än 200F, vilket är ca 95C. Den lägsta temperaturen som nämndes var ungefär 105F vilket är 40C. Den undre gränsen är nog olika för olika färger, men siden verkar iaf ta upp färg vid en lägre temperatur än ull.
Vildhavre är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-05-22, 22:31   #12
emmatrollet emmatrollet är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 68
Ett litet tips bara: Jag tycker att det är jättebra att använda en digital stektermometer när man handfärgar, eftersom man kan programmera den att varna vid ett visst gradtal. Om man tex vill att det inte går över 80 grader, så kan man be den varna vid 75. Då blir det precis lagom att skruva ned temperaturen ett vred.
För övrigt har jag lärt mig på HV (Handarbetets Vänners skola) att om man färgar siden med syrafärger så räcker det med 70 grader. (Fast jag har också färgat i 90 grader utan att tyget förändrades.) Det är precis som Vildhavre skriver, att siden drar åt sig färgen vid lägre temperatur. Men det är ju bara att kolla. Man ser ju om färgen fastnar!
emmatrollet är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:10.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons