Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2009-03-26, 16:27   #1
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Nej, lite för liten!

Ingen bild då jag inte vill utlämna mig själv SÅ mycket och det skulle nog bryta några regler.

Jag ville sy någonting på min nya overlock! Jag var otålig och tänkte ja jag har väl läst om folk som använt gamla kläder som mall.. Så jag tog en trosa, och ritade väldigt snabbt o slarvigt mönster.. Klippte o sydde glatt på min overlock... Sen provade jag den.. Njaeee, lite FÖR liten! Bredden är förhållandevis ok, men höjden... Låt oss säga att den har tagit idén med hipster och sprungit några extra varv.... Stjärtskåran syns, pubeshår syns.. Lite för mycket! Inte bekvämt heller.

Jag hade alltså missat att originaltrosan hade stretchig tyg åt alla håll medan tyget jag sytt av var stum på höjden....

HAHAHA!

Nej, det är nog bättre att använda en riktig mönster nästa gång och ha rätt tyg till rätt mönster.

Om någon har förslag på mönster till trosor med hög midja så blir jag glad. Nej inte hög benskärning a'la 80-tal men ja mer tanttrosa. Eller typ boxertrosa fast utan ben... Jag har knepig torso, det som är vanlig trosor blir till hipster på mig. Jag har väldigt, väldigt hög midja, alltså och också extralång torso att jag brukar ha problem med köpemönster och köpta body (såna där tröjor man hde under tidig 90-tal som knäpps i grenen) på dessa ville jag alltid ha 5-10 cm extra. Det trots att jag är blott 165 cm lång..
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-26, 17:01   #2
monikaw monikaw är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2009
Inlägg: 351
Jag kan då rekomendera LG Sömnads bastros mönster.
monikaw är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-27, 23:16   #3
Ploppan Ploppan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 447
*he he* Jaaa, synd att du inte kunde lägga upp någon bild. Det hade kanske blivit lite väl roligt!
Ploppan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-27, 23:17   #4
deliana deliana är inte uppkopplad
Forumvärd
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 533
Men skulle du inte kunna sy på en riktigt bred linning på tosan du sydde? Låtsas att det var meningen, att designen är sån.
deliana är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-27, 23:47   #5
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Haha!
Nej inga bilder blir det.

Deliana, ja det kom jag också på. haha. Kan ju låtsa att det hör till designen att den har lapptäcke av tyger.. Den består redan av 2 olika tyger för fram- och bakstycke helt enkelt pga att jag köpt så små tygbitar - för docksömnad! Får testa imorgon!
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-08-01, 18:47   #6
irmelinat irmelinat är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2009
Inlägg: 6
Citat:
ichigo skrev: Visa inlägg
Ingen bild då jag inte vill utlämna mig själv SÅ mycket och det skulle nog bryta några regler.

Jag ville sy någonting på min nya overlock! Jag var otålig och tänkte ja jag har väl läst om folk som använt gamla kläder som mall.. Så jag tog en trosa, och ritade väldigt snabbt o slarvigt mönster.. Klippte o sydde glatt på min overlock... Sen provade jag den.. Njaeee, lite FÖR liten! Bredden är förhållandevis ok, men höjden... Låt oss säga att den har tagit idén med hipster och sprungit några extra varv.... Stjärtskåran syns, pubeshår syns.. Lite för mycket! Inte bekvämt heller.

Jag hade alltså missat att originaltrosan hade stretchig tyg åt alla håll medan tyget jag sytt av var stum på höjden....

HAHAHA!

Nej, det är nog bättre att använda en riktig mönster nästa gång och ha rätt tyg till rätt mönster.

Om någon har förslag på mönster till trosor med hög midja så blir jag glad. Nej inte hög benskärning a'la 80-tal men ja mer tanttrosa. Eller typ boxertrosa fast utan ben... Jag har knepig torso, det som är vanlig trosor blir till hipster på mig. Jag har väldigt, väldigt hög midja, alltså och också extralång torso att jag brukar ha problem med köpemönster och köpta body (såna där tröjor man hde under tidig 90-tal som knäpps i grenen) på dessa ville jag alltid ha 5-10 cm extra. Det trots att jag är blott 165 cm lång..
Den där tabben gjorde jag sist jag sydde, precis likadant. Har lessnat på att alltid ha ordentliga boxertrosor på mig, hittade till slut ett par sköna string/taimodell (på rea förståss ) & ritade omsorgsfullt av dem, valde tyg & resårer, glad ihågen sydde ihop & vid provningen fastnade de under knäna. Men snygga är dom !!

Blev lite avtrubbad & har ännu inte försökt igen..
irmelinat är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-08-01, 19:09   #7
MiaL MiaL är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 410
Jag gillar dom här från Allt Om Handarbete http://www.alltomhandarbete.se/page8...recordid88=748
Jag har en hög rumpa, och dom täcker allt jag vill de ska täcka.

/Mia
MiaL är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-08-01, 19:58   #8
Blastugan Blastugan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2008
Inlägg: 103
Va roligt du måste haft när du provade dessa.
Nästa gång sprätta upp ett par gamla och rita av noga och annvänd ett tvåvägs stretchtyg...

Jag har sytt efter mönster nem svårt att få det riktigt bra som man vill ha det....

Lycka till!
Blastugan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-08-02, 08:04   #9
irmelinat irmelinat är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2009
Inlägg: 6
Jag funderade på att sprätta, men det brukar aldrig bli riktigt samma plagg efteråt.
Just den här modellen var lite speciell, men det som är skämmigt är att jag faktiskt är sömmerska till yrket. hrrm. Så jag gjorde ett utfallsprov. På mitt jobb sys dock inga kläder.
irmelinat är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-08-13, 20:21   #10
albasmormor albasmormor är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2008
Inlägg: 314
Hej

Vet att Kwik-sew tidigare har haft bra tros och bh mönster.

De har dessutom gett ut en bok/häfte med underklädes mönster som
jag sytt mycket efter.

Lycka till
albasmormor är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-08-14, 05:31   #11
irmelinat irmelinat är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2009
Inlägg: 6
Jo, jag har sytt efter deras mönster förut, men den modellen jag vill ha är speciell. Var in i en tygaffär igår & hon föreslog baddräktstyg, men just det hon hade var lite väl tjockt & i färger jag inte gillar. Jag tipsade om den här sidan som inspirationskälla, hon dyker säkert upp här.
irmelinat är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-06-01, 11:07   #12
Samigabriell Samigabriell är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2007
Inlägg: 586
på tal om olika tygsorter

Jag tog ett par tights.. använde dem som mall för att sy ett par tränings tights i baddräktstyg... tja jo jag kunde ju trycka in min lekamen... och fy vad smal jag blev... så jag kunde lägga ner tränandet på en gång!!! efter en stund inklämd så började faktiskt min rumpa och vader domna... det vara bara att inse att de nog var lite.. bara lite för små...
när mina barn så kom min 7 åring som då är en sucker för alla slinkiga och hala tyger (ska han bli en sådan som snor trosor i tvättstugan? Eller någon designer... nä jag ska simma snabbast i världen svarar han då men att sno trosor verkade kul) iallafall så såg han dessa byxor och hoppade galant i dem och till honom blev det som vanliga träningsbyxor.. passade precis... jojo... talade jag om att detta är en sparv som är 130 lång och väger 23kg en liten räka alltså!!
har inte någon bild på det jag heller.. det var en syn för endast mina ögon och h´gudarnas som vred sig av skratt!!
Samigabriell är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-06-01, 17:45   #13
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Ojdå, men det är bra att den ändå kan komma till användning. På de ena eller andra sättet.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-06-02, 19:41   #14
syfantasten syfantasten är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2010
Inlägg: 878
Mina bästa trosor är faktiskt avritade från köpetrosa som jag sen kortat grenen lite på, annars har jag fått bra resultat med "Alla kan sy" som man kan hitta längst in i vissa tygaffärer om man frågar snällt.
Jag tycker om att avsluta mina trosor med en bred spetsresår, tycker att det sitter snyggt och bra
syfantasten är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:56.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons