Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Övriga forum > Fritt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2007-07-26, 14:44   #16
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
Jag tror som Teknikfreek.
Om hon till trots hittar matskålen så måste ju någon hon känner vara där och fånga in henne också. Är hon inte van att vara ute så har hon många faror att brottas med det stackars livet. Är hon dessutom raskatt så är hon attraktiv att ta hand om. Vill inte gjuta olja på vågorna, inte alls.

Tur hon är skygg så ingen kanska får fatt i henne mer än du. Jag tror du får gå runt eller sitta ute en natt och bara vänta in henne.

Min katt försvann också och var borta i flera månader. En dam på tomtområdet intill satte ut mat till vad vi trodde var min katt och jag bad henne sluta. Därför att, om katten får mat på annat ställe har den ingen anledning att gå hem. Jag åkte dit och så kom katten, men inte min katt
Jag vet vad du går igenom och man lyssnar överallt efter ett igenkännande pip efter sin kisse.
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-27, 13:24   #17
Alice Alice är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 593
Lite goda nyheter iallafall, min Ville har kommit tillbaka. Idag på förmiddagen så ringde en dam och sa att det sitter en katt långt uppe i en stor tall och har setat där några dagar och kan inte komma ner. Så jag iväg och nog var det Ville allt. Många var engagerade och dom hade på nåt sätt lyckats kasta upp ett rep och fäst en korg i och lagt mat i men han vågade inte kliva ner i korgen. Så vi ringde räddningstjänsten och dom skulle komma vid halv två idag, men samtidigt som dom kom så tog hungern över och han klev ner i korgen och jag kunde hissa ner honom så nu är han hemma hel och välbehållen. Hoppas det går lika bra för dig med din kisse.
Alice är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-27, 13:39   #18
Avslut0801 Avslut0801 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2006
Inlägg: 335
Vad skönt att höra (läsa) att Ville är tillbaka, Alice!!! Jag blir alltid så ledsen när jag ser efterlysningar om försvunna katter och jag brukar undra hur det går och det känns bra att veta att det inte alltid är kört.

Nu hoppas jag bara att MadWomanInBlacks katt ger sig tillkänna också...
Avslut0801 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-27, 14:12   #19
Dandelion Dandelion är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2006
Inlägg: 59
2 av mina katter trillade ut från 3:e vån och det fanns inte minsta fel på dom, katter är ju så mjuka i kroppen.
Vore jag dej skulle jag inte ställa ut mat för då kan katten börja trivas ute, vill du ha in katten skulle jag gå omkring i närheten o skramla med maten och ropa på katten, skulle tippa på att hon ligger och trycker i närheten om det är en innekatt...dvs om ingen okastrerad hankatt jagat på henne..hm
Vare sej katter varit ute förr el ej så blir inte jag oroad eftersom de verkar ha som nån slags inbyggd radar och hittar hem igen.
Kan ju alltid ringa polisen och kolla om de fått in nån anmälan om upphittad katt också, de brukar sällan rapportera vidare om katter, som jag uppfattat det iaf.
Lycka till.
Dandelion är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-27, 17:17   #20
MadWomanInBlack MadWomanInBlack är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 724
Jo, idag har jag samlat ihop idéer och ska sätta dem i verket så snart som möjligt.

Grattis Alice, det ger mig hopp att din katt är hittad!

På plussidan i vårt område: Vi bor nära tågrälsen, men det finns ett fint, högt staket där. Det begränsar också sökområdet.

Jag ska skriva ut fler efterlysningslappar och sätta upp i närområdet, på hyreshusens dörrar et c och villornas brevlådor. Nu vet jag att folk bryr sig, eftersom det ringde en dam idag om en katt som visserligen inte var Greta, men hon ringde ändå.
Jag ska också skaffa en leksak som innehåller kattmynta och gå runt med den och ropa, alternativt kattmatsskålen. Problemet är att hon försvann i söndag, så bara gud vet hur långt bort hon är (hoppas innerligt på det där om att katten har radar). Jag ska också fråga hundägarna häromkring om de har sett någon katt, eftersom hundar ser mer än människor.

En fråga bara: Här i kvarteret finns en hankatt som uppenbarligen har detta område som revir. Kommer han att driva bort Greta - som är fertil om än för gammal för att kattungar ska vara hälsosamt - eller kommer han låta henne stanna?
MadWomanInBlack är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-27, 19:45   #21
Dandelion Dandelion är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2006
Inlägg: 59
Klart han vill ha henne kvar, inte snack om saken, tänk på lejon tex, hanarna vill ha sina honor.
Vad jag menade var att okastrerade hankatter vill i alla lägen komma till skott och kan vara så ivrig så hon blir rädd men hennes trygghet är ju hemma vilket är i närheten där hon landade.
Dandelion är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-27, 19:50   #22
Alice Alice är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 593
Tack Alexandra, och lycka till jag tror säkert att du hittar din kisse. Behöver du nån hjälp så tjoa till, vi bor ju som sagt i samma stad så jag kan komma och hjälpa dig sätta upp lappar eller vad som helst.
Alice är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-28, 15:42   #23
zelda zelda är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 36
Jag hoppas så att det ska gå bra i ditt letande!

Jag vill inte jaga upp dej i onödan men jag vill poängtera igen hur viktigt det är att ropa och lyssna på ställen där hon kan ha blivit instängd. Det ju vara så att hon smugit in någonstans och gömt sej, och kanske blivit inlåst nu när folk åker iväg på semester.

Jag har själv råkat ut för detta. Min gamla katt blev vid tre tillfällen inlåst, han var visserligen utekatt men kom altid hem varje kväll.
En gång blev han inlåst i ett garage, andra gången i bridgeklubbens samlingslokal.

Men en gång blev han borta lite längre och vi var jätteoroliga. Plötsligt dyker han upp som om ingenting hade hänt, strax efter ringer en granne från trapphuset bredvid på dörren och ser väldigt bekymrad ut. Då visar det sig att det gamla paret hade varit på Ålandskryssning och när de kommer hem smiter våran katt UT ur deras lägenhet. Han har förmodligen smitit in när de bar ut sina resväskor. Nu var det ju visserligen som tur var bara en 24-timmars kryssning, men med resväg till och från Stockholm så var de borta i 2 dygn.
Det anmärkningsvärda var att katten inte hade kissat eller gjort några behov inne. Däremot hade han lyckats få i sig vatten genom att lyfta ur blommor ur en vas och dricka ur den.

Katter har ju en väldigt bra förmåga att vara påhittiga så de brukar klara sig ganska bra även om de är borta lite längre. Förmodligen ligger din katt och trycker någonstans och är skrajsen och hör kanske inte att du ropar.
Jag håller tummarna för dej och hoppas att hon dyker upp snart.
zelda är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-29, 07:11   #24
ask ask är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 524
om hankatten är normalt harmonisk så tror jag att han ignorerar henne bara så länge hon visar att hon inte är ett hot. Men han kan va ett av skälen till att hon är så tyst och håller sig undan, att hon inte vill dra hans uppmärksamhet till sig.

Håller med zelda också, även vana utekatter blir lätt innelåsta i garage, källare och såna ställen.
ask är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-29, 14:28   #25
Lillith Lillith är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 1 109
Jag har också haft katter som blivit instängda. Aldrig mer än över natten, men ändå.
Och dom var ändå uekatter som egentligen var "vildkatter" och ganska skygga.

En gång blev grannens katt påkörd aldeles utanför vårt hus. Föraren stannade lyckligtvis och knackade på, fast katten hade slunkit undan. Vi gick en runda runt huset och roade på den och efter en halvtimme eller så, så svarade den. Den var skadad och hade gömt sig under en stor vinbärsbuske. Grannen körde iväg till veterinären med den och en vecka senare var katten som ny igen!
Det var ju tur att föraren tog sitt ansvar här, för annars hade det ju kunnat gå riktigt illa.

Katter som är rädda eller skadade svarar ofta när man ropar på dom. Dom är smarta djur och även om få katter verkligen blir tama så är dom inte dummare än att dom fattar att dom människor som brukar ge dom mat och tar hand om dom är villiga att hjälpa dom också.

Så fortsätt att leta och ropa!
Hoppas det hela löser sig. Jag vet hur hemskt det är när en katt försvinner.
Lillith är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-29, 21:13   #26
WiKa WiKa är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2007
Inlägg: 480
Hoppas att går bra för Greta, och att hon snart hittar hem!

KatarinaWidell
WiKa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-02, 19:25   #27
emilia emilia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 362
Jag hoppas verkligen att hon kommer tillrätta. Jag älskar katter och har själv fyra stycken. När jag flyttade till en annan lägenhet försvann den ena när jag släppte ut honom, han var borta i ca. 2 veckor (det kändes jätte hemskt), sen en morgon ringer min lilla syster och berättar att katten satt på mina föräldrars trappa på morgonen när dom hade vaknat. Då har katten inte bott hos dem på flera år. Han hade vandrat cirka 15 km. Jag vill gärna att du håller oss upprättade om hur det går med ditt letande och jag önskar dig all lycka.
emilia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-05, 15:01   #28
MadWomanInBlack MadWomanInBlack är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 724
Så nära!

Typ halv två fick jag ett samtal av en kvinna som kunde svära på att hon hade sett Greta, för er Eskilstunabor är det viadukten över Vilstastigen precis vid Tunagården. En svart, skygg katt med trubbnos, som sprang mot Tunagården när hon såg kvinnan och hennes hund. Jag var halvvägs ute vid sundbyholm vid det laget men en timme senare var jag hemma och mamma och jag gick ut på en gång och letade.

Inte ett spår. Vi hade kattmat och skramlade med den i kattmatskålen, och ropade och visslade och hade oss, men inte ett spår. (Kunde hon inte vara kritvit så hon syntes bra i allt det gröna?)

Men nu vet vi i alla fall var hon senast blev sedd (är övertygad om att det inte kan finnas många trubbnosiga utekatter ute). Jag ska sätta upp lappar på Tunagården och hålla tummarna som om det gällde livet.
MadWomanInBlack är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-05, 16:46   #29
Alice Alice är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 593
Åh gud så spännande, håller både tummar och tår för att det ska gå bra. Dom är ju duktiga på att röra sig över stora områden också katterna men hoppas du får tag i henne snart.
Alice är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-06, 10:37   #30
ask ask är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 524
vad skönt att höra
att hon är ute välbehållen ökar alla chanser att ni får hem henne tids nog, håller tummarna jag med!
ask är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:42.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons