Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Allmänt forum

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2013-01-22, 21:33   #1
carlm carlm är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2011
Inlägg: 472
Är silke skyddad beteckning?

Blev lite överraskad när jag såg en affär som sålde ett tyg de kallade silkesduchesse men det var inga silkesfibrer i det tyget alls.

Får man kalla ett tyg för silke/siden om det inte innehåller någon silkesfiber alls? Eller är silke en helt oskyddad beteckning som kan användas för vad som helst?
carlm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-23, 14:16   #2
marie.s.g marie.s.g är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2011
Inlägg: 596
Man kan väl kalla saker vid fel namn, men det får ibland konsekvenser. Något "skydd" för silke som benämning tror jag inte finns men om man köpt något som beskrivits som silke och sedan är en konstfiber har man rätt stor chans att vinna en tvist.
Tveksamt om det är lönsamt att starta en tvist förstås. Någon som kan tänkas göra det åt dig finns inte. "Skyddad" är någon sorts förlängning av varumärkesskyddet och då finns det intressen med pengar som är beredd att ta strid.
marie.s.g är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-23, 14:37   #3
Lillith Lillith är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 1 109
Silke är en fiber, varken mer eller mindre. Kallar man ett tyg för silkesduchesse utan att det är silke det är gjort av har man helt enkelt fel.
Lillith är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-23, 16:33   #4
marie.s.g marie.s.g är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2011
Inlägg: 596
Ja nog är silke en naturfiber från silkesfjärilars kokonger men det hindrar inte en hel del asiatiska leverantörer att kalla konstfibertextilier för silke. När jag var i Vietnam så var "allt" av silke så det var inte lönt att fråga. Man var tvungen att göra en bedömning själv. Det är inte lätt att stå och tända på trådar i ett färdigt plagg för att testa.
Vem vet, butiken kanske själv trodde de hade köpt silke superbilligt?
marie.s.g är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-23, 16:42   #5
oliva oliva är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2011
Inlägg: 154
Citat:
carlm skrev: Visa inlägg
Får man kalla ett tyg för silke/siden om det inte innehåller någon silkesfiber alls? Eller är silke en helt oskyddad beteckning som kan användas för vad som helst?
Jag tror man får göra precis som man vill faktiskt. Det är ju inte ok tycker jag! Sa du till att tyget inte var gjort av silke, och vad sa de då?
Vissa saker, som saft, får man inte kalla "juice" ifall det inte är 100% "juice".

Något annat som är lurigt är ju att många tror att tyget "satin" är synonymt med sidentyg. Det kan ju vara ett misstag av affärsinnehavaren också att kalla något silke som inte är silke.
oliva är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:50.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons