Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2010-02-21, 13:36   #136
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Precis, för snäv tidsram. Men jovisst är Sherlock Holmes-tidsperioden fin också, men man vill ju inte alltid ha det som förstahandsperspektiv och kanske modet hamnar på efterkälken för vissa deltagare?
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-03-28, 20:36   #137
choufleur choufleur är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2010
Inlägg: 1
Nu är jag här!

Hej på er vackra 1800-talsdamer! Jättekul att se er på Syfestivalen i Älvsjö!

Det var jag och min kollega som tände på idén med 1800-talssällskap, om ni minns oss. Vi jobbar ju på ett studeiförbund, och kan se till att vi får hjälp att rigga det hela som en studiecirkel. Och som en extra bonus så råkar det finnas några historiska rum, inredda i stilar från olika epoker, på jobbet... Men mer om det senare.

Ni pratade om att försöka genomföra en "promenad" framåt våren i Stockholm. Det låter ju som en utmärkt idé, som säkert kan locka uppmärksamhet, och vara ett sätt att hitta andra som är intresserade av denna passion.

Så - vad är nästa steg mot ett 1800-talssällskap?
choufleur är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-03-29, 19:07   #138
Stinas Stinas är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 147
Hej Nina!
Vi har startat en facebookgrupp där vi "raggat upp" fler som är intresserade av detta med historiska 1800-talskläder.
Gå in där så kan vi spåna vidare tillsammans.

http://www.facebook.com/home.php?ref...d=365176353064
Stinas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-05-29, 17:47   #139
undine undine är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 97
Jag hade också velat deltaga i något sådant. Jag älskar Jane Austen och har flera empireplagg.

Jag bor i Malmö.
undine är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-10-06, 10:01   #140
Broddan Broddan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2010
Inlägg: 5
Smile

Hej alla!

Svenska 1800-talssällskapet börjar ta form och vi välkomnar ALLA som är intresserade av detta fascinerande sekel. Vi finns på Facebook och har i skrivande stund en liten hemsida och en ny, finare och mer ändamålsenlig hemsida på gång.

Gå in och titta, "lajka", gör inlägg, bidra med idéer, kom på våra träffar och evenemang, träffa nya och gamla vänner, sprid ditt kunnande, lär dig mer, ha skoj ...

Ser fram emot att få träffa alla!
Bifogade bilder
 
Broddan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-08-26, 12:10   #141
Broddan Broddan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2010
Inlägg: 5
Citat:
J.Austen skrev: Visa inlägg
Hej!
Känner ni till om det finns något 1800-talssällskap i Stockholmstrakten? Är man intresserad av 1700-tal finns det ju många (tex Gustafs skål, Gustav IIIs vänner osv), men för oss som är intresserade av tidigt 1800-tal då?? Har sökt på nätet utan att lyckas.
I USA och Storbritannien finns det många Jane Austen-sällskap, men finns det något i Sverige??
Ja, det finns ett som heter Svenska 1800-talssällskapet. Googla och du hittar både deras hemsida och deras sida på Facebook. Lycka till.
Broddan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-04-09, 03:49   #142
nyloni nyloni är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2013
Inlägg: 18
Citat:
JaneAustenAddict skrev: Visa inlägg
Jag funderar på om man kanske skulle kunna utvidga det ännu lite till i så fall, typ till 1910 eller något, så att man kan få med den Edwardianska (heter det så på Svenska?) perioden också...?

P
den perioden är ganska fascinerande. man kan låtsas vara förvånad över nymodigheter som cykeln (ok tidigare), fritid, saft med socker i, rättvisefolkrörelser, att bada (vem vill inte klä sig i randiga heltäckande badkläder) hela tiden andas liksom optimism om man romantiserar.
nyloni är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-04-09, 03:52   #143
nyloni nyloni är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2013
Inlägg: 18
kul tråd och idéer. jag skulle nog vilja delta i något sådant här mera för att kunna leva sig in/leva ut i olika tidsstämningar än för att öva mina gardenteaparty-skills finns för lite sånt här i sverige. hela 1800-talet är väl intressant just för att det är sån skillnad i värderingar, kultur osv från romantisk eftertänksam regencytid till senare hälften av 1800-tal med sina strikta könsroller och korsettvansinne. heja alla hobbyentusiaster och sällskap!
nyloni är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-04-09, 04:04   #144
nyloni nyloni är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2013
Inlägg: 18
jag måste tipsa om den här brittiska serien på youtube (alla delar finns) " Regency House Party" - en dokusåpa i strikt jane austen-miljö, med äkta adelsmän och allt. det som gör den bra är att alla tar allt på fullaste allvar- de måste konversera, föra sig, tänka och leva tiden men känslomässigt kunde de likagärna vara på ibiza fast kanske mera sofistikerat, de blir olyckligt kära på riktigt, blir fulla, blir arga, får självförtroendekriser och alla blir till sina roller, väldigt underhållande intriger eftersom det är fullkomligt äkta åtminstone de två månader de är där. könsroller krånglar till det osv. de har t om en "wild man" dvs en bohempoet slash luffare-maskot i en skogskoja och alla konkurrerar om varandras partners, det är ganska rörande hur mkt som står på spel fastän de vet att de är med i en dokusåpa. (eller ett socio-psykologiskt experiment) skulle vara roligt om de gjorde en till för tiden runt 1890.. eller för alla tider, egentligen, charmig underhållning så länge folk tar det på allvar med en del komiska kulturkrockar.

http://www.youtube.com/watch?v=xgZlGrTbZHg

Senast redigerad av nyloni den 2013-04-09 klockan 04:30.
nyloni är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-04-29, 17:25   #145
Rundsticka Rundsticka är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2013
Inlägg: 7
Hej!

Vad kul att läsa att det finns ett sällskap för 1800-talet. Nu har jag ju inte Facebook, så jag skulle gärna ha hemsideadressen. Jag vill även gärna tipsa om Öregrunds Badortsdagar i augusti. De har en parad där personer går i tidstypiska dräckter (1899-1919).
Rundsticka är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-04-30, 12:35   #146
oliva oliva är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2011
Inlägg: 154
Citat:
nyloni skrev: Visa inlägg
jag måste tipsa om den här brittiska serien på youtube (alla delar finns) " Regency House Party" - en dokusåpa i strikt jane austen-miljö, med äkta adelsmän och allt.
Tack för tipset! Det var ju fantastiskt reality serie och jag hade missat den helt. Har nu sträcksett alla avsnitt, kunde inte sluta.
Kul att man känner igen en del kläder, den där rutiga klänningen som Ms.Hopkins hade ofta är ju samma som Emma Thompson hade i S&S2. Jag älskar tyget i den.. verkar var siden? Också Jennifer Ehles vita klänning från P&P var med, och den är så vacker.
oliva är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-17, 15:00   #147
Busen Busen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2008
Inlägg: 123
Thumbs up

När det ändå tipsas om sådant man kan se, på temat 1800-tal, känner jag att jag måste tipsa om William Makepeace Thackeray's "Vanity Fair", filmatiserad 1998.

Jag insåg att den nog inte är så känd, när jag förgäves googlade efter en bild på underbar hatt, som jag minns är med i filmen. Det är en intressant plot med satirisk beskrivning av sin samtid, fantastiska karaktärer, duktiga skådespelare och tjusiga kläder! (Om du är ute efter en må-bra-film, bör du inte se längre än till när de drar till Belgien).
Busen är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:20.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons