Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Mönster och mönsterkonstruktion

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2008-08-06, 20:09   #1
momalolinon momalolinon är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2007
Inlägg: 51
"Sy till barnen" av Gynther och Solberg

Sy till barnen av Gynther och Solberg
Jag är så nyfiken - vad gør denna boken så speciell?
Den säljs dyrt på Tradera och på biblioteket är det ett halvårs kø!!!
momalolinon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-08-06, 20:22   #2
HelenaKnutsson HelenaKnutsson är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2008
Inlägg: 137
Jag tror den skall komma i nytryck, är det inte så?
Så köp den inte på tradera, för där går den för fantasisummor! Men visst måste det vara mycket fina mönster i den - jag längtar efter ett eget ex för att kunna sy en omlottklänning tex!
HelenaKnutsson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-08-06, 22:02   #3
Nefertari Nefertari är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2007
Inlägg: 532
Hm, vad gör den speciell? Tja, framförallt att det är 70-tals stuk på modellerna, och det är ju som bekant väldigt inne....Sedan är modellerna lätta att sy och boken innehåller både blus/skjorta, klänning, byxor, hättor, solhatt, skor osv osv.

Äger ett begagnat ex själv som jag är glad att jag köpte, trots priset. Man ska ha klart för sig att det dyker upp nya ex hela tiden på Tradera och det är inte alltid som de kommer upp i fanatsisummor, och den "nya" boken kommer väl ligga på en 300kr? Minns ej riktigt. Däremot så är den försenad redan.

Den skulle ha kommit ut i maj 2008, nu står den som september eller oktober 2008 på förlagets hemsida...och vem vet om det blir ytterligare förseningar.

Men ett halvårs väntan är det inte på biblioteket. Jag fick vänta i en månad ca innan jag fick hem den. Jag bor utanför Stockholm, men biblioteksböcker kan man ju låna från hela Sverige. (fjärrlån) Men vem 17 orkar rita av och organisera alla mönstren i olika storlekar Det är dessutom inte helt lätt att rita av dem, många streck.... Nä, jag vill hellre äga boken själv, om det är fler än två-tre modeller jag gillar.


Jag tycker att boken är bra- men det är inte min absoluta favoritbok, men den inspirerar till mycket och tja, jag har börjat gilla den mer och mer. (Min favoritbok? Bornetöj 0-3 och 4-7 år av Meedom.. )

Slutsats: bra bok men som är lite väl höjd till skyarna. Men problemet är väl att det är lite ont om bra syböcker i Sverige så då blir det väl så här...
Nefertari är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-08-08, 16:50   #4
flickerfly flickerfly är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2008
Inlägg: 105
Meedom

Jag har oxå dom danska böckerna av Meedom. Dom har allt jag vill veta. Är jätte detaljerade och förklarar på ett enkelt sätt för mig som inte så van att sy.
Köp dom på Adlibris. Jätte bra böcker!!
flickerfly är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-08-08, 23:15   #5
tillis tillis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2006
Inlägg: 349
boken av Meedom verkar vara slut på både adlibris och bokus. Tror ni den också kommer att komma i nytryck?
tillis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-08-08, 23:50   #6
SusannaT SusannaT är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2008
Inlägg: 25
Jag kan hitta Meedoms böcker på adlibris. http://www.adlibris.com/se/searchres...mproduct=False
SusannaT är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-08-09, 20:24   #7
tillis tillis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2006
Inlägg: 349
Citat:
SusannaT skrev:
Jag kan hitta Meedoms böcker på adlibris. http://www.adlibris.com/se/searchres...mproduct=False
Tack, verkar vara den svenska utgåvan som utgått ur sortimentet medans det finns kvar av den danska utgåvan!
tillis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-08-10, 15:45   #8
Nefertari Nefertari är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2007
Inlägg: 532
Vill bara tillägga att man inte ska vara rädd för att köpa den danska utgåvan av Meedoms böcker. Det är inga problem att förstå. Det är mycket illustrerat, och tydligt skrivet. Det finns andra danska böcker som är betydligt bökigare att förstå sig på.

Tänk dock på, som en del verkar missa, att Meedoms storlekar fungerar lite tvärtom än våra.

Dvs om ditt barn är 74cm och uppåt så ska det har stl. 74. Inte förrän det verkligen är 80cm så tar man den storleken. Här i Sverige, framförallt i handeln, så är det ju så att om barnen är 80 så är det stl 86 som gäller...
Nefertari är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-09-22, 13:30   #9
Medea Medea är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2008
Inlägg: 32
Ny upplaga av Gynthers barnkläder

Nu finns den nya upplagan av boken Børnetøj du selv kan sy-0-4 år på tex. adlibris. Den kostar bara 186 kr. Bättre än fantasisummorna på Tradera kanske...
Medea är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-09-22, 14:12   #10
Ploppan Ploppan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 447
Lite OT:
Jag köpte mitt ex av Meedom för c:a 2 veckor sedan, har bläddrat i den och använt ett mönster. Men så nu idag såg jag att den redan lossat i "bindningen", klistringen i pärmryggen!!!
Jag har knappt ord för hur sur jag blev för boken är ju inte direkt billig!
Ska man vända sig till förlaget och klaga? Jag betecknar ju boken som ny och jag är väldigt försiktig med böcker men så här dåligt limmad får en bok bara inte vara!

Den är köpt på Adlibris men det är ju knappast deras fel att boken redan är trasig. Den kom för övrigt inplastad dessutom.
Någon som har tips?
Ploppan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-09-22, 17:06   #11
Blastugan Blastugan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2008
Inlägg: 103
Hej!

Börja med att kontakta företaget du köpte boken av och be att få en ny! Får du inte det kontakta förlaget, funkar inte detta heller försök att kontakta förfataren och berätta hur dålig boken är gjord. Då tror jag att saker händer! Lycka till!
Blastugan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-09-22, 20:03   #12
Ploppan Ploppan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 447
Citat:
Blastugan skrev:
Hej!

Börja med att kontakta företaget du köpte boken av och be att få en ny! Får du inte det kontakta förlaget, funkar inte detta heller försök att kontakta förfataren och berätta hur dålig boken är gjord. Då tror jag att saker händer! Lycka till!
Förlaget och tillika författaren har svarat på mitt mail att de inget kan göra och att jag får kontakta företaget, d.v.s. Adlibris, som jag köpte boken av.

Jag tar nog fram ett av mina egna superlim och limmar om boken. Troligtvis är nästa ex likadant och då spelar det ju ingen roll.
Fast jag tycker att en bok som kostar 255:- ska hålla längre än en billig pocketbok.
Ploppan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-09-23, 21:57   #13
Nefertari Nefertari är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2007
Inlägg: 532
Jag har meedoms båda böcker. Köpta på adlibris. Ingen av dem har lossnat i ryggen så du har nog haft otur. Be att få en ny bok!

Har förresten hört att de har kommit ut i en ny upplaga? Stämmer det? Att det skulle vara fler mönster t.ex.

Vad står det för upplaga på din?
Nefertari är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-09-23, 22:05   #14
Ploppan Ploppan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 447
Citat:
Nefertari skrev:


Vad står det för upplaga på din?
Utgåva 1, upplaga 1, tryckt 2006.
Det är alltså Bornetoj 0-3 år.
Ploppan är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:53.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons