Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Mönster och mönsterkonstruktion

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2011-08-15, 07:45   #1
kullagulla6 kullagulla6 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2011
Inlägg: 6
förstora mönster

vill förstora ett mönster, Kan man göra det för hand, om man lägger till t ex 2cm runt om alla delar? Det kanske inte funkar så?har ingen skrivare/scanner.Hur gör ni?
kullagulla6 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-15, 09:22   #2
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
Du klipper isär mönster på mitten åt båda håll. Dra sen isär mönstret så du får rätt storlek. Du får alla viktiga detaljer kvar då.
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-15, 09:50   #3
kullagulla6 kullagulla6 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2011
Inlägg: 6
Citat:
Delfintua skrev: Visa inlägg
Du klipper isär mönster på mitten åt båda håll. Dra sen isär mönstret så du får rätt storlek. Du får alla viktiga detaljer kvar då.
tack, då ska jag testa det
kullagulla6 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-17, 20:32   #4
Lillith Lillith är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 1 109
Om du bara lägger till lika mycket runt om så blir ju halshål och ärmhål mindre, medan till exempel ärmkullar blir större.

Du måste se till att du förstorar lagom mycket på rätt ställen. Behöver man bara öka omkretsen på ett plagg kan man klippa isär mönstret (på ett eller flera ställen) dra isär delarna och rita av dom nya konturerna. Bäst brukar det bli om man försöker få tillägget där det verkligen behövs, det är ju inte säkert att man behöver öka lika mycket runt om.

Vad är det för mönster du ska förstora?
Lillith är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-26, 14:50   #5
oliva oliva är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2011
Inlägg: 154
gradera

Axelbredden är ungefär lika oavsett vilken storlek du väljer så du kan inte lägga till 2 cm på axelbredden, snarare 2mm.

Bystinsnittet är också större på en större storlek och hur ändrar du det?

Halsringningen är också ungefär lika också oavsett storlek.

Det är svårt att gradera mönster och inget jag brukar göra heller, men om du bara ska ändra från storlek 38 till 40 exempelvis kan du lägga till 0,5 cm i sidorna. Det borde räcka.
oliva är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-03-04, 21:43   #6
andreasjohanmarkus andreasjohanmarkus är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2012
Inlägg: 4
Det där med att dela mönstret på mitten och lägga till verkade ju väldigt bra, men kommer inte halsen bli oproportionerligt stor då?
andreasjohanmarkus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-03-05, 00:08   #7
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 2 464
Jag har inga utstickande mått förutom att de är för stora.

När jag förstorar och mönster är en 42:a och jag behöver
strl 48. Då fortsätter jag och gör samma förstorningar som
gjorts från strl 36 upp till 42. Det är t ex 5 mm mellan varje
strl på den sömmen, jag ska förstora upp 3 strl då blir det mao
3 strl x 5 mm = 15 mm i samma riktning och på samma sätt som
mönstret är. Funkar perfekt för mig.

Där befintligt mönsterpapper inte räcker till för mina
storlekar tejpar jag på det som behövs.

Funkar perfekt för mig.
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-03-05, 06:09   #8
syfantasten syfantasten är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2010
Inlägg: 878
http://www.threadsmagazine.com/item/...attern-grading

kanske nån som kan ha nytta av länken
syfantasten är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-03-05, 11:41   #9
andreasjohanmarkus andreasjohanmarkus är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2012
Inlägg: 4
Är 0,5cm extra på varje sida lagom i ökning på varje storlek? Till fram och baksida på en collegetröja till herr.
andreasjohanmarkus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-03-05, 13:01   #10
marie.s.g marie.s.g är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2011
Inlägg: 596
Enkla svaret är nej. Långa svaret är så här.
Det här med storlekar och skillnad mellan storlekar:
- olika tillverkare har olika intervall på vad skillnaden är mellan storlekar sett till målpopulationen
- det är skillnad mellan olika typer av plagg, t ex "finare plagg" i vanligaste damstorlekar har storleksintervaller (32, 34, 36) på 2-3 cm medan "löst sittande" (S, M, L, XL) är ofta i 4 cm intervaller. Intervallet avser måttet på personen, t ex höftmått, ryggmått, se i en storlekstabell så kan du se mönstret
- plaggmåtten däremot (dvs tyget) varierar mellan storlekar helt olika på olika ställen på mönstret så det är aldrig en och samma skillnad.
Se på bifogad bild.
Plaggmåttet sida till sida ökar mera i cm räknat än ryggbredden som mäts från en ärmhålskant till den andra, för ökningen av storlek.
Vad är ditt problem? Har du ett mönster och vill utöka - mät på dig själv eller målpersonen och lägg till/dra ifrån med det som behövs. Ändra inte ett mönster på det här sättet mer än två storlekar om du inte är skicklig i mönsteranpassning. Du vet säkert vilken storlek du har normalt och borde ha någon storleksangivelse på mönstret du tänker ändra i.
Är det bara vidden som ska ändras så kan man oftast rita av mönstret, klippa isär och tejpa in en remsa mönsterpapper. Se till så att halsvidd är ok efter om du ändrar mitt på ryggen genom att lägga till där. Längden är lättast eftersom collegetröja är "fyrkantig" så det är väl bara att lägga till längst ner. Annars brukar man klippa upp mönstret i midjan och lägga till en remsa där och se till att insvängningen hamnar där man har midjan på den som ska ha plagget.
Ärmar är lite trixiga att ändra så det ska du unvika så långt det går.
I tråden http://www.sysidan.se/forum/showthread.php?t=26136 diskuteras en minskning men det är ett gott exempel på sånt som man bör tänka på.
Bifogade bilder
 
marie.s.g är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-03-06, 08:39   #11
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 2 464
Citat:
marie.s.g skrev: Visa inlägg
Enkla svaret är nej. Långa svaret är så här.
Det här med storlekar och skillnad mellan storlekar:
- olika tillverkare har olika intervall på vad skillnaden är mellan storlekar sett till målpopulationen
- det är skillnad mellan olika typer av plagg, t ex "finare plagg" i vanligaste damstorlekar har storleksintervaller (32, 34, 36) på 2-3 cm medan "löst sittande" (S, M, L, XL) är ofta i 4 cm intervaller. Intervallet avser måttet på personen, t ex höftmått, ryggmått, se i en storlekstabell så kan du se mönstret
- plaggmåtten däremot (dvs tyget) varierar mellan storlekar helt olika på olika ställen på mönstret så det är aldrig en och samma skillnad.
Se på bifogad bild.
Plaggmåttet sida till sida ökar mera i cm räknat än ryggbredden som mäts från en ärmhålskant till den andra, för ökningen av storlek.
Vad är ditt problem? Har du ett mönster och vill utöka - mät på dig själv eller målpersonen och lägg till/dra ifrån med det som behövs. Ändra inte ett mönster på det här sättet mer än två storlekar om du inte är skicklig i mönsteranpassning. Du vet säkert vilken storlek du har normalt och borde ha någon storleksangivelse på mönstret du tänker ändra i.
Är det bara vidden som ska ändras så kan man oftast rita av mönstret, klippa isär och tejpa in en remsa mönsterpapper. Se till så att halsvidd är ok efter om du ändrar mitt på ryggen genom att lägga till där. Längden är lättast eftersom collegetröja är "fyrkantig" så det är väl bara att lägga till längst ner. Annars brukar man klippa upp mönstret i midjan och lägga till en remsa där och se till att insvängningen hamnar där man har midjan på den som ska ha plagget.
Ärmar är lite trixiga att ändra så det ska du unvika så långt det går.
I tråden http://www.sysidan.se/forum/showthread.php?t=26136 diskuteras en minskning men det är ett gott exempel på sånt som man bör tänka på.
Precis så här menade jag. Det blir helt perfekt.
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-03-07, 09:51   #12
EnSyModeBloggerska EnSyModeBloggerska är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2012
Inlägg: 21
Borde man inte kunna använda samma "teknik" om man vill minska mönstret?
EnSyModeBloggerska är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-03-07, 10:22   #13
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 2 464
Absolut! Kan du det.
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-03-09, 21:09   #14
andreasjohanmarkus andreasjohanmarkus är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2012
Inlägg: 4
tack för ett utförligt svar Marie!
andreasjohanmarkus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-10-12, 20:44   #15
undine undine är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 97
Citat:
Delfintua skrev: Visa inlägg
Du klipper isär mönster på mitten åt båda håll. Dra sen isär mönstret så du får rätt storlek. Du får alla viktiga detaljer kvar då.
Hur långt ut drar man mönstret? När vet man att mönstret nått rätt storlek?
undine är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Taggar
förstora mönster, mönsterförstorning

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:05.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons