Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Stickning/Virkning/ Andra garntekniker
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2013-08-08, 18:43   #1
undine undine är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 97
Unhappy Amigurumi: hur sy fast klänning på docka?

Hej alla,

Jag är relativt ny på virkning, jag har mest virkat en himla massa kakor och nån enkel armvärmare. Jag tänkte ge mig på denna.

Jag har gjort kroppen och ska nu göra klänningen, såhär ser det ut hittills. Men jag fattar absolut ingenting. Hur virkar man fast kläder på en docka?! Jag har googlat som tusan för att bli klok på hur man gör, men jag hittar ingenting. Jag har gjort steg 1 på klänningen men sedan står det still. Det blir inte snyggt att göra stolpar som det står i steg 2 under Dress:. Kanske gör jag fel. När jag kollar på bilderna ser det inte heller ut som man använt sig av stolpar, det ser ut som vanliga fasta maskor, tycker jag i alla fall. Och det ser inte ut som mina stolpar. Varför gör man stolpar här, hur som helst? Jag förstår inte syftet.

I andra beskrivningar jag sett där man gör amigurumis, virkar man plagget separat och klär på dockan plagget. Men jag hittar ingen simpel klänning som passar. Och jag kan inte virka på "frihand": vet inte hur man virkar en klänning runt (tidigare när jag gjort armvärmare har jag virkat fram och tillbaka och sedan sytt ihop kanterna).

Alla tips och tricks mottages tacksamt! <3
undine är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-08-23, 17:52   #2
melvinara melvinara är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2009
Inlägg: 333
Jag förstår dig verkligen! Jag har slitit mitt hår för att få till åtminstone en (1) amigurumifigur och har inte lyckats än...

Men, jag har insett att det är skillnad på amerikanska och brittiska virktermer.

Så du kanske först ska ta reda på om mönstret är "amerikanskt" eller "brittiskt". Jag bifogar lite länkar som kanske kan hjälpa dig:
http://kandjdolls.blogspot.se/2012/0...eviations.html

Vill du, så kan du jämföra med de svenska termerna:
http://www.garnstudio.com/terminologyandconverter.php
Hur man gör (på svenska): http://www.garnstudio.com/lang/se/sk...ns_crochet.php

Här kan du ladda ned en pdf-fil med amerikanska/brittiska termer (vid en snabb titt så tror jag att det fanns massor med matnyttig information på denna sida):
http://www.freshstitches.com/america...-stitch-names/

När jag tittar på din docka (jämför med mönsterbilden) så tycker jag att det ser ut som att klänningsärmarna inte är med. Har jag sett rätt då?
Klänningen sitter nog kvar för att det är smalt vid halsen, så den behöver nog inte sys fast.

Jo då, du kan säkert virka på fri hand! Du har ju virkat hela dockan redan.
Mitt förslag är att du tittar på virksidor, några finns här ovanför, eller https://www.ravelry.com.

Tänk dig att du:
gör luftmaskor som räcker runt dockan
sluter ihop de med en smygmaska
gör en luftmaska (nu börjar du på nytt varv)
och virkar fasta maskor varvet runt
gör en smygmaska igen
gör en luftmaska igen (nu börjar du på nästa varv)
och virka fasta maskor varvet runt igen
Du kan ju mäta hur många varv du behöver göra för att nå upp till midjan, där kanske du behöver minska lite.
Därefter kommer armarna och där kanske du måste öka några maskor.
Titta på några av länkarna för att se hur du ökar och minskar när man virkar.
När klänningen är klar så skulle jag göra som du skrev, klä på dockan och bara sy några stygn uppe runt halsen/kragen så den sitter kvar.

Hoppas du orkade läsa allt detta...
Om någon som vet bättre än jag (det är troligt, för jag har ju som sagt inte fått ihop min första amigurumi än...) läser ditt inlägg, så hoppas vi att de hjälper till med bättre information.

Lycka till!
melvinara är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-08-31, 08:39   #3
Ataeb Ataeb är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2009
Inlägg: 39
Ser att det var ett tag sedan som du skrev detta och har du redan löst detta så kan du bara strunta i mina tips.

Nu verkar personen har tagit bort mönstret från sidan, så jag kan inte se hur det är tänkt att det ska se ut. Kanske är tanken att du ska virka fast klänningen i dockans kropp och att du förmodligen ska göra detta vid halsen. Du tar och gör ett varv med fasta maskor runt kroppen med det garn som du ska använda till att göra klänningen och fortsätter sedan att virka runt för att få till klänningen.

Men detta är bara vilda spekulationer eftersom jag inte kan se mönstret och även om jag har virkat en del amigurumisar, så har jag aldrig gjort någon med kläder på.
Ataeb är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 01:00.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons