Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2009-01-02, 13:17   #31
avsl0203 avsl0203 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 1 918
Citat:
morrflickan skrev: Visa inlägg
Lady Valet har fått många bra recensioner här på sysidan vad jag har förstått det som så jag ser fram emot leveransen med spänning..!
Hur har det gått med provdockan?
Har du fått den ännu?
avsl0203 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-06, 23:24   #32
Cilla_SyModigt Cilla_SyModigt är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2008
Inlägg: 15
Lightbulb Hemmagjord provdocka

Citat:
Missann skrev: Visa inlägg
Min provdocka går att justera men tyvärr blir hon inte tillräckligt kurvig. Jag tycker också att hon är lite vinglig. Drömmen vore att tillverka en docka efter mina egna mått.

Tills vidare har jag löst kurvproblemet genom att:
1. justera hennes midja och stuss till rätta mått
2. sätta på henne en av mina bh:ar
3. stoppa bh:n med tygrester till rätt form
4. och till sist drog jag en t-shirt över alltihop för att få jämna kurvor.
Hejhej!

Du verkar ha löst problemet där. Tänkte bara komma med ett riktigt budjetförslag vad gäller provdocka. Jag gjorde en själv, den blir då precis efter de egna kroppsmåtten men dock inte reglerbar.
Beskrivning:
-Ta på dig en stor T-shirt (eller med polo för att få en riktig hals på dockan), ta sedan hjälp av någon som tejpar runt hela dig med gaffatejp (silvertejp.) Jag såg till att ha en t-shirt som gick ordentligt ner över rumpan.
-Klipp upp i ryggen nerifrån och upp. Ta av dig och tejpa ihop igen.
-Tejpa igen ärmhålen. Lägg in en galje vars krok får sticka ut ur halsen. Se till att vaddera runt galgen så att axlarna blir runda. Tejpa igen i halsen och stoppa hela dockan ordentligt. Tejpa igen nedtill!

Dockan kan nu hängas i taket eller på väggen. Jag tycker själv att det blir stabilare när den hänger på väggen, den har annars en tendens att snurra iväg....
Här är en bild! : http://symodigt.blogspot.com/2008/10...mal-kavaj.html
Cilla_SyModigt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-12, 14:26   #33
Fiffi_S Fiffi_S är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2007
Inlägg: 320
Jag har sett flera bilder av hemmagjorda provdockor, samt bilder av provdockorna under tillverkning Tyckte först att det såg hemskt svårt och omständigt ut. Men ju mer jag hör talas om/ser såna provdockor, destu mer överkomligt verkar det var att göra en.

Håller på att renovera vårt hus för tillfället, så innan sommaren har jag tänkt att mitt nya hobby-/syrum ska vara klart. Då kunde ju en alldeles ny och perfekt passande(?) provdocka vara på sin plast där (så kanske jag vågar börja sy mer kläder också!!).

Men en fråga om de hemmagjorda provdockorna:
Eftersom man ska linda in sig själv med jesustejp (silvertejp), och jag antar att man måste använda rätt mycket för att skalet ska bli tillräckligt stadigt och hålla ihop när man tar det av sig, så blir inte måtten på dockan större än en själv då?
Alltså, blir inte dockan lite för stor?
Eller kan man försöka reglera det med stoppning etc. sen?

Tänkte såsmåningom försöka övertala sambon att hjälpa mej med provdocketillverkningen, så innan dess måste jag ha allt på klart emd hur det går till att tillverka en
Fiffi_S är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-13, 12:00   #34
Cilla_SyModigt Cilla_SyModigt är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2008
Inlägg: 15
Thumbs up Storlek hemmagjord docka

Jag har inte märkt av att dockan är större än jag själv. Du virar ju rätt mycket tejp men skillnaden blir inte märkbar, det gäller väl nån millimeter. Sen väljer du ju hur hårt du vill stoppa den också. Den får inte exakt samma form som du eftersom den jämnar ut sig runtom. Alltså som jag är mer platt och bred av dockan, men det funkar ju eftersom måtten är viktigast.
Riven skumplast brukar vara billigare än vanlig vadd fast det flyger runt en del!
Och mycket tejp, gick nog åt en hel rätt stor rulle
Lycka till!
Cilla_SyModigt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-30, 22:05   #35
Heimlaga Heimlaga är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2008
Inlägg: 69
Någon som har provdocka universal från Bergman-Johansson?

Finns det någon som har universaldockan från Bergman-Johansson, och haft den ett tag, som kan recensera den? Den verkar ha identiska mått med Lady Valet, och då är det ju enklare att beställa från Sverige.
Heimlaga är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-05-04, 12:00   #36
Malin.S. Malin.S. är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2009
Inlägg: 22
Jag har funderat på att köpa en provdocka från stoff och stil. Är det någon som har en som kan dela med sig av sina erfarenheter? Är den bra? Något man bör tänka på?
Malin.S. är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-08-01, 08:50   #37
cerise cerise är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2009
Inlägg: 17
Det finns ett bättre sätt att göra provdockor och då ser dom ut som köpta också. man lindar in sig själv i gipsremsor sedan när det torkar klipper man upp längs sidorna. man fyller insidan av papermarche, sedan när det torkat monterar du de två delarna med varandra. dockan är då klar men ser inte så fin ut, så då tar du tyg om den sätter på en knopp på toppen och en fot nertill. http://www.threadsmagazine.com/item/...apier-mch-form
cerise är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Taggar
provdocka, skräddarbyst, torso

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:52.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons