Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Allmänt forum
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2009-12-31, 00:39   #1
Linko Linko är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2009
Inlägg: 2
Question Vetekudde, havre? Vete?

Hej!
Jag har sökt överalt på nätet men inte hittat nå svar! Jag har nämligen börjat göra vetekuddar, dom blir grymt fina och håller värmen ganska bra... Jag använder havre från Granngården då jag fick en säck, egentligen är det avsett för foder åt hästar.

Överallt står det om vetekorn och ris till vetekuddar men inget om havre... Som sagt så funkar det men vad är egentligen skillnaden, Bör man använda havre, funderar över det då jag inte läst det någonstans trots sökande på ett x antal forum, så snälla hjälp mig med min fundering! Tack!
Linko är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-12-31, 07:44   #2
Baltzer Baltzer är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 261
Jag använder ris i mina, men det beror på att jag har en bekant som hade sin vetekudde liggande i ett skåp. Den blev lite fuktig och det började tydligen grodda i den och det kom en massa små svarta djur ur den. Jag såg det inte själv utan har bara hört historien.
Baltzer är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-12-31, 07:54   #3
stinab1 stinab1 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 95
Jag använder fodervete från Granngården. Jag har ingen aning om vad det är för skillnad på havre och vete i detta fall men vetet är rundare i formen än havren och rullar bättre i kudden (luddigt uttryckt!).
Stinab1
stinab1 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-12-31, 11:43   #4
LisaLejon LisaLejon är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2006
Inlägg: 206
Det finns en hel del diskussioner om detta tidigare, Här är en som handlar om havre: http://www.sysidan.se/forum/showthre...ighlight=havre.

Jag köpte 25 kg fodervete på Granngården till julklappar förra året och den räcker ännu. Funkar bra.
LisaLejon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-08, 00:36   #5
Linko Linko är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2009
Inlägg: 2
Tack för era svar! Jag har använt havre nu och det funkar hur bra som hellst!!! Håller värmen lika som en vetekudde ska göra, Kan nog vara nånting med formen som ni skrev, att det är det som är skillnaden. Man kan nog använda lite vad som hellst, bara det håller värmen
Linko är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-08, 22:24   #6
bossgarden bossgarden är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2005
Inlägg: 5
Skulle tro att det handlar om tyngden och vilket som håller värmen längst. Sen kan det ju inte spela så stor roll huvudsaken det fyller sin funktion.
Agneta
bossgarden är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-09, 08:46   #7
snowfrog snowfrog är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2007
Inlägg: 40
Jag kan tänka mig att risken finns att havren börjar krypa ut genom tyget. Den är ju smalare och spetsigare än vad vetekornet är. Men funkar det, så varför inte.
snowfrog är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-01, 21:50   #8
krtek krtek är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2010
Inlägg: 347
Den enda jag gjort fyllde jag med rengjorda körsbärskärnor, funkar väldigtbra. Men den var lite jobb att plocka alla körsbär...

Nu till en närbesläktad fråga. Tror ni man kan använda teddy-TYG? Det skulle passa den jag vill ge, perfekt. Men frågan är om det tål att micras.
krtek är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-01, 21:53   #9
eca eca är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2004
Inlägg: 221
Sy ett ytterfodral -örngott i teddytyget, så behöver Du inte micra det
eca är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-01, 22:02   #10
Mejja Mejja är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2010
Inlägg: 43
Dessa värmare!

Hej!
Surfade in här en liten vända, ni pratar om innehållet i värmarna. Men vilken sorts tyg andvänder ni? För jag kom på att det är nått jag kan sy. Jag har ju tillgång till både havre och vete. Men man kan kanske blanda de båda sorterna. Eller vad säger ni?
Mejja är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-01, 22:48   #11
anirch anirch är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2012
Inlägg: 109
Jag tror man använder vete av den anledningen att den är mindre fet. Havre innehåller mycket fett och har mer skal utanpå kärnan. Misstänker att havren kan härskna.

Men det är bara vad jag tror.
anirch är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-02, 09:07   #12
krtek krtek är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2010
Inlägg: 347
Så sant Eva - så kan man ju göra! Det är ofta det enkla som är svårt att se, tack.
krtek är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-03, 12:32   #13
krtek krtek är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2010
Inlägg: 347
Nu har jag gjort min vetekudde klar och valde att ha vete i den. Det har jag inte haft förut. Det första som slår mig är att den luktar nybakat efter jag har värmt den. Värmekudden jag gjorde med körsbärskärnor luktar ingenting.
krtek är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-03, 12:51   #14
Anno113 Anno113 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2012
Inlägg: 3
Hej, jag har en beskrivning på små vetekuddar. Och där står det att det ska vara helt bovete i.

Det är möjligt att det fungerar utmärkt med de andra sädesslagen, havre t.ex. också.

Men bovete tror ja att det är man menar med "vete".

//Anette
Anno113 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-03, 15:45   #15
sextiosexan sextiosexan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2008
Inlägg: 832
Jag köper fodervete hos lantmännen, funkar perfekt till värmekuddar och annat kul samt kostar en bråkdel av vad det kostar i mataffären.
25 kg för nån hundralapp typ.

Låter skumt om dom skulle mena bovete när det står "vete" då bovete faktiskt inte ens är vete utan en helt annan växt/ört.
sextiosexan är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 05:59.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons