Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Övriga forum > Fritt Forum
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2007-01-07, 22:45   #1
Patricia Patricia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2006
Inlägg: 457
Lolitakläder?

Hej!
jag ahr en fråga ang Lolita kläder.
Var och när använder man dom?
Som det verkar så är det mest yngre som syr såna.
Ni får ursäkta om jag låter heldum ;-) men jag fattar det liksom inte.
Kram Pa
Patricia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-07, 22:51   #2
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Du är inte den ende som undrat Du hittar info i forumet om du söker där.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-08, 13:27   #3
Lithia Lithia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2004
Inlägg: 465
Jag har mina när jag går på klubbar och konserter.
Det är en klädstil som kommer från Japan från början och den hänger ihop med en musk stil som heter visual kei.

/L
Lithia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-08, 14:59   #4
avslut110208 avslut110208 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2006
Inlägg: 169
Jag använder dem som vardagskläder .
Jag tycker att de är roliga att sy för de är aningen mer avancerade än vanliga kläder och man måste fundera lite mer (+ att det är skitkul med utsvängda kjolar ).
Har tidigare svarat på en liknande diskussion, där lite mer utförligt.
avslut110208 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-08, 15:24   #5
Verdandi Verdandi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 62
det brukar även vara väldigt populärt på olika konvent/mässor med temat japansk populärkultur, tex på uppcon (sveriges största konvent för anime/manga/musik/spel osv från japan) där många av besökarna klär sig i lolita och lolita ispirerat, och dom senaste gångerna har dom även anordnat en modevisning med just olika lolita-stilar.

sen finns det såklart som Sara J sade dom som helt enkelt använder den typen av kläder, även till vardags.
Verdandi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-13, 20:40   #6
anslem anslem är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2006
Inlägg: 26
jag trodde lolitakläderna var inspirerade av boken lolita?
anslem är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-13, 21:28   #7
avslut110208 avslut110208 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2006
Inlägg: 169
Hell no!
Vi som är "seriösa utövare" tar avstånd från allt som kan förknippas med den boken. Den handlar ju om en äldre man och dennes kärlekshistoria med en flicka (cirkus 15år gammal?) och det är definitivt inte vad vi vill bli förknippade med.
Därför är har de finare och "äkta" märkena enbart kjolar som är kring 50cm långa från midjan och heltäckande blusar. När någon som säger sig ha GL-stilen lägger ut en bild och visar för mycket hud så är hon/han så gott som körd, det är inte bara lite kritik de får då. Modet går ut på att inte vara sexuellt utmanande utan att klä sig propert och välskräddat.
Den enda bok som de flesta GL/L anser sig vara inspirerade är Shimotsuma Story/Kamikaze Girls eller någon av de andra novellerna som Novala Takemoto.

När nu lolitasnap är nere under obestämd tid så är det bästa tipset på vad modet går ut på denna sida:
http://www.avantgauche.co.uk/Gallery/index.html
(direktlänkade till galleriet) Där finns många bilder med exempel på hur modet kan se ut.

Det finns många regler för modet och jag erkänner att jag håller med om många men jag accepterar de som låter sig inspireras av modet men kanske vill korta av kjolarna så länge de inte kallar det för GL/L. Risken är då denna att GL/L blir mer förknippad med boken Lolita (samt filmen med samma namn) och det är då det sista vi vill.

Länkar med fakta:
http://www.lerman.biz/asagao/gothic_lolita/guide.html

Hoppas att du känner att du nu vet mera om modet
avslut110208 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-13, 22:41   #8
MadWomanInBlack MadWomanInBlack är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 724
Jätteintressant inlägg, Sara J! Visste att lolitastilen inte förknippades med boken (försökte läsa den, men usch), men hade ingen aning om klädreglerna.

Jo, det man får visa mest av i lolita är armarna (korta puffärmar) och benen, men bara ungefär till knäna. Hur underbart som helst!

Ingen som har någon aning då om varför lolitastilen råkar ha samma namn som boken? Japanerna säger ju "roriita", så namnet är ju europeiskt ursprungligt.
MadWomanInBlack är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-14, 09:34   #9
axyzvslut axyzvslut är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 1 377
Det senaste jag såg var en tjej som försökte likna en 6 åring vad kan det vara för mening med det. min spontana känsla var att det är som att låtsas vara 6 år med en sexuellt vuxen kropp.adet kan inte vara bra.
axyzvslut är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-14, 10:25   #10
Lithia Lithia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2004
Inlägg: 465
Ang. likna en sexåring.

I japan så är klädstilen även en revolt mot alla krav som ställs på tjejer i tonåren och upp till 20 års åldern.
Man revolterar genom att återgå till ett uttryck som är barnsligt. (Japanerna klär sina småtjejer i puffiga klännigar).

Jag gör det för att jag tycker det är kul att leka med olika roller. Dessutom tycker jag det är fint och roligt att sy.

/L
Lithia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-14, 10:50   #11
avslut110208 avslut110208 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2006
Inlägg: 169
Jag ser det som om vi försöker efterlikna de viktorianska dockorna och inte barnen.
Dockorna hade ofta drag av barn men många hade en "vuxen" kropp (- utmärkande bystparti).

Nu när du nämner detta med att det är konstigt att flickor med en sexuellt mogen kropp klär sig såhär och att det inte kan vara bra så måste jag bara inflika lite för att försvara:
Det har förekommit intervjuer med män i mer GL-rikare delar av Tokyo och de är så ledsna över att flickorna där klär sig så, de säger att "flickorna borde fatta att det inte gör dem sexuellt upphetsade". Men tänk om tanken inte är så, att modet ska vara befriat från sexuell attraktion istället för att bygga på dena hysteri som härjat de senaste åren. Att man väljer att fly från de suktande modevåpens värld till modet där modellerna tittar in i kameran med klar och stolt blick är nog inte så konstigt.
Jag erkänner, jag gillar även vissa delar av trenderna i "vanligt" mode men efter att majoriteten av bilderna på kläderna blivit så sexueliserade och att det i i samma tidningar finns artiklar med: "Så tillfredställer din man på 16 sätt", "Så får du större bröst", "Fettsugning; sommarens stora hit" så har jag tappat intresset.
Allt handlar nu om att vara sexuellt attraktiv, tänk om jag inte vill vara det då? Tänk om jag vill klä mig i nåt som är befriat från denna hysteri?
Jag har valt att delvis ta avstånd från dagens mode och verktyget jag använder kallas för Gothic Lolita
avslut110208 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-17, 15:47   #12
anslem anslem är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2006
Inlägg: 26
aha jag trodde faktiskt att stilen byggde på boken och att det gick ut på att likna tjejen i boken ( har inte läst den bara hört talas om den) men nu förstår jag att det inte är så tack för svaret
anslem är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-18, 09:31   #13
MadWomanInBlack MadWomanInBlack är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 724
Jag kan också säga att kvinnor och flickor i Japan inte alls har det lika bra som här i Sverige. Man kan ropa "hentai" (porrgubbe/äckel) om en kille tar en på brösten i tunnelbanan, men det enda som händer är att folk tycker att kvinnan är pinsam. Lolita är inte sexuellt laddat, och jag antar att det är lite som ett skydd för dem. Jag menar, det krävs ju en speciell typ av människa för att kunna tända på en 6-åring.
MadWomanInBlack är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-18, 09:50   #14
Frida_L Frida_L är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2006
Inlägg: 93
Mycket intressant inlägg.
Men det där med gothic, är det det som gör att det finns ganska vågade läderkorsetter på en del av bilderna som gick att hitta via länken tidigare i tråden?
Frida_L är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-18, 10:17   #15
axyzvslut axyzvslut är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 1 377
Det är just de här speciella männen som har en sexuell dragning åt unga flicker som jag tänker på ,att man behagar när man försöker efterlikna en 6 åring.
axyzvslut är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 05:07.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons