Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Allmänt forum

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2022-01-28, 09:51   #1
Nett@n Nett@n är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2022
Inlägg: 2
Smile Funderingar kring symaskin

Hej,
Jag har inte haft en symaskin på säkert 30 år men skulle nu vilja ha en gör att lägga upp byxor som jeans t.ex. och för att lappa och laga diverse. Att kunna sy en duk eller ett par gardiner någon gång kunde också vara roligt.

Jag har nu hittat en Husqvarna modell 1050 som jag dels inte vet när denna modell tillverkades samt har jag inte heller en aning om vilket pris som kan vara vettigt att betala.

Jag har även några ytterligare frågor kring andra maskiner:
Är Brother bra maskiner?

Bernina, vilka lättförståerliga modeller i det lägre prissegmentet bör man se sig om efter där?

Min mor hade en Husqvarna 2000 modell (brun) vilken jag var bekväm med på den tiden det bar sig. Jag skulle mycket väl kunna tänka mig en sådan just för att jag känner till den men det är svårt att hitta sådana till vettig peng idag.

Kan man vara säker på att det finns reservdelar till den begagnade maskinen man köper?

Stort tack för att någon vill svara!
Nett@n är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-01-31, 16:05   #2
suskal suskal är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2009
Inlägg: 627
Googla på Husqvarna 1050 så får du veta en del om maskinen.
På symaskinerna från 60-talet och framåt finns en hel del plastdetaljer som brukar torka sönder och behöva bytas. De bitarna kan numera produceras med 3D-skrivare. Duktiga reparatörer brukar ha lager av delar som de plockar ur äldre maskiner.
Lycka till!
suskal är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-02-01, 10:55   #3
Nett@n Nett@n är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2022
Inlägg: 2
Citat:
suskal skrev: Visa inlägg
Googla på Husqvarna 1050 så får du veta en del om maskinen.
På symaskinerna från 60-talet och framåt finns en hel del plastdetaljer som brukar torka sönder och behöva bytas. De bitarna kan numera produceras med 3D-skrivare. Duktiga reparatörer brukar ha lager av delar som de plockar ur äldre maskiner.
Lycka till!
Tack för svar!
Nett@n är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-05-19, 22:12   #4
HelmutM HelmutM är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2007
Inlägg: 48
Sist jag lämnade in min Singer 760 som är ca 45 år gammal frågade jag reparatören om det var värt att lägga ner ca 2500:- på att reparera maskinen när det finns billigare nya maskiner.
Han föreslog att jag skulle reparera maskinen och byta ut två trasiga kugghjul.
Motiveringen var att det nästan bara fanns metalldelar i gamla maskiner medans det finns mycket plast och elektronik som kanske inte går att byta uti nya maskiner. Men om jag skulle köpa en ny maskin skulle han köpa in min gamla maskin för några hundra och sedan sälja den för ca 3500:-
HelmutM är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:55.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons