Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Stickning/Virkning/ Andra garntekniker
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2011-02-07, 20:06   #1
Runarsson Runarsson är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2011
Inlägg: 4
Hjälp med verktyg...

I ren desperation gick jag med för att svar på en enda fråga. Min egen handarbetsinriktning är flugbindning, men till en bindteknik använder jag ett verktyg som vad jag förstått är någon form av sömnadsverktyg. På engelska heter det 'Latch hook' och består av en krok med en låsarm på, som stänger kroken till en liten ögla.

Vad jag behöver veta är vad verktyget (och helst också handarbetstekniken) heter på SVENSKA.

Länk till min beskrivning av hur den används i "flugbindarnas värld":
http://www.swedneckflyfishing.com/ov...eave_steps.htm

Tack på förhand,
Niclas Runarsson
Bifogade bilder
 
Runarsson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-02-07, 21:30   #2
syfantasten syfantasten är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2010
Inlägg: 878
Jag vet inte vad latch hook heter på svenska, men handarbetstekniken för kroppen är i alla fall makrame.
syfantasten är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-02-07, 22:13   #3
Runarsson Runarsson är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2011
Inlägg: 4
Citat:
syfantasten skrev: Visa inlägg
Jag vet inte vad latch hook heter på svenska, men handarbetstekniken för kroppen är i alla fall makrame.
Jag tackar för svaret. Nu var det dock inte tekniken på flugkroppen jag var ute efter utan själva handarbetsformen verktyget är avsett att användas till. Efter vad jag förstått av en helkvälls sökande är att det handlar om någon typ av mattillverkning.

Bilden var för att med en närbild förtydliga min beskrivning av verktyget. (Tanken med länken var bara att bidra med NÅGOT... eftersom flugbindning är det enda jag har att bidra med.)

Så mina frågetecken gäller verktygets namn i exempelvis en svensk handarbetsaffär och det svenska namnet för handarbetstekniken.

/Niclas
Bifogade bilder
  
Runarsson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-02-07, 23:59   #4
Syofta Syofta är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2005
Inlägg: 714
Din fråga är inte helt lätt att svara på! Jag gör ett försök.

Själva delen med krok på verktyget ser exakt ut som de krokar som sitter på en stickmaskin.
Det finns exakt lika redskap som det på bilden, som används när man tamburerar. Kallas också tambursöm, men är inte en vanlig typ av söm, man använder ju ingen synål, utan tamburkroken(tamburnålen), och stygnen bildar en kedjesöm, men kan lika gärna klassificeras som liknande virkning, att virka genom tyget.
Det finns olika grovlekar på sån här tamburkrokar, supertunna för att fästa pärlor på chiffong ända till grova för att fästa mattlugg med (som på ditt foto).
att tamburera
tambursöm
tamburkrok/tamburnål

Ur Svenska Akademins Ordbok:
– TAMBUR-NÅL . (i fackspr.) virknål med vilken tambursöm broderas; jfr -skaft . NORDFORSS (1805 ). Mamsell Söhl broderade på en liten sybåge, och Kapten Harenflycht satte sig bredvid henne för att, om så behöfdes, styra tamburnålen. WETTERSTEDT Mut. 304 (1832 ). Tamburnålar. Äro af stål, med en liten hulling vid spetsen, och fästas i ett litet skaft af trä, elfenben m. m., medelst en skruf. ÅSTRAND (1855 ). IllSvOrdb. (1955 ). -- (6 a )

http://www.sysidan.se/forum/showthread.php?t=20914
http://www.canvasshop.se/?artnr=%D62001-16
http://www.canvasshop.se/?artnr=%D62001-17
http://manekisparlblogg.blogspot.com...tambursom.html

P.S. verkar kul med flugbindning! Det blir ju så vackert. Utan tvivel är det en garnteknik i alla fall!
Jag har tyvärr aldrig provat, men sett fiskargubbar i släkten som både knöt fisknät och broderade tavlor.

Senast redigerad av Syofta den 2011-02-08 klockan 00:29.
Syofta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-02-08, 07:46   #5
Ataeb Ataeb är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2009
Inlägg: 39
Citat:
Runarsson skrev: Visa inlägg
/../
Så mina frågetecken gäller verktygets namn i exempelvis en svensk handarbetsaffär och det svenska namnet för handarbetstekniken.

/Niclas
Verktyget är en ryakrok
http://www.margaretha.se/stickat/def...&dept_id=SE-69

och tekniken är att knyta en rya.
Ataeb är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-02-08, 08:08   #6
Runarsson Runarsson är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2011
Inlägg: 4
Thumbs up

Perfekt! Tack så hjärtligt, bägge två. Bägge namnen gav mig sökresultat som ledde mig direkt till verktyg och försäljare.

Sedan jag lagt till den där instruktionen på hemsidan och förordat detta redskap, har jag fått otaliga frågor om vad det heter. För mig har det alltid hetat just 'latch hook' och dom jag själv har kommer från en vän i USA, så det har varit det enda svar jag suttit med. Sålunda, dom enda jag hjälpt har varit engelskspråkiga flugbindare (eller flugbindare som varit beredda att beställa internationellt). Övriga har fått fortsätta med sina vanliga virknålar, som dom flesta använder till detta.

Återigen, tack så hjärtligt! Jag försöker erbjuda hjälp med mina instruktioner och det känns lite fel att inte kunna svara på frågor om dom.

/Niclas

Runarsson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-02-08, 10:20   #7
Cessi Cessi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2005
Inlägg: 900
Jag hade inte kunnat svara på din fråga, men intygar att engelskan har lirkat sig in även i stickspråket. Det blir många engelska låneord numera.
Cessi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-02-10, 21:28   #8
Syofta Syofta är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2005
Inlägg: 714
Kul att kunna hjälpa till!
Det är så kul med Sysidan, alltid lär man sig något nytt, ryakrok lärde jag mig! Det här verktyget används alltså både till maskinstickning, ryaknytning, tambursöm och flugbindning, kanske till fler saker också? Det är väl ganska naturligt att de olika varianterna har namn efter det de används till, de är ju specialanpassade.
Jag har för mig att det finns ett speciellt namn inom maskinstickningen, men jag kommer inte på det. Men det går ju att ställa den frågan om man vill veta.
Syofta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-02-10, 22:26   #9
Runarsson Runarsson är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2011
Inlägg: 4
Faktum är att jag hittat verktyget som även SE UT som mitt eget (och inte bara fungerar på samma sätt). Först trodde jag att mina bara var budgetgrejor och att dessa med trähandtag var dom "riktiga" verktygen. Men tydligen var mina en helt annan sak. På engelska går detta under namnet 'knit picker' och efter vad jag förstått verkar det vara mer av ett lagningsverktyg.

Beskrivning: http://www.mileskimball.com/MilesKim...ularity%20DESC
Bifogade bilder
 
Runarsson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-02-11, 19:34   #10
Nima Nima är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2005
Inlägg: 523
I manualerna till mina stickmaskiner heter redskapet Tungnål eller Haknål.
Nima är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:27.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons