Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2014-01-27, 13:59   #1
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Pressarfötter och dess andvändning

Jag tycker att det vore trevligt att få veta vilka pressarfötter du använder och till vad?
Det vore kul att få tips. Pressarfötterna kan ju användas till många skilda områden. Vi skulle kunna tillsammans här kunna skapa en kunskapsbank.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-01-27, 14:21   #2
Pendlaren Pendlaren är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2010
Inlägg: 410
Smile Bra idé

För den "normala" användningen av fötter till mina HQ-maskiner räcker tillbehörskatalogen, som finns på nätet. Men lite udda tips välkomnas!
Pendlaren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-01-27, 14:42   #3
avslutad141023 avslutad141023 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2007
Inlägg: 1 114
kan inte bidra något. men jag ser fram emot att få lära mej nytt
avslutad141023 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-01-27, 15:35   #4
avslutatmedlemskap140128 avslutatmedlemskap140128 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2013
Inlägg: 54
Tja, jag tror inte att jag har revolutionerat pressarfotsanvändningen direkt, men några egenheter har jag nog. jag har till exempel hellre Husqvarnas genomskinliga dekorsömsfot som allroundfot än den som är tänkt - jag tycker det är lätt att se och den funkar till det mesta. En gång skulle jag sy fast ett snöre, ett guldmetallfärgat broderigarn, på ett mörkt tyg, och då använde jag min smalaste fållvikare. Jag trädde bara in garnet i snäckan på foten och sydde sedan med smal, lång sicksack över den. Funkade superbra, men jag gjorde nu inga snirklar iofs.

Rent generellt tycker jag att fållvikarna som är en hel fot är urdåliga, jag lyckas i alla fall sällan få till det bra med en sådan. Den som gör bredare (10 mm) fåll och som man knäpper fast på stygnplåten är däremot suverän.
Jag skulle gärna ha en bandkantningsapparat, men det tänker jag köpa till min kommande maskin istället för mina gamlingar. Den nya maskinen har dessutom övermatning, något som jag verkligen längtar efter.
avslutatmedlemskap140128 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-01-27, 15:57   #5
avslutad141023 avslutad141023 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2007
Inlägg: 1 114
får man önska???
jag som är syanalfabet förstår mer om man kan få bilder också. så det skulle jag tycka var jätte intressant
avslutad141023 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-01-27, 17:21   #6
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Något som inte fungerar är Walkingfoten och mönstersöm. Sömmarna ser ut om kom och hjälp mig.
Walkingfoten är jättebra till långa sömmar gör att man slipper hundöron i slutet.

Fot med skena i mitten som är tänkt att sy en annan söm från rättsidan. Är jättebra när man vill syr raka stickningar. Man flyttar nålen i sidled så lång in man vill ha stickningen och följer skena. Vill man ha ytter en stickling längre in så är 1!4inchfoten jättebra.

Paljettfoten fungerar utmärkt när man vill brodera fast 6 mm band. Även mönstersömsfoten fungarer bra man låter antingen löpa genom skåran på undersidan av foten. Vill man så dan man dra upp bandet i hålet på foten, då styrs bandet ännu bättre.

Pärlfoten är fungerar bra när man vill sy passpolar, om man har en maskin där man kan flytta nålen steglöst.

Blixtlåsfoten är bra till allt som man vill sy nära, där den vanliga pressarfoten är i vägen.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-01-27, 20:43   #7
Novisan Novisan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2013
Inlägg: 34
Bra tips!

En sak som jag numera brukar göra när jag har vändsytt något och vill kantsticka mycket nära kanten, är att jag använder den osynliga fållsömsfoten(som heter D på min husqvarna och som jag inte annars använder) till detta. Jag måste då ställa nålen i maximalt läge till höger, men efter att jag gjort det får man en mycket smidig kantguide eftersom fotens ena halva är nedsänkt i förhållande till den andra.

Bilden är inte så bra men ni kanske ser vad jag menar i alla fall. Det går ju såklart bra med en fot med kantguide också, men jag tycker av någon anledning att den här är smidigare att köra med i kurvor och annat knepigt.
Bifogade bilder
 
Novisan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-01-29, 21:01   #8
avslutad141023 avslutad141023 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2007
Inlägg: 1 114
ni smarta töser kanske kan svara
jag tycker om min Walking foot ( jag vet inte vad den heter på svensk) jag har ju problem med mina händer så den underlättar mycket för mej jag har sytt raksöm o sicksack med dem men min kanske korkade fråga är kan jag sy andra sömmar med den också?
det gör att jag har lättare att få styr på tyget
just nu gär jag i mail undervisning på att försöka mej på att sy underbyxor, o ska använda trestegs söm ( jag är osäker på hur man gör sådan söm, o funderar om walkingfoot kan göra det, vore så mycket lättare för mej!
Tack för att ni skapade denna tråd
avslutad141023 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-01-29, 21:46   #9
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Sömmar som går rakt framåt och snett åt sidan fungera med walkningfot. Mönstersömmar som syr fram och tillbaka blir konstiga. Trestegs zigsack funger utmärkt.
Walkning foten bra för tyger som töjer sig, när man syr i många lager av tyger, när sy ihop olika material. Långa sömmar (man slipper hundöron i slutet). Walkingfoten är bra till mycket, med dess ursprunglig funkton är inom quitning när man syr ihop lagerna.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-01-29, 22:09   #10
avslutad141023 avslutad141023 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2007
Inlägg: 1 114
TACK för utförlig förklaring
avslutad141023 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-01-29, 22:19   #11
EsNadisys EsNadisys är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2012
Inlägg: 564
Är säker på att ni inte betraktar mig som passiv för min frånvarande roll i denna tråd. Det beror helt enkelt på att jag inte syr och därmed inte byter pressarfötter.
EsNadisys är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:29.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons