Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Maskinbroderi

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2014-01-01, 13:52   #1
mariatherese mariatherese är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2009
Inlägg: 470
Hoppstygn

Stygnsätter lite konturer just nu. Har problem med att jag får alla dessa tusen hoppstygn. Jag inser att jag måste:
1. Stygnsätta i en ordning så att saker som ligger nära varandra sys ut i följd.
2. Sätta start och slutpunkter så att hoppstygnen blir så små som möjligt.
3. Kanske gå tillbaka i samma linje istället för att hoppa till nästa...

Men finns det någon funktion i embird som gör detta automatiskt?

Här är min lilla minion som jag stygnsatt:
Namn:  IMAG0725.jpg
Visningar: 418
Storlek:  16.8 KB
mariatherese är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-01-01, 16:02   #2
avslutad141023 avslutad141023 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2007
Inlägg: 1 114
jag har tyvärr inte hittat någon sådan funktion i embird, utan tror att listan du var inne på, är det som gäller, eller så får du köpa en maskin som kan bortse från korta stygn, det kan man programera min till, så numer slipper jag svära ve o förbannelse när jag fått/ köpt broderier med hoppstygn. jag är förtjust i brodyrer med transportstygn, heldre än klipp stygn ( med hushålls maskin) vilket jag tycker ger en finare finish.
men då krävs ju ofta en tjockare kontur tex vid redwork.

söt liten filur dy gjort
avslutad141023 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-01-01, 16:15   #3
mariatherese mariatherese är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2009
Inlägg: 470
Du har helt rätt. Tyvärr blir det liksom lite "kladdigt" i figuren om jag skall gå tillbaka i samma spår. Ville ha ett "tunt" utseende på minionen så att det ser ut som kviltning nästan.

Jag har gjort ett nytt försök. Skall bara brodera ut det.
mariatherese är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-01-01, 16:44   #4
mariatherese mariatherese är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2009
Inlägg: 470
Här har jag vandrat tillbaka så mycket jag har kunnat och inte fått så många hoppstygn. Tyvärr glömde jag fickan på byxan.

En sak till att lägga på listan är att spara eventuella hoppstygn (man måste ju) till så sent som möjligt så slipper man sy över dem. Min maskin fastnar ibland i långa hoppstygn och det blir inte roligt...

Eller så får man skaffa en riktigt bra maskin som klipper själv.

Namn:  IMAG0727.jpg
Visningar: 367
Storlek:  14.4 KB
mariatherese är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-01-01, 16:52   #5
Bibbi Bibbi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2004
Inlägg: 1 995
Vi har inte samma program.
Jag har Artista designer V5
Där kan jag få fram en lista (av olika delar som figurer)
Dom kan jag lägga i den ordning jag vill.
Sen kan jag också välja start och stopp för varje del.
Så får jag bort väldigt många "hoppstygn"

Gissar att liknande funktion kan finnas i Embird.

Lycka till / Bibbi
Bibbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-01-01, 17:22   #6
mariatherese mariatherese är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2009
Inlägg: 470
Jadå, det går att göra.

Ibland av någon underlig anledning så stygnsätter dock programmet det jag precis ritat - baklänges? Det går ju att ordna som du säger genom att byta plats på start och stop. Men lite irriterande ändå.
mariatherese är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-01-03, 02:56   #7
LaA LaA är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2013
Inlägg: 34
Om jag förstår din fråga rätt... Så kan du använda Embirds automatiska "bakåtstygn". Finns kortkommandon som du använder på tangentbordet eller lär in din ritplatta om du använder en sådan.
Vidare så har du rätt i att du måste stygnsätta i ordning. "Nästa" stygn måste börja där det senaste slutade. Finns snabbkommando även för detta.
Det gäller att planera stygnsättningen och räkna med en hel del bakåtstygn i avancerade motiv. Jag har själv en PR 650 som klipper så fint men undviker klipp i största möjliga mån.

Hoppas detta var svar på din fråga
//Lars
LaA är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-01-03, 06:18   #8
mariatherese mariatherese är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2009
Inlägg: 470
Tack! Den funktionen har jag inte testat. Det var precis något sådant jag var ute efter!
mariatherese är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-01-03, 13:58   #9
avslutad141023 avslutad141023 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2007
Inlägg: 1 114
åh

synd att jag inte hittat den funktionen när jag jobbade i embird attans,
Man lär sig nytt var dag!
avslutad141023 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-01-03, 15:02   #10
MonicaBoberg MonicaBoberg är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2004
Inlägg: 362
Ett annat sätt är att bara sätta en linje (kontur) på alla linjer i bilden. Svårt att förklara. Om vi tänker oss ett A. Gör en konturlinje på den vågräta linjen. Sedan gör man en på den ena stolpen som börjar i botten och slutar på samma punkt som första eller sista i den vågräta linjen. En till som är på resten av stolpen. Gör likadant på andra stolpen. (Du kan sätta dessa linjer i vilken ordning som helst)

Stolparna har då två konturlinjer var och en vågrät, vilket blir fem objekt.

Eftersom det är en linje över hela bokstaven så kommer du få en del saxar i objektlistan. Det har ingen betydelse. Vad som däremot är viktigt är att alla noder (oavsett om de är start eller stoppnoder) i varje ”korsning” är på samma plats.

När man gått över hela bilden så att alla linjer har en kontur så markera man allt och i ikonraden längst upp finns två ikoner som liknar träd. Det vänstra sätter ihop allt till en del och är det hopp så görs det koppling. Den andra gör samma men sammanfogar inte mellan hoppen.

Start och stop går inte att själv bestämma med detta sätt. Måste du ha koll på start och stopp så är det manuellt som beskrivs ovan som gäller. Alternativt kan du testa att markera det nya objektet (med de skapade bakåtstygnen) och gå till menyn Transformera/Kombinera konturlinjer. Det är dock inte alltid detta fungerar optimalt utan du får det i flera delar. Får du ett enda objekt kan du däremot välja vilken nod du vill och sätta denna som startpunkt.

God fortsättning
Monica
MonicaBoberg är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-01-04, 02:02   #11
LaA LaA är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2013
Inlägg: 34
Den metoden har jag inte testat Monica. Tack för tipset. Även om ett A går bra att göra med bara 3 objekt med min metod kan det vara bra att kunna i andra lägen. Med din metod borde man alltså kunna lägga in "nya" stygn i en brodyr utan att måsta följa start/stopp-noder om jag förstår dig rätt? Bara man placerar en nod vid en start/stoppnod. Om du nu förstår hur jag menar.....
LaA är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:45.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons