Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Mönster och mönsterkonstruktion

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2012-02-05, 14:37   #1
Linsa Linsa är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2012
Inlägg: 1
Hjälp med ändring av ärmar/vidd på tröja

Hejsan!
Jag undrar om någon vänlig själ kan hjälpa mig, jag har ingen att fråga längre så jag provar här;

Min fråga gäller om det är möjligt att sy in jumprar i jersey-tyg som är för stora både runt om och framförallt sitter axel/ärm-sömmen för långt ut..Det är min mammas tröjor, hon var sömmerska men gick bort nyligen och jag vill så gärna kunna använda alla fina tröjor. Dom blir på mig lite som en tunika.

Dom är sydda i enkelt snitt,se bifogad skiss, lång rak modell med lång ärm.

Hur gör man bäst för att ärmarna skall hamna längre in, ca 3 cm på vardera sida?
Hur jag än provar så passar inte ärmen ihop med själva fram/bakstycket...Jag tänker nog helt fel..

Jag har overlock och vanliga maskiner men vet inte hur jag ska klippa..och jag vill ju inte förstöra dom.

Vore SÅ tacksam för svar!!!
Trevlig helg,

Linn
Bifogade bilder
 
Linsa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-05, 17:25   #2
marie.s.g marie.s.g är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2011
Inlägg: 596
Jag får intrycket av att du tänker ta in i sidan. Då måste man tänka på att hålla linjerna så att man inte gör ärmhålet större än ärmen. Det är lätt hänt om man bara flyttar in. Kolla min skiss och se om du tycker det verkar vettigt. Mönstret är säkert lite olika fram och bak så det är nog bäst att ta varje del för sig. Blocket i mitten är "att bara klippa bort x cm" dvs flytta in och det ger större ärmhål än innan. Blocket till vänster, där har man flyttat snett inåt-uppåt och hålet blir lika stort.
Problemet man kan stöta på är att man inte vill flytta in kantlinjen så mycket och då hamnar man utanför tyget i ärmhålets nedre del.
Testa med att lägga plagget platt, rita av det på papper 2 ggr och gör sidförskjutningen med ett papper på det andra med önskat antal cm för att se att det fungerar. Då ser du också hur mycket upp du behöver flytta också.
Dessutom kan det behövas att du gör det för bakstycket också om ringningarna är olika vilket de troligen är.
Ser du att det går blir det att klippa bort ärmen, klippa bort från fram- och bakstycket, sy sidsöm och sy in ärmen.
Min gissning, vill säga
Bifogade bilder
 
marie.s.g är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:33.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons