Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2022-06-14, 13:07   #1
Belli Belli är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2007
Inlägg: 32
HJÄLP Overlock nybörjare frågor???

Hej! Jag har en jättefin gammal semi-industri maskin från 50-talet som jag renoverat och bytt motor, pedal etc på. Jag är jättenöjd med den, den är stark och går som en klocka. Singer 201K men Den kör tyvärr bara raksöm.

Nu till min fråga.

Jag brukar använda mig av zig-zag "pinking shears" sax och köra fransk söm (inbakade söm) så jag behöver inte alltid en maskin som fixar just detta. Men när man vill sy i stretchiga tyger och när jag syr mycket och stora gardiner så skulle det ju vara skönt och bra med en overlock tänker jag.

Jag har tittat på denna: JUKI MO 654de

https://www.elvelyckandesign.com/sv/.../juki-mo-654de


Vad säger ni experter, ska jag satsa på en sådan? Kan denna maskinen även sy "kantsömmar" (typ blindsömmar, fållar etc) eller är det bara ren overlock?). Har den friarm? Vilka pressarfötter behöver man isåfall köpa till? Jag fattade det som att standardpressarfoten följer med, men behöver ju t ex
  • blindsöm
  • rynksöm
  • resårfot

Förlåt kanske dumma frågor men är nybörjare.
Belli är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-06-15, 09:10   #2
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 2 459
Jag har själv Bernina Overlocksymaskin så jag vet inget denna JUKI.

Det är en vanlig overlockmaskin. Det ser du ur broschyrbladet samt vilka sömmar du kan göra med denna. Modell 655 har kedjesöm.

Om du har möjlighet så gå på 655. Kedjesöm är inte fel eljest den modell du tänker. Jag använder min overlock till allt jag syr. Inga franska sömmar här. Jag lägger tyget kant i kant och syrihop allt. Överkastade och ihopsydda sömmar. Klart.

Du kan ju läsa i broschyren som följer med, länken. Har du problem med språket använd translate.google.com. Förteckningen som är med i den med pressarfötter visar vilka du kan köpa till om jag fattar det hela rätt.

Du har även en introduktionsfilm på 20 minuter. Se längst ned på länken till sidan du lagt med i frågan.

Köper du via återförsäljare bör du kunna få svar på dina frågor den vägen.

Rullfåll till helklockade klänningar är bra. Likaså osynlig uppfållning dessa använder jag mest. Rynkning och syiop i ett svep också men för det har jag ingen speciell fot utan ställer bara om maskinen. Vad brukar du sy och vad önskar du dig sy?

Något jag funderar över är vem har service på denna symaskin? Du får ha en dialog med säljaren och använda translate.google.com.

Senast redigerad av Gumpan58 den 2022-06-15 klockan 09:33.
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-06-15, 17:26   #3
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 2 459
Glömde...

Har tillbehör (kombifot) för osynlig fållning (fållar och kastar över samtidigt, samt en fot som jag även kan dra in resår, paljett samt rullfållsömnad.

Har faktiskt inte saknat ngr annan overlockfot för min sömnad. Består av kläder och hemtextilier
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-06-15, 20:57   #4
Belli Belli är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2007
Inlägg: 32
Smile

Tack Gumpan,

Nej, har inte svårt med språket. Men lite ovant med alla termer inom sömnad. Jag syr mest kläder och gardiner, men planerar sy lite trikå framöver därför har jag funderat på Overlock. Jag har kedjesöm på en annan äldre maskin jag har, men inte riktigt förstått vad man har den till. Ska titta på Yuki MO-655 som ju även har fållsöm om jag fattade rätt. Ska kolla in det lite mer ordentligt innan jag bestämmer mig.
Belli är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-06-17, 10:28   #5
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 2 459
Citat:
Belli skrev: Visa inlägg
Tack Gumpan,

Nej, har inte svårt med språket. Men lite ovant med alla termer inom sömnad. Jag syr mest kläder och gardiner, men planerar sy lite trikå framöver därför har jag funderat på Overlock. Jag har kedjesöm på en annan äldre maskin jag har, men inte riktigt förstått vad man har den till. Ska titta på Yuki MO-655 som ju även har fållsöm om jag fattade rätt. Ska kolla in det lite mer ordentligt innan jag bestämmer mig.
Ursäkta. Du får säga till vilka du inte förstår. Trikåer är perfekta att sy på overlock. Oj, oj, oj. Det är en dröm att sy med overlock. Du slipper att sitta och sick-sacka alla sidsömmar då den syr ihop och sicksacka samt skär snygga kanter på en gång. Allt utom siden syr jag på overlock, det syr på vanlig maskin med fransk söm. Du kan sy överallt, jag avstår från att sy kragar och små detaljer, även de som man syr dubbelt, t ex krage då det inte är nödvändigt och det blir tjockt och otympligt

Kedjesöm är en flertrådig raksöm, fördelen i den är att du kan ta tag i den och bara dra i en tråd så repar du upp allt. Den sömmen är överflödig om du syr med overlocksöm. Overlocksöm syr och kastar över samtidigt. Overlocksöm går bra att repa upp om du klipper upp sömmen på rätt ställe. Sedan är det bara att dra i trådarna.

Ibland kanske du vill göra det utan vill ha sömmarna var för sig och då är kan kedjesömmen komma till gang. Personligen skulle jag inte lägga ner pengar på den.

Om jag vore du skulle jag gå in på Bernina.se. Söka upp deras handböcker och läsa om sömmar m m där. De har jättebra handböcker där de förklara saker och sömmar m m.

Självklart är du välkommen att fråga mera. Overlock maskinen är en fantastisk. Berninan är driftsäker och bra och det finns service. Har aldrig behövt den på min overlock. Köpte den 18 år sedan, för mina sluta rökapengar.
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-06-17, 19:00   #6
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 2 459
Hör av dig om jag varit otydlig. Skrivit i all hast och inte korrläst det.
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Taggar
juki mo654de

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:03.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons